איך הפך "המקום הכי חם בגיהנום" למקום הכי לוהט ברשת?

במשך שנים היא ניהלה מלחמות חברתיות, גם נגד העורכים שלה, שהגלו אותה לעמודים האחוריים ■ כשהגיעה ההזדמנות הדיגיטלית, נטשה עינת פישביין את התקשורת הממוסדת, כוננה מודל חדש של עיתונות סטארט-אפיסטית - והקימה את "המקום הכי חם בגיהנום" ■ מיוחד ל"ליידי גלובס"

עינת פישביין / צילום: איליה מלניקוב
עינת פישביין / צילום: איליה מלניקוב

זה לקח לה 23 שנים, שבמהלכן עבדה בגופי התקשורת הגדולים בישראל וצברה מעמד וכוח, כדי להבין שאת השינוי החברתי שבוער בתוכה היא לא תצליח להביא דרך המיינסטרים התקשורתי. אז היא השאירה הכול מאחור, והתחילה מחדש.

באוגוסט הקרוב תציין עינת פישביין, 45, שנתיים להקמת "המקום הכי חם בגיהנום" - אתר עצמאי עם אג'נדה חברתית, ללא תלות בגופים מממנים ובעלי אינטרסים. את השם בחרה מתוך ציטוט המיוחס לדנטה אליגיירי: "המקום הכי חם בגיהנום שמור למי שבזמנים של משבר מוסרי שומר על נייטרליות".

"הנייטרליות, כמו אובייקטיביות עיתונאית, לא קיימת מבחינתי, והיא בטח לא המקום הנכון להיות בו עבור עיתונאים, כי עיתונאי תמיד מעורב", אומרת פישביין בראיון ל"ליידי גלובס".

"בשנה האחרונה יש תחושה שאנחנו נמצאים בגיהנום, ומישהו מגביר את האש כל הזמן. אנחנו אפילו לא מתחילים להתמודד עם מה שהתחיל כאן בקיץ הנוראי והטראומטי של 'צוק איתן'. כל מה שקורה מאז - ההחלטה על הבחירות המופרכות שאיש לא הבין על מה הן, ואז מערכת הבחירות המטורפת, השנאה והאלימות, הכעס והתסכול, חוסר היכולת להכיל את האחר - זה סוג של תא לחץ.

"השאלה היא איך מתמודדים עם הגלים של השנאה והזעם מכל הכיוונים. אני מרגישה על עצמי כמה קל להידלק. אני צריכה את הדבר הכי קטן שיפעיל אותי באופן שלילי, כדי שאגיב בצורה אגרסיבית. בזמן הבחירות, למשל, מירי רגב העבירה בוועדת הפנים חקיקה שעצרה את החלטת בג"ץ על סגירת המתקן בחולות. באותו השבוע, ביום שישי, היא העלתה לרשת תמונה שלה מכינה ממולאים לשבת. מיד הכנו 'מם' מהתמונה שלה, מילאנו את הממולאים באריתראים, והפצנו את זה ברשת. אז נכון שזו מירי רגב, והיא מאוד אגרסיבית, אבל הנה, גם אני עשיתי צעד אגרסיבי. קל להיסחף כשהדברים כל-כך כואבים וכל-כך בוערים".