יוון אמרה "לא" והאירו היציג ירד בכ-0.5% ל- 4.163 שקלים

האירו בשפל כל הזמנים ■ הדולר היציג התחזק בכ-0.18% ל-3.776 שקלים ■ רוב היוונים הצביעו אתמול במשאל העם נגד אירופה והנושים; שר האוצר היווני התפטר באופן מפתיע

אירו / צילום: רויטרס
אירו / צילום: רויטרס

מגמה מעורבת נרשמה היום (ב') בשוק המט"ח המקומי, ברקע תוצאות משאל העם ביוון. הדולר היציג התחזק בכ-0.18% ל-3.776 שקלים, בעוד האירו נחלש בכ-0.5% ל-4.163 שקלים. בעולם, האירו נחלש ב-0.6% ל-1.103 דולר לאירו.

תוצאות משאל העם ביוון מצביעות על כך ש-61% אמרו "לא" להמשך תוכנית הצנע שדורשים גוש האירו וקרן המטבע הבינלאומית מיוון. אם אלה אכן יהיו התוצאות הסופיות, יוון בדרך למסלול התנגשות עם גוש האירו ואולי אף תפרוש ממנו.

באופן מפתיע, שר האוצר היווני יאניס וארופאקיס התפטר. [לכל התפתחויות היום ביוון ובאירופה]

תוצאות ההצבעה משאירות את יוון במצב של כאוס ואפשרות ממשית לקריסה של מערכת הבנקאות במדינה. ללא מימון נוסף מה-ECB או מוסד בינלאומי אחר הכסף בכספומטים ביוון עלול להיגמר בתוך ימים ספורים. ואם זה יקרה, ממשלת יוון תיאלץ להכריז על מטבע אחר כדי לשלם משכורות ופנסיות.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר כי "שבוע המסחר נפתח על רקע ה"לא" המהדהד שאמר הציבור היווני במשאל העם על הצעת האירופים הסדר חוב חדש בתמורה להמשך מדיניות הצנע. ואולם, אין לפרש את התוצאות הללו כהבעת רצון של הציבור היווני לפרוש מגוש האירו. נראה כי הציבור היווני מעוניין להמשיך להיות חלק מהגוש, אבל לא בתנאי הצנע הנוכחיים.

"כעת הכדור עובר לידיים של ראשי הגוש - מרקל, הבנק האירופי, קרן המטבע. אם הם יבחרו לשבור את הכלים, הדבר עלול להוביל לסחרור מסוכן בשווקים. אם הם יגלו נכונות לחזור לשולחן המשא ומתן ולנהל מגעים על הסדר חדש, בתנאים נסבלים יותר עבור העם היווני, הדבר עשוי להוביל לפתרון בר קיימא. על רקע אי הוודאות הזו, התנודתיות במסחר באירו בימים הקרובים צפויה להיות גבוהה. אין ספק שהלחץ על האירו יהיה כבד, כאשר המשקיעים אולי יעדיפו לצמצם חשיפה לנכסים האירופיים עד להתבהרות התמונה".

ברמה הטכנית, מסבירים ב-FXCM ישראל, האירו-שקל מצוי על סף קריסה. "אי הוודאות באירופה עשויה להבריח משקיעים חזרה אל המקלט הבטוח של הדולר, ובכך לחזק את המטבע למול כל המטבעות, וגם למול השקל. ברמה הטכנית, השקל מצא תמיכה חזקה ב-3.75 שקלים, נמנע משבירה מטה, והצליח לטפס מעלה, כאשר עכשיו הוא נע סביב ה-3.76 שקלים. אולם, רק עלייה מעל 3.8 שקלים עשויה לתת את האות למהלך יותר משמעותי כלפי מעלה".