בזק: אינטרנט פרטי יותר מ-100 מגה - רק בשנה הבאה

הסיבות: עיכוב טכנולוגי, היעדר ביקוש למהירויות גבוהות יותר בקרב הלקוחות הפרטיים והעובדה שמתחרותיה של בזק לא דוחפות לשם

הערכה בבזק היא ששדרוגי מהירות הגלישה באינטרנט מעבר למהירות הקיימת והנפוצה היום של 100 מגה לא תידרש בזמן הקרוב, ולפיכך החברה תיכנס להשקעות בהטמעת טכנולוגיות חדשות לשיפור המהירות רק בשנה הבאה.

בבזק העריכו בשנה שעברה כי החברה תיכנס לפרויקט שדרוג המהירות בטכנולוגיית G.FAST בחצי השנה הראשונה של 2015, אך כפי שניתן לראות, הטכנולוגיה הופכת רק בחודשים אלה למסחרית, כך שלמרות העניין הרב בטכנולוגיה, בזק לא תיכנס השנה לפרויקט.

הסיבות שבעטיין בזק רצתה להיכנס לטכנולוגיה החדשה כבר השנה קשורות במה שהיה נדמה כהתפתחות בתחרות על המהירות בינה לבין הוט ובינה לבין אנלימיטד. מה שקרה הוא דווקא ההיפך. הוט כמעט ולא משווקת מהירות של מעל ל-100 מגה, למרות שהכריזה על מהירות קיימת של 200 מגה. בפועל הוט לא דוחפת את המהירות הזו, וגם הציבור לא מביע בה עניין.

סיבה נוספת היא שאנלימיטד לא מתרוממת, וגם הלקוחות שלהם היא מוכרת לא קונים מעל ל-100 מגה, למרות שהיא מציעה מהירויות של עד 1 ג'יגה. לכן היא לא באמת מהווה איום תחרותי כרגע על בזק במגזר הפרטי, והשאלה האם תהיה איום במגזר העסקי עדיין דורשת הוכחה.

סיבה נוספת קשורה ברוויה מסוימת שישנה בקרב הציבור, שאומרת שכרגע אין צורך במהירות מעל ל-100 מגה. אחוז ניכר מהגולשים משדרגים למהירויות של עד 100 מגה ומרגישים שזה עונה להם על הצרכים.

הדרישה למהירויות גבוהות מוזנת לרוב משדרוגים שעושים יצרני הטלוויזיות, וככל שהטלוויזיה משתבחת ונמכרות טלוויזיות K4, סביר להניח כי הדרישה לרוחב פס תגדל בהתאם, וכמובן הדרישה לווידיאו ולריבוי התקנים בבתים.

בינתיים בזק משדרגת את הרשת בכך שהיא מאפשרת ליותר לקוחות לקבל מהירויות שקרובות ל-100 מגה, אבל היא עדיין לא חוצה את המהירות הזו בחבילות שלה.

מעבר לכל זאת, נציין כי מדיניות השוק הסיטונאי - לפיה בזק מאולצת למכור את תשתיותיה במחירים מפוקחים על-ידי משרד התקשורת למתחרותיה - אינה מהווה עבור בזק תמריץ להגדיל מהירות ולהרחיב השקעות. מבחינת החברה, השוק הסיטונאי מהווה כאב ראש אחד גדול, ובינתיים היא רואה רק ירידה ברווחיות בעקבותיו, ולכן הרבה התלהבות אין שם.

למרות זאת, ההערכה בבזק היא שלא ניתן יהיה להימנע בשנה הבאה מכניסה לטכנולוגיית G.FAST, הן משום שייתכן שיהיה ביקוש, ואולי גם כצעד תחרותי מול מתחרותיה. לגבי הקצב וההיקף של ההשקעה בטכנולוגיה החדשה - זה עדיין דורש מעקב.