קרן הון סיכון ביוון: "אנחנו כל כך מצליחים, שאני מרגיש אשם"

לא כולם מפסידים ביוון ■ קשה אולי להאמין, אך יוון מרוויחה היום יותר מיצוא טכנולוגי מאשר מיצוא שמן זית

יוון / צילום: רויטרס
יוון / צילום: רויטרס

לא כל אחד חושש להשקיע. יורגוס קסלקיס נשמע נבוך כשהוא מודה שקרן ההון סיכון שהוא מנהל משגשגת בעוד שהמדינה עצמה על סף קריסה. "אנחנו כל כך מצליחים, שאני מרגיש כמעט אשם", הוא אומר.

חברות סטארט-אפ טכנולוגיות יווניות משתפות פעולה עם קרנות "מלאכים", כמו Openfund של קסלקיס, בקצב מרשים. לפני חמש שנים, שני השמות הללו היו כמעט אלמוניים. כעת, למרות ואולי בגלל אקלים העסקים המסוכן יותר, משקיעים מקומיים מוכנים להמר על הרעיון של צמד סטודנטים מהאוניברסיטה הטכנית הלאומית באתונה, שידועה יותר לרוב היוונים כחממה של השמאל הקיצוני.

חממות טכנולוגיות כמו זו שקרן Openfund עובדת ממנה, בחמש קומות של בניין משרדים מודרני שמשקיף על רחוב מטונף במרכז אתונה, מקיימות "פגישות קפה פתוח" שמושכות מאות יזמי טק צעירים. הרושם המתקבל הוא מרחק של שנות אור מהעסקים היווניים הרגילים. קשה אולי להאמין, אך יוון מרוויחה היום יותר מיצוא טכנולוגי מאשר מיצוא שמן זית.

השעה עדיין לפני הצהריים, אך קסלקיס כבר מוכן לארוחת הצהריים. הוא מוציא עלון של "פורקי", מסעדה חדשה שנפתחה לא מכבר שהקרן שלו השקיעה גם בה, שמבטיחה משלוחי ארוחות חמות בתוך 15 דקות.

הלוגיסטיקה החכמה של "פורקי" יחד עם צי הקטנועים שלה, שכל אחד מהם יכול לשאת 40 מנות חמות, מגדילים את הביקוש. בכל אירופה יש רק עוד שירות אחד בלבד כזה. יכול להיות שפורקי היא בעצם "הרעיון של 100 מיליון דולר" שקסלקיס ושתפיו חיפשו מלכתחילה.