מפחיד: טיל כתף חדש וקטלני שעלול להגיע לארגוני טרור

הוא קטלני ועמיד פי 10 מדגמים קיימים, וכולל טכנולוגיה חדשה שמאפשרת לו ליירט כלי טיס שונים בגובה רב. כך פועל אחד מטילי הכתף המתקדמים בעולם שרוסיה החלה לייצא

טיל נ"מ מתוצרת רוסיה verba 9K333 / צילום: וידאו
טיל נ"מ מתוצרת רוסיה verba 9K333 / צילום: וידאו

רוסיה הודיעה השבוע כי תייצא את אחד מטילי הנ"מ המתקדמים בעולם, והצליחה להדאיג לא מעט ממשלות במערב. חברת KBM הרוסית חשפה כי קיבלה אישור מהממשלה למכור ללקוחות זרים את טיל הכתף "9K333 ורבה", טיל כתף נגד מטוסים מדור חדש וייחודי מסוגו.

הטיל נחשב לקטלני במיוחד ולפחות על פי הרוסים המערכת חסינה מפני מערכות שיבוש שבשימוש מדינות המערב. החשש העיקרי הוא שהטילים הקטנים האלה, שמופעלים על ידי לוחם בודד, יגיעו בקרוב גם לידיים של ארגוני הטרור השונים.

המערכת, שנועדה להחליף את טיל האיגלה על דגמיו השונים, נחשפה לראשונה בשנת 2011, אחרי שעברה בהצלחה סדרה של מבחני שטח, ונכנסה לייצור סדרתי זמן קצר לאחר מכן. כיום היא מופעלת על ידי לוחמים רוסים מדיביזיות הצנחנים, כוחות מיוחדים וככל הנראה נכנסה לשירות מבצעי גם בדיביזיות השריון וחיל הרגלים.

מדובר בטכנולוגיה מתקדמת ויחידה מסוגה, משום שלטיל הזה יש מערכת חיפוש מטרות בעלת שלושה ערוצים אופטיים, כמו גם מערכת זיהוי ונעילה על מטרה שהופכת את טיל הנ"מ הזה לרגיש יותר ומדויק הרבה יותר. על פי החברה, מערכת העקיבה של הטיל מגדילה את טווח הפעולה ל-6 ק"מ. העמידות שלו בפני שיבוש גדולה פי 10 מדגמים קודמים, וברוסיה מתגאים בכך שהטיל הזה חסין מפני רוב מערכות השיבוש שיש למערב.

למעשה מדובר בטיל "דיגיטלי באופן מלא" שפועל באופן אוטונומי באוויר. כל מה שהמשגר צריך לעשות זה ללחוץ על הכפתור, והטיל כבר יעשה את העבודה. לטיל יש ראש נפץ במשקל של 1.5 ק"ג ויכולת ליירט מטוסים בגובה של עד 4.5 ק"מ כאשר הוא נע במהירות של 500 עד 1,600 רגל בשנייה.

באדיבות שי לוי, פז"ם, אתר Mako