בלי עורכים ומשכורת: המקום בו עיתונאים מורידים הכפפות

הם כבשו עמדות בכירות בכלי התקשורת המובילים, ועדיין, כשיש להם אג'נדה לקדם, הם עושים את זה בטוויטר ■ איך משפיע ניפוץ ההיררכיות על המידע שעובר ברשת? ומה קורה כשעיתונאי עובר צד, אל עולמם של הטייקונים? ■ מיוחד ל"ליידי גלובס"

אטילה שומפלבי עמית סגל ונדב פרי / צילום: איל יצהר
אטילה שומפלבי עמית סגל ונדב פרי / צילום: איל יצהר

את אחת הסערות הגדולות סביב קו התפר שבין עיתונות לפוליטיקה לא ראיתם בטלוויזיה, קראתם בעיתון או שמעתם ברדיו. הדיון בעזיבה של נדב פרי, הכתב הפוליטי של ערוץ 10, למערך הדוברות של יצחק תשובה, התרחש כולו בטוויטר, הרשת החברתית שהופכת למקום החם ביותר בברנז'ה הישראלית.

"הודעתי עכשיו לחבריי בחדשות 10 על עזיבתי את החברה ויציאתי לדרך חדשה", צייץ פרי בתחילת החודש שעבר, וסיפר כי זה "זמן לפנות לאתגרים חדשים".

ההודעה הדרמטית זכתה למבול תגובות מצד המיליה של פרי, הכולל עיתונאים, יועצי תקשורת וגם את מושאי הסיקור שלו עד לפני רגע - פוליטיקאים. "מכירה אותך מאז שהיית ילד מצונן בגלי צה"ל, תמיד הקפדת להיות עיתונאי ובן אדם. בהצלחה!", הגדילה וכתבה ח"כ שלי יחימוביץ' בתגובה לציוץ.

כעבור כמה שעות צייץ פרי שוב, ועדכן על מקום עבודתו החדש, דלק קידוחים. הלך-הרוח סביבו השתנה לחלוטין. לרשת שוגרו תגובות זועמות ממי שרק לפני רגע בירכו אותו, כולל היפוך של 180 מעלות מיחימוביץ': "בהלם מזה שאתה הולך לשרת את תשובה", כתבה. "תקשורת, לתפיסתי, היא שליחות בשירות האמת והדמוקרטיה, ואתה הולך לשרת את ההון הגדול במירעו. מאכזב".

תוך זמן קצר כל עיתונאי ברדיוס של 140 תווים מפרי ויחימוביץ' תפס צד, ודיון בחופש העיסוק, הון-שלטון-עיתון והדלק לאן, החל להתלהט. תגובתה של יחימוביץ' החווירה לעומת הציוץ של ח"כ מיקי רוזנטל, שחשף את הסכום, לכאורה, שפרי יקבל בג'וב החדש.

מאוחר יותר חזר רוזנטל בו, אולי בגלל הציוץ הזה של פרי: "עזוב שאתה לא בן אדם. עבדנו ביחד והיינו ידידים. מילא. אבל רבאק, הגשת תוכנית תחקירים. מפחיד לחשוב שזו רמת המקצועיות ובדיקת העובדות שלך".