נעילה מעורבת בוול סטריט; מניית מיקרון קרסה 18.2%

מחר תיערך פגישה מכרעת בניסיון למנוע חדלות פירעון של יוון ■ ה"גארדיאן": נושיה של יוון הסכימו להאריך את תכנית החילוץ אך גוש האירו נערך לבידודה של יוון במקרה שתיכנס לדיפולט ■ היום התבצע עדכון מדדי הראסל

בורסה / צלם: רויטרס
בורסה / צלם: רויטרס

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ו') במגמה מעורבת וחתם את שבוע המסחר בירידות. המשקיעים נזהרו שלא לנקוט בפעולות נחרצות מדי על רקע אי-הוודאות באשר למשבר יוון-גוש האירו שנמצא בעיצומו. מחזורי המסחר היום היו גבוהים במיוחד על רקע עדכון המניות במדדי Russell בתום המסחר.

בסיכום שבוע המסחר, מדד הנאסד"ק איבד מערכו 0.7% בעוד מדדי ה-S&P והדאו ירדו ב-0.4%.

"להיות או לחדול". כך מכנים אנליסטים את הפגישה המכרעת של מנהיגי גוש האירו בעניין משבר החוב היווני. המנהיגים סיימו אמש יום נוסף ללא החלטות וללא תוצאות, ויוון מתקרבת לחדלות פירעון ולפרישה מגוש האירו, מה שצפוי לעורר תגובה אלימה בשווקים. השיחות צפויות להתחדש מחר בבריסל והמנהיגים אמרו כי הם רוצים לסגור את הנושא לפני פתיחת שבוע המסחר ביום שני.

בתוך כך, בשעות הערב היום דווח ב"גרדיאן" כי נושיה של יוון העבירו אתמול מסמך לשרי ה"אירוגרופ" שבו הם הביעו נכונות להאריך את תכנית החילוץ של יוון ולהעביר לה סיוע פיננסי בהיקף של יותר מ-15 מיליארד אירו. העיתון הבריטי דיווח בנוסף כי גוש האירו עושה הכנות לבודד את יוון במקרה שהאחרונה לא תסכים לתנאי החילוץ שהם דורשים.

יוון צריכה להעביר עד סוף החודש תשלום של יותר מ-1.7 מיליארד דולר לקרן המטבע ואם לא, היא תיכנס לחדלות פירעון. לפי דיווחים, יוון הציעה אתמול עוד רפורמות אך מנהיגי גוש האירו דחו את ההצעה. יוון מציעה מס עסקים חדש ומס על עשירים אך מתעקשת לא לבצע קיצוצים נוספים בפנסיות או בשכר של הסקטור הציבורי כפי שדורש גוש האירו.

קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה אמש כי גוש האירו לא יקצה נכון לעכשיו כסף נוסף ליוון מעבר למה שנותר לה בחבילת החילוץ השנייה, וכי "תוכנית ב'" לא עומדת כרגע על הפרק. (לסיפור המלא)

בזירת המאקרו פורסמה היום ב-17:00 הקריאה הסופית של סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן לחודש יוני, שטיפסה לרמה של 96.1 נקודות, שיא של חמישה חודשים. הצפי בשוק עמד על 94.6 נקודות.

כאמור, היום הבורסה האמריקאית תבצע עדכון של מדדי ראסל בתום המסחר, המהווים ביחד כ-98% מכלל המניות הנסחרות בשוק האמריקאי. ע"פ הערכות הון בהיקף של כ-800 מיליארד דולר מושקע במניות הנסחרות במדד, בין היתר באמצעות קרנות סל (ETF'S). " זהו למעשה יום המסחר הגדול ביותר בשווקים האמריקאיים", מציין רולף אגאת'ר, מנהל מחלקת המחקר בחברת השקעו שמתקדת במדי הראסל. להערכתו, מחזורי המסחר היום יסתכמו בכ-40-50 מיליארד דולר.

באירופה ננעל המסחר במגמה מעורבת ובאסיה המסחר ננעל מוקדם יותר בירידות, בהובלת בורסת שנגחאי שקרסה ב-7.4% לאחר שכלכלני מורגן סטנלי המליצו להתרחק מהשוק הסיני בטענה כי השוק השורי שם נגמר והתיקון בדרך.

בקרב המניות שריכזו עניין, נציין את Micron Technology שצנחה לאחר שדיווחה אמש לאחר הנעילה על תוצאות מאכזבות לרבעון הפיסקלי השלישי.

מנגד, נייקי דיווחה אמש על תוצאות שעקפו את תחזיות האנליסטים.המניה טיפסה היום בכ-4.5% לשיא כל הזמנים.

בזירת המיזוגים והרכישות, יצרנית הדשנים הקנדית פוטאש הציעה לרכוש את K+S הגרמנית תמורת 8.74 מיליארד דולר, שהם 40 אירו למניה של החברה המתחרה הגרמנית, פרמיה של כ-38% למחיר הסגירה של המניה אתמול בשוק.