"המענק לניצולי השואה יצומצם - אוה"ה לא מחלקת מניות לאומי"

כך טוענת החברה להשבת נכסי נספי השואה ■ אוה"ה: "מדובר בניסיון הטעיה בוטה. לחברה להשבה יש יכולת מיידית לפתור את המצוקה" ■ ועדת החוקה של הכנסת קיימה היום דיון בסוגיה

סאגת חלוקת מניות בנק לאומי המוחזקות על ידי אוצר התיישבות היהודים (אוה"ה) הגיעה לכנסת. היום (ב') קיימה ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת דיון בסוגיה זו, בעקבות בקשתה של החברה להשבת נכסי נספי השואה המחזיקה ב-25% ממניות אוה"ה. הדיון כונס לאחר פנייה של החברה להשבה, בראשות מיכה חריש, ליו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי).

בחברה להשבה טוענים כי הואיל ואוה"ה לא מחלקת כדיבידנד בעין את החזקותיה בבנק לאומי (5%) השוות כ-1.16 מיליארד שקל, החברה להשבה לא תוכל לעמוד ביעדי הסיוע וסכום המענק ברבעון הנוכחי יצומצם. בחברה להשבה מציינים כי ניסו לקחת הלוואה כנגד שעבוד המניות באוה"ה, כדי לעמוד בתשלום לניצולי השואה, ואולם הבנקים סירבו להעניק להם הלוואה.

מחברת אוצר התיישבות היהודים נמסר: "החברה להשבת נכסים ממשיכה בניסיונות ההטעיה הבוטים שלה, במקום למצוא פתרון אמיתי שיאפשר לה למלא אחר יעודה לסייע לניצולי השואה. בידי החברה להשבה יש יכולת מיידית לפתור את המצוקה הזמנית שאליו נקלעה, ולגייס 15 מיליון שקל שיחולקו לטובת ניצולי השואה, במכירת מניות אוצר התיישבות היהודים או בכל דרך אחרת. במקום זאת, מעדיפה הנהלת החברה להשבה להמשיך ולזרות חול ולהטעות את הציבור הרחב".

כאמור, לאוה"ה החזקה של כ-5% בבנק לאומי, וזו הפעילות המרכזית שלה. באחרונה כינסו בעלי המניות בחברה אסיפה, ובה ביקשו לחלק לעצמם את המניות כדיבידנד בעין. על אף שההצעה עברה ברוב מוחץ, באוה"ה סירבו לכך בטענה שלאסיפה אין סמכות להצביע בנושא, וכן מכיוון שהחלוקה חורגת מהחלוקה המרבית שניתן לבצע באוה"ה.

בעקבות זאת עתרה החברה להשבה לביהמ"ש בדרישה לבצע את החלוקה, והדיון בנושא אמור להתקיים ביום ד'. בסיום הישיבה בכנסת הוחלט להמתין לדיון בביהמ"ש, ובהתאם לתוצאותיו להחליט אם לקיים דיון נוסף בנושא.

כמה מחברי הכנסת כבר יצאו בקריאה לאוה"ה לחלק את המניות. "הצטערתי לשמוע כי אוה"ה מסרבת לחלוקת מניות לאומי, וכתוצאה מכך החברה להשבת נכסים של נספי השואה נאלצת לצמצם את העברת הסיוע לניצולי השואה", כתב יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), במכתב לאוה"ה ולבעלת השליטה שלה ההסדתרות הציונית העולמית. "אני קורא לכם באופן מיידי להעביר את המניות, כדי שהחברה להשבה תוכל להמשיך לסייע לניצולי השואה", הוסיף גפני.

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני): "כחברי כנסת אנו לא אמורים להיכנס למצבן של חברות פרטיות. אנחנו כאן מתוך החובה שלנו כנבחרים לניצולים. אני מצפה מההסתדרות הציונית לא להסתכל דרך החור של הגרוש, ולחשוב איך הם יכולים לסייע במקרה הזה. אנחנו צריכים פתרון מהיר ואם לא יהיה כזה, הציפייה שלי שממשלת ישראל תתערב באופן נחרץ בעניין".