לא מאמינים להבטחות

הנתונים מוכיחים: הזוגות הצעירים עדיין לא נותנים קרדיט לכחלון

משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

מילא הגידול החד בהיקף רכישת דירות על ידי משקיעים. על רקע פרסומים בתקשורת לכל אורך החודשים האחרונים על כך ששר האוצר משה כחלון מתכוון להעלות את מס הרכישה למי שכבר יש ברשותו דירת מגורים (בתחילת הדרך, למי ששכח, דובר על מס של 15% ואפילו 20%, ולא 8% כפי שנקבע לבסוף), זה היה צפוי לגמרי שמשקיעים מבוהלים ימהרו לסגור עסקאות על מנת לחסוך כמה עשרות אלפי שקלים (למרות שסביר להניח שהמוכרים, בין שמדובר בקבלנים ובין שמדובר במוכרי דירות יד שנייה, ידעו לנצל את שיטפון הביקושים גם כדי להעלות בהתאם את המחירים).

אבל מה שבאמת צריך להדאיג את כחלון ואת אנשיו אלה המספרים שמגלים שגם רכישת דירות על ידי זוגות צעירים לא עוצרת. משרד האוצר דיווח היום שבחודש מאי נרשם גידול של 51% ברכישות של זוגות צעירים בהשוואה לחודש הקודם, "גידול חד שהקיף את כל האזורים". באזור תל אביב נרשם זינוק של 100% - פי 2 בכמות הרכישות של זוגות צעירים שקנו את דירתם הראשונה! לכן, הסיפור המרכזי הוא לא זה שהמשקיעים הגדילו את הנתח שלהם בעוגה, אלא שעוגת הנדל"ן כולה המשיכה לתפוח לממדים מבהילים, וכבר עכשיו ברור שנתוני יוני צפויים להיות מבהילים עוד יותר.

אלפי ישראלים בחרו בשבועות האחרונים לקנות את דירתם הראשונה, למרות שהם איבדו באותו רגע את הזכות לקנות אחת מעשרות אלפי דירות מסובסדות שמבטיח להם כחלון (מחיר למשתכן, מענקי פיתוח, מענקי רכישה ועוד שלל הצעות שמרחפות באוויר). אותו שוק שהאמין לכחלון שהוא יעלה את מס הרכישה למשקיעים וטס לקנות דירות, לא מאמין להבטחות של אותו כחלון שהוא יוריד את מחירי הדירות לכל היתר.

למרות הרפורמה ההיא בסלולר, למרות שהוא שולט במינהל התכנון, ברשות מקרקעי ישראל, ברשות המסים, בקבינט הדיור ועוד, הציבור עדיין לא נותן שום קרדיט לכחלון, ודאי לא כזה שיכול לשנות את המומנטום. אחרי שנים של אכזבות והבטחות סרק, קשה באמת להתפלא מכך שהעלאת מס רכישה בשיעור של 2% מחר משפיעה עלינו פי כמה מהבטחה להוריד את המחירים ב-20% מחרתיים.