יוצאים לדרך, למרות הסערה

יפלו השווקים או לא - החדשנות בישראל עדיין נמשכת

מידע- טכנולוגיה/ קרדיט: שאטרסטוק
מידע- טכנולוגיה/ קרדיט: שאטרסטוק

הדי נפילות המניות בבורסות העולם לא חדרו אמש את קירות מרכז "נא לגעת" שביפו. הקהל שהתאסף לפנות ערב הפגין מצב רוח מרומם וניכר היה שבערב הזה אף אחד לא בא להתלונן או להתאבל. החששות נשארו בבית. המחזור השישי של האקסלרטור של מיקרוסופט הגיע אל סיומו והאירוע אמש הוקדש לחברות הבוגרות של המחזור הזה. אותן לא הטרידו יותר מדי החדשות מהנאסד"ק, הן יגיעו לשם - אם הכל יילך טוב ואם בכלל - עוד שבע שנים או יותר. עד אז, הבורסות יכולות להתרסק לחלוטין או לנסוק לגבהים חדשים ומפתיעים, והמחזוריות הזו יכולה להישנות אפילו יותר מפעם אחת. אם אכן אנחנו עומדים בפני משבר, דרכן של עשר החברות הצעירות שהציגו אמש תהיה קשה יותר, רצופה בעוד כמה מכשולים, אבל היא לא תהיה שונה מדרכן של החברות שצלחו את המשבר העולמי של שנת 2008 וכמובן אלו ששרדו את התפוצצות הבועה בתחילת המאה הנוכחית.

לפרוץ את הגבולות

יש משהו מכונן בחוויית הצפייה ביזמים המציגים את חברות הסטארט-אפ שלהם בתחילת דרכן. הם עומדים על הבמה, מספרים על מוצר חדש, טכנולוגיה ייחודית, מודל עסקי יוצא דופן, נאחזים בכל טיעון אפשרי שתומך בהנחה שהסטארט-אפ שלהם יהיה הדבר הגדול הבא. הם מתארים את החברה הקטנטונת שלהם, ארבעת העובדים הראשונים, שני הלקוחות שהסכימו לנסות את המוצר, החוזה המשמח שנחתם לאחרונה, המשקיעים האמיצים שנתנו את אמונם. ובעצם הם כבר מדמיינים בעיני רוחם את הבמה עליה יעמדו בעוד עשר שנים, כמובילי חברה בין לאומית גדולה ומשמעותית, בעלת אלפי לקוחות או מיליוני משתמשים, וידועה היטב בקרב הקהל הרחב. גם צ'ק פוינט, וויז ומובילאיי, כך יודעים כל יזם ויזמת, התחילו על ידי קומץ יזמים, נתקלו בתחילת דרכן בהרבה גבות מורמות והצליחו לפרוץ את כל הגבולות האפשריים, כל אחת בדרכה.

ומי שצופה ביזמים האלה, בתחילת דרכם, לא יכול שלא לנסות לנחש בעצמו מי מהם יהיו אלה שיגיעו לפסגה. וכמובן להיזכר ביזמים שנראו על הבמות הללו בשנים קודמות. אלה שהבטיחו וקיימו, למרות שהקהל היה ספקן ברובו לגבי סיכויי ההצלחה שלהם. אלה שלא הצליחו, למרות שהיו חביבי הקהל והמדיה. ואלה שעדיין בדרך, שעדיין קשה לדעת מה יהיה בגורל החברה שלהם.

שלא במפתיע, תחומי העיסוק של החברות שהציגו אמש באירוע הגמר של האקסלרטור של מיקרוסופט הם מגוונים ושונים זה מזה. החל מחברה שעוסקת ביצירת זירת מסחר, המפגישה בין מחפשי עבודה לבין מחפשי עובדים (מה חדש תשאלו? הכל בסדר, יש חדש, זהו אחד התחומים הענקיים בעולם העסקים הגלובלי, שצופים שיעבור מהפכה של ממש), המשך בחברה שחוזה באופן מדויק איך תנאי מזג אוויר משפיעים על תוצרת חקלאית וכבר מוכרת את השירות שלה ללקוחות גדולים ברוסיה, ובנוסף להן חברה בתחום החיפוש בעולמות של מציאות רבודה, סטארט-אפ המפתח מערכת אופטימיזציה להפצת כרטיסים לאירועי ספורט ויש לו כבר לקוח חשוב ("אחד ממועדוני הכדורגל המפוארים בעולם, זכה לאחרונה באליפות בין לאומית משמעותית ביותר ואיננו יכולים להגיד את שמו") וכמובן - איך לא - מיזם המטפל באבטחה של ענני המיחשוב המשמשים כיום כתשתית קריטית לארגונים, לסחר אלקטרוני וליישומים נוספים.

קשה היה לבחור אמש מי מהחברות המציגות הן בעלות הסיכויים הגבוהים יותר להצלחה. הנתונים שמיקרוסופט מציגה לגבי מימון חברות בוגרות האקסלרטורים שלה הם כמעט חסרי תקדים: כשמונים אחוז מהחברות בוגרות התוכנית ברחבי העולם קיבלו מימון נכון להיום, למעלה מעשרים מתוכן כבר נרכשו ואחת עברה הנפקה ציבורית. עם נתונים כאלה, מה הפלא שהקהל אתמול באולם "נא לגעת" היה אופטימי ומחויך. יתרסקו להן המניות (או שלא), יפלו השווקים (או שלא), יתפתח לו משבר בין לאומי חדש (או שלא), החדשנות עדיין נמשכת, היזמות בארץ וגם בעולם נמצאת בשיאה ואין שום סיבה אמיתית לחשוב שמשהו יעצור את כל היזמים האלה בדרכם לכבוש שיאים חדשים ולהמשיך את המהפכה. הם יוצאים לדרך, למרות ענני הסערה, גם אם התחזית מלמדת על מזג אוויר סוער בשנים הקרובות.