מדוע נפגש בנו של מרדוק עם בכירי תקשורת ופוליטיקאים?

בין הגורמים שעמם נפגש מרדוק הבן נמנים יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, ובעל השליטה בזכיינית ערוץ 2 רשת, אודי אנג'ל

רופרט מרדוק ולכלן מרדוק / צילום: רויטרס
רופרט מרדוק ולכלן מרדוק / צילום: רויטרס

לכלן מרדוק, בנו של איל התקשורת האמריקאי רופרט מרדוק, ערך בשבוע שעבר מסע פגישות בישראל עם דמויות מפתח בפוליטיקה ובתקשורת המקומית - כך נודע ל"גלובס". לכלן מרדוק, בן 43, מונה בשנה שעברה לתפקיד יו"ר משותף של ענקית התקשורת של המשפחה, ניוז קורפ, לצד אביו, והוא מחזיק בסמכות העליונה בחברה.

עם הגורמים שעמם נפגש מרדוק הבן נמנים יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, ובעל השליטה בזכיינית ערוץ 2 רשת, אודי אנג'ל.

נודע כי בפגישותיו הביע מרדוק הצעיר עניין רב במתרחש במדינה ובעתידה, כמו גם במצב התקשורת שלה. עם זאת, הוא לא ערך פגישות אופרטיביות ולא חזה במצגות של חברות מקומיות.

ניוז קורפ היא אחד הגופים רבי-הזרועות בתקשורת העולמית. בין היתר, הקבוצה בעלת אחזקות ברשת FOX על אגפיה, ובהם FOX NEWS, ערוץ החדשות המשמש שופרו של הימין השמרני בארצות-הברית. כמו כן נכללים בין עשרות מותגי התוכן של הקבוצה גם רשתות הטלוויזיה הבריטית SKY ו-ITV, העיתונים "וול סטריט ג'ורנל", "טיימס" ו"סאן" הבריטי ואולפני הסרטים פוקס המאה ה-20.

בשנת 2011 רכשה ניוז קורפ את חברת התוכן וההפצה SHINE, אשר בשנה שעברה רכשה את אנדמול, חברת הפצת ופיתוח התוכן ההולנדית. אנדמול רכשה שליש ממניות זכיינית ערוץ 2 רשת לפני כשנתיים, ובכך למעשה הפכה ניוז קורפ לחברה בעלת עניין ברשת. קודם לעסקה נאלצה ניוז קורפ למכור כ-9% ממניות ערוץ 10 שהחזיקה דרך ארנון מילצ'ן.

רופרט מרדוק נחשב למקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ולידידו האישי. בשוק התקשורת ציפו במשך שנים כי מרדוק, בעל השקפת העולם הימנית, ינסה להקים גם בישראל שלוחה של עסקי התוכן שלו. ואולם לאורך השנים, פרט לאותה השקעה בערוץ 10, שהייתה בעיקר השקעה שקטה, הוא נמנע מלעשות זאת.

באחרונה חוזר נתניהו על כוונתו לפתוח את שוק התקשורת ליותר ויותר מתחרים, לצד פירוק של ערוץ 2 ופיצולו לשני ערוצים נפרדים. זאת, כאשר הגופים המחזיקים כבר כיום בנכסי מדיה בישראל מוגבלים ביכולתם להחזיק בערוצי חדשות או בערוצי ברודקאסט שיש בהם חדשות.

בשנים האחרונות חלה עלייה במספר בעלי ההון הזרים המוצאים עניין במדיה הישראלית, ולא מן הנמנע כי המגמה היא בעידוד של נתניהו עצמו. בין היתר ניתן למנות את שלדון אדלסון ("ישראל היום"), לן בלווטניק (ערוץ 10, RGE) ויצחק מירשווילי (ערוץ 20 - המכונה לא אחת "פוקס ניוז הישראלי").