יותר ממחצית בני-הנוער מעדיפים את אינסטגרם על פייסבוק

סקר שנערך בחודשים האחרונים מצייר קווים לדמותו של המשתמש המקומי באפליקציית שיתוף התמונות הפופולרית אינסטגרם ■ בינתיים, לא בטוח שהמותגים הישראליים יודעים ליהנות מהמובילות של הפלטפורמה

בישראל רשומים 2.7 מיליון משתמשים לאפליקציית שיתוף התמונות הפופולרית אינסטגרם - עלייה של כ-185% לעומת כמיליון המשתמשים הישראלים שהיו רשומים לשירות בתחילת 2013.

כך עולה מסקר מקיף, שנערך על-ידי מכון המחקר Zeta Tools עבור החברה לשיווק וקידום באינסטגרם, אינסטה ישראל, ומחלקות האסטרטגיה והדיגיטל של משרד יחסי הציבור שלום תל-אביב. הסקר נערך בחודשים אפריל-מאי 2015, באמצעות מדגם מייצג של 566 משתמשי אינסטגרם בישראל בגילאי 12 ומעלה.

הנתונים מצביעים על כך ששליש מאוכלוסיית ישראל משתמשים באינסטגרם, לעומת 87% לפייסבוק מצד אחד ו-13% לטוויטר מצד שני. הגיל הממוצע של האינסטגרמר הישראלי הוא 29, ו-55% מבני 12-17 רואים באינסטגרם את הרשת החברתית המועדפת עליהם, לעומת 39% שבחרו בפייסבוק.

מהנתונים עולה כי 23% מבני 12-17 ו-35% מבני 25-34 רשומים באינסטגרם. שיעור כמעט דומה (30%) מבני 18-24 משתמש באינסטגרם, ובגילאים המבוגרים יותר - רק 9% מבני 55 ומעלה משתמשים בשירות.

בחלוקה גיאוגרפית, 44% ממשתמשי אינסטגרם מגיעים מאזור המרכז, 22% מהצפון, 16% מהדרום, 11% מהשרון, והשאר (7%) מיתר חלקי הארץ.

המספרים של אינסטגרם
 המספרים של אינסטגרם

ומה באשר לחלוקה מגדרית? 57% מהמשתמשים באינסטגרם הם נשים, לעומת 43% גברים. 21% מהנשים בישראל מעדיפות את אינסטגרם על פני פייסבוק (78%) כרשת החברתית העיקרית, לעומת רק 11% מהגברים (פייסבוק עם 83%).

ואם כבר הבדלים מגדריים, הסקר מראה כי נשים הרבה יותר פעילות מהגברים באינסטגרם. 72% מהמשתמשות מעלות תמונות, לעומת 64% מהגברים; 94% מהמשתמשות עושות לייק, לעומת 90% מהגברים; ו-52% מהמשתמשות מגיבות לתמונות, לעומת 38% מהגברים.

בהסתכלות רחבה יותר, נראה כי 92% מהמשתמשים מסמנים לייקים על תמונות של אחרים, 68% מעלים תמונות, ו-45% מגיבים לתמונות של אחרים.

העלאת התמונות היא סוגייה של ממש - 10% מהמשתמשים מעלים לפחות תמונה אחת ביום - הפעילים ביותר הם בני 12-17 ובני 35-54 עם 12% מכל קבוצת גיל. 25% מהמשתמשים מעלים לפחות סרטון וידיאו אחד ביום, וגם כאן הפעילים ביותר הם בני 12-17 ובני 35-54 עם 30% מכל קבוצת גיל.

אם נישאר בגזרת הצעירים, הסקר מלמד כי ל-40% מבני-הנוער יש למעלה מ-200 עוקבים, לעומת 23% מכלל אוכלוסיית המשתמשים. ל-36% מהמשתמשים יש עד 50 עוקבים.

עוד עולה כי רק 33% מהמשתמשים מנהלים חשבון פרטי, ובאופן מפתיע - ככל שהגיל עולה, יש פחות חשבונות פרטיים.

ארבעת הנושאים המעניינים ביותר את משתמשי האינסטגרם הם תמונות של חברים (82%), נוף ותיירות (40%), השראה (38%) וסלבס (33%).

אם כבר סלבס, בקרב צעירים בני 18-24 יש העדפה ברורה לתוכן של מפורסמים - כ-71% מבני קבוצת גיל זו עוקבת אחרי סלבס באינסטגרם. התופעה ניכרת היטב גם בקרב 63% מבני 12-17, ובאופן טבעי נחלשת ככל שהגיל עולה, עם 43% מבני 25-34 ו-41% מבני 35-54.

"קריאה למנהלי המותגים"

אלדד סהר מחברת אינסטה ישראל מציין כי "בני העשרה מתנהגים, מתייגים ועוקבים באופן שונה מהותית מהקהל הבוגר, וקהלים שונים כגון חובבי אוכל, אופנה ונשים תופסים את אינסטגרם באופן שונה מחבריהם.

"לאור הכנסת האפשרות לקדם בכסף פוסטים ממומנים, אנחנו ממליצים למותגים, היום יותר מתמיד, להתמקצע בפלטפורמה הזו, ללמוד מה עובד, איפה לתפוס את הקהלים, מה הם אוהבים ולמה הם מצפים מהמותגים שהם עוקבים אחריהם באינסטגרם".

לדברי אייל גולדמן, מנהל מחלקת הדיגיטל במשרד שלום תל-אביב, "אינסטגרם ממשיכה לגדול עוד ועוד, והבשורה על שילוב כלי פרסום בפלטפורמה צפויה לשנות את כללי המשחק. מדובר באות קריאה למנהלי המותגים שעדיין נעדרים מהפלטפורמה, להיכנס פנימה ולבנות לעצמם נוכחות קבועה.

"עם זאת, שימוש במנוע הפרסום, ללא ערוץ תקשורת ישיר ודיאלוג מתמשך, עלול לפספס את המטרה ואף לפגוע בנאמנות למותג".

החמישייה הפותחת
 החמישייה הפותחת

אינטראקציה עם מותגים

אף שאינסטגרם נחשבת לאחת הפלטפורמות הדיגיטליות המובילות כיום, נראה כי לא כל המותגים מבינים זאת. בדיקה שנערכה על-ידי חברת השיווק Yes Lifecycle Marketing במארס השנה, ובחנה 2,000 מותגים בינלאומיים מובילים, מצאה כי רק רבע מהם מפעילים חשבונות אינסטגרם - לעומת 82% בטוויטר, 80% בפייסבוק ו-60% ביו-טיוב.

"עם למעלה מ-300 מיליון משתמשים פעילים מדי חודש ו-70 מיליון תמונות וסרטונים שמשותפים מדי יום, מותגים מפספסים הזדמנות אדירה לייצר שיח עם הלקוחות שלהם, בכך שהם לא לוקחים את אינסטגרם בחשבון באסטרטגיה הדיגיטלית שלהם", הסביר אז מייקל פישר, נשיא חברת Yes Lifecycle Marketing.

ואכן, מנתוני הסקר של Zeta Tools על אופיו של האינסטגרמר הישראלי ניתן ללמוד כי הגולשים מעוניינים בקשר עם המותגים, כך שזהו ניצחון לשני הצדדים.

מהסקר עולה כי 58% מכלל משתמשי האינסטגרם בארץ עוקבים אחרי מותגים - חלק גדול מהם (37%) עוקבים אחר 1-5 מותגים. 3 הסיבות העיקריות למעקב אחר מותגים הן אהבה למותג (59%), חיפוש אחר תוכן מעניין (43%) ורצון לגלות דברים חדשים (41%).

הפעילות של מותגים באינסטגרם לא נופלת על אוזניים ערלות, והרצון שלהם להניע בסופו של דבר לפעולה מחוץ לרשת החברתית, אכן עובד. כך, מהמחקר עולה כי 46% מהמשתמשים ציינו כי נוכחות של מותג באינסטגרם מגדילה במידה רבה או רבה מאוד את כוונותיהם לרכוש מוצרים של המותג. עם זאת, הצעירים לא פראיירים - ההשפעה על כוונות הרכישה הולכת ופוחתת עם הגיל.

מבחינה מגדרית, ההשפעה עובדת יותר על נשים (47%) לעומת גברים (42%). מי שכן מראים נכונות גדולה יותר לרכוש הם המשתמשים שעוקבים בפועל אחרי מותגים, כאשר 61% מהם טענו כי הנוכחות מגדילה את סיכויי הרכישה.

לדברי נעמה שלו, מנהלת אסטרטגיה בשלום תל-אביב, "כמעט כל קבוצות הגיל עוקבות אחר מותגים, אך ההשפעה של נוכחות מותג באינסטגרם על כוונות הרכישה של אותו מותג ניכרת הרבה יותר בקרב צעירים לעומת הדור המבוגר. מצד שני, מצאנו שדווקא הקהל המבוגר יותר מהווה פוטנציאל למהלכים אינטראקטיביים ומוכן לשתף פעולה עם מותגים. הנתונים הללו בהחלט יכולים לכוון את המותגים למהלכים ממוקדים בקרב הקהלים שלהם".