סדקים בהסכם הגג בקרית גת? "עיכובים גורמים לנזקים"

מינהלת כרמי גת לרשות מקרקעי ישראל: "בעת האחרונה נתקלנו בקשיים לא מבוטלים כאשר ניסינו לברר מידע בדבר חשבונות שכבר הוגשו, מי הגורם המטפל בהם ומועד תשלומם"

פרויקט כרמי גת - קרית גת / צילום: איל יצהר
פרויקט כרמי גת - קרית גת / צילום: איל יצהר

עוד טלטלות בהסכמי הגג של המדינה אל מול הרשויות. מינהלת כרמי גת, הגוף שאמון על ניהול הקמת השכונות החדשות בעיר מכח הסכמי הגג, טוענת כי המדינה לא עומדת בהתחייבויותיה להעברת כספים לפיתוח השכונה במועדים שנקבעו.

במכתב שנשלח לאחרונה על ידי מנהל המינהלת, אוהד יחזקאל, לסגן מנהל אגף הנדסה ופיתוח ברשות קרקעי ישראל, יורי גמרמן, מתריע הראשון כי תשלומים שרשות מקרקעי ישראל התחייבה להעביר לקבלני פיתוח מתעכבים.

"לאחרונה חלים עיכובים בתשלום חשבונות תכנון וביצוע בפרוייקט, אשר הוגשו לרמ"י על ידי העירייה. החריגה במועדים היא מעבר ל-37 הימים לתשלום שרמ"י התחייבה אליהם ואשר כוללים גם את הבקרה, וכתוצאה מכך מתעכבים תשלומים למתכננים ולקבלנים. עיכובים בתשלומים גורמים לנזקים משמעותיים לפרוייקט והם חושפים את העירייה ורמ"י לתביעות מצד הקבלנים. מדובר בסכומים של למעלה מ-20מיליון שקל שהמועד לקבלתם מרמ"י עבר ובסכומים נוספים, בהיקפים גבוהים אף הם, שהמועד לקבלתם עומד להסתיים בזמן הקרוב. נזכירכם כי עיכוב בתשלומים פוגע ישירות בעירייה גם בכך שהיא אינה מקבלת את התקורות המגיעות לה כחלק מכל תשלום".

עוד במכתב: "אבקש להוסיף כי בעת האחרונה נתקלנו בקשיים לא מבוטלים כאשר ניסינו לברר מידע בדבר חשבונות שכבר הוגשו, מי הגורם המטפל בהם ומועד תשלומם. נבקש את התערבותך המיידית על מנת שהחשבונות ישולמו לאלתר וללא כל דיחוי נוסף ועל מנת למנוע את הישנות הבעיה בחשבונות הבאים".

מעניין לציין כי התנהלות זו של המדינה בכל הנוגע להעברת תשלומים איננה חדשה ונכון להיום עומדות באוויר הצעות חוק שמבקשות לחייב את המדינה כמו גם את הרשויות המקומיות לקיים מוסר תשלומים סביר ומחייב. מדובר בהצעה של משרד הכלכלה והצעה של משרד האוצר המנסות לקבע מועדי מקסימום לאיחור בתשלומים במגזר הפרטי והציבורי. ביום רביעי צפוי דיון בהצעות החוק בועדת הכלכלה.

מרמ"י נמסר בתגובה כי "עירית קרית גת מקבלת התייחסות מועדפת בכל הבקשות ללווי פרוייקט כרמי גת על ידי רמ"י. רמ"י מסייעת לעיריה בהכנת מכרזי הביצוע והסרת החסמים באופן שוטף. אם בתחילת הביצוע היו עיכובים טכניים נקודתיים בבדיקות החשבונות, כיום כל החשבונות נבדקים בזמן הקצר ביותר, ומשולמים על פי ההסכם. לפחות חלק מהעיכובים נבעו מטעויות בהגשת החשבון על ידי החברה המנהלת מטעם עיריית קריית גת, החשבונות הוחזרו לצורך תיקון על ידי חברת הבקרה של רמ"י, מה שהוביל להימשכות התהליך. כל החשבונות המצוינים במכתב שולמו לעירייה".

עוד נזכיר כי זו לא הפעם הראשונה בה עיריית קרית גת ורמ"י מגיעות לאי הסכמות או הבנות לגבי אחד מפרויקטי הדגל של המדינה שנבנה מכח הסכמי הגג. בתחילת החודש דחתה רמ"י במפתיע מכרז בשכונה, להקמת 1471 יחידות דיור, כאשר אחת הסיבות היו אי הסכמה בין העירייה לרמ"י.

בהודעה שפרסמה אז העירייה בעיתונות נכתב: "עיריית קריית גת מודיעה לציבור כי פנתה לרמ"י בדרישה לדחות את מועד הגשת ההצעות. העירייה מודיעה בזאת לציבור כי תנאים שונים של המכרזים, ובכלל זה תנאים הנוגעים להוצאות והיטלי פיתוח, תנאים הנוגעים ללוחות זמנים ותנאים נוספים - אינם מקובלים על העירייה. לאור המצב שנוצר נאלצת העירייה להודיע כי היא אינה מחוייבת לתנאי המכרזים".