קרב של מאות מיליארדים: ארה"ב וסין נלחמות על הודו

הצמיחה המואצת בהודו מושכת אליה חברות טכנולוגיה בין לאומיות ■ איזו חברה הודית מתחרה מול אמזון, מה הופך את בנגלור ל"עמק הסיליקון ההודי" ואיך כל זה קשור לעליבאבא הסינית

סטארט-אפ / צילום: שאטרסטוק
סטארט-אפ / צילום: שאטרסטוק

מלחמות רבות, שבהן היו מעורבות מעצמות זרות, התרחשו על אדמת הודו - מהמוגולים ועד לבריטים. כעת עומדת להתרחש מלחמה דומה על זירת המסחר המקוון במדינה. חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם צובאות על הודו ומנסות לשכפל את הדומיננטיות שלהן בשווקי הבית שלהן. בתחרות משתתפות קבוצות טכנולוגיות מארה"ב מול יריבותיהן מאסיה, וסין בעיקר. מי ינצח במערכה?

ההזדמנות בשוק ההודי ברורה. לשוק המקומי יש פוטנציאל עצום, אך הוא עדיין אינו מפותח מבחינה טכנולוגית. לכ-130 מיליון הודים היו טלפונים חכמים בשנה שעברה, מספר שאמור לצמוח ל-750 מיליון עד לשנת 2020, כך על פי חברת אריקסון. צפי הצמיחה המהיר עודד זרם שיא של כספי השקעה מצד קבוצות הון סיכון בינלאומיות במהלך השנה האחרונה. הדבר מעניק לבנגלור, "עמק הסיליקון ההודי", נופך של מהפכה ההולכת ומתרגשת.

הצפי הוא כי הודו תהפוך לאטרקטיבית למעצמות אמריקאיות כמו גוגל, פייסבוק וטוויטר, שינסו להתפשט לאסיה. כל שלוש החברות עומדות בפני מגבלות תפעול ניכרות בסין, שאילולא כן היתה שוק פוטנציאלי עצום עבורן. גם שחקניות אמריקאיות שמותר להן להפעיל את עסקיהן בבייג'ין או בשנחאי, מתמודדות עם תחרות עזה מצד שחקניות מקומיות. הודו, לעומת זאת, היא טריטוריה פתוחה למדי.

השקעות של מיליארדי דולרים

גם האמריקאים נמצאים במצב טוב. כבר כיום, הודו היא השוק השני בגודלו בעולם מבחינת פייסבוק, והשלישי בגודלו עבור טוויטר. הצמיחה של השווקים הללו מתאפשרת הודות לצרכנים מקומיים הנוטים לצרוך מותגים טכנולוגיים מערביים מבוססים.

תוך מספר שנים, ההודים יהפכו לשוק הגדול ביותר עבור שתי החברות, למרות ששוק הפרסום המקוון הזעיר של המדינה לא יאפשר להן לקצור רווחים מהירים. גם אמזון מתרחבת באגרסיביות, לאחר שהחליטה בשנה שעברה להשקיע 2 מיליארד דולר בהודו כדי להתמודד עם הקמעונאית המקומית המובילה Flipkart.

תחרות עזה דומה נכונה לחברת אובר המנסה להתמודד עם האפליקציה המקומית להזמנת מוניות Ola Cab והמשקיעה היפנית שלה, סופטבנק, שהכריזה כי תשקיע 10 מיליארד דולר בחברות אינטרנט הודיות בעשור הקרוב.

הסינים הגיעו מאוחר יותר, והשאיפות שלהם מצומצמות יותר. עליבאבא היא האגרסיבית מבין החברות הסיניות שחדרו להודו, לאחר שביצעה השנה השקעה של 500 מיליון דולר ב-PayTM, פלטפורמת תשלומים ניידת שמפעילה גם זירת מסחר מקוונת.

המהלך עשוי להעמיד את חברת המסחר המקוון הגדולה ביותר בסין בחזית ישירה מול אמזון. ג'ק מא, מייסד עליבאבא, מחפש כעת עסקאות נוספות.

יצרנית הטלפונים הסלולריים שיאומי, הצומחת במהירות, השיקה את מוצריה בהודו בשנה שעברה ותיארה את המדינה כ"שוק הצמיחה החשוב ביותר שלה". אנליסטים רבים סבורים כי באידו וטנסנט יחלו להשקיע ברצינות בקרוב. האפליקציה הפופולרית של טנסנט, WeChat, כבר מדורגת במקום הרביעי ברשימת אפליקציות המסרים הפופולריות ביותר בהודו. בשבוע שעבר, היא חתמה על עסקה עם Eros, חברת הפקה הודית, והעניקה למשתמשים מקומיים גישה חינמית לסרטוני בוליווד ומוזיקה.

לכל החברות הללו יש משאבים פיננסיים אדירים, המאפשרים להן להתחיל לעצב מחדש חלקים גדולים של כלכלת האינטרנט הצומחת של הודו. אך יש להן יתרון נוסף - מודלים עסקיים שקל יותר להתאים אותם, ככל הנראה, לשוק האינטרנט הלא מפותח של הודו לעומת היריבות העיקריות שלהן מארה"ב.

כמו בסין, משתמשים בטלפונים סלולריים - ולא במחשבים - הם שישלטו בשוק האינטרנט של הודו. כמו כן, הצרכנים ההודיים מאוד רגישים למחיר: לכשליש מבעלי הטלפונים הסלולריים אין גישה פעילה לאינטרנט מחשש לצבירת חיובים מוגזמים, כך על פי מחקר של חברת Convergence Catalyst.

הכישלון של איביי

מבקרים טוענים לעתים כי סצנת הסטארט-אפים של הודו סובלת מחוסר דמיון, מגופים שנוהגים לחקות מודלים מערביים בתחומים שונים - החל מקמעונאות מקוונת ועד למודעות דרושים. אך "העתקות" מארה"ב, מצד קבוצות מסחר מקוון כמו איביי וגרופון וסוכני נסיעות מקוונים כמו אקספדיה - נכשלו בהודו בגדול.

"כשמעתיקים עסקים להודו, זה בדרך כלל לא עובד טוב", כך טוען שיילנדרה סינג, מנכ"ל השלוחה ההודית של קרן הון הסיכון האמריקאית סקויה. "מה שהודו צריכה זה מוטנטים, כלומר - עסקים עם אותו די.אנ.איי כמו אלה שהצליחו במקומות אחרים אך עם כוחות ויכולות מיוחדים, או עסקים מסוג חדש, שמתאימים לתנאים המקומיים".

אין פירושו של דבר שלחברות סיניות יהיה קל בהודו. שיאומי הצליחה לרשום מכירות נכבדות שם, אך המספרים אינם דומים כלל לצמיחה המדהימה במדינת האם של החברה. אך לעסקים שהמודל שלהם עוצב בכלכלות מתפתחות אחרות יהיה קל יותר להתאים את עצמם לתנאי השוק של הודו. במלחמה הזאת, לאנשי הטכנולוגיה של סין יהיה, ככל הנראה, יתרון.

הסחר האלקטרוני בהודו
 הסחר האלקטרוני בהודו