הטכנולוגיות שיסייעו לשפר את פריון העבודה בישראל כבר כאן

על שוק העבודה בישראל להתחיל לאמץ טכנולוגיות שיאפשרו לו לשפר את פריון העבודה בישראל בטווח הקצר

קריירה / צילום: שאטרסטוק
קריירה / צילום: שאטרסטוק

פריון העבודה של עובד בישראל נמוך ב-24% מהממוצע במדינות המפותחות (נתוני האוצר ל-2013), וזאת למרות מהפכת ה"סטארט-אפ ניישן" והישגי ההי-טק בישראל. מתברר שהישראלים מצויינים בפיתוחים טכנולוגיים אך חלשים ביעילות בעבודה, דבר הבולם עליה ברמת החיים בארץ ומוביל לשעות העבודה הרבות על חשבון זמן משפחה והנאות.

לפריון העבודה הנמוך מספר פתרונות בטווח הארוך והבינוני, ביניהם הגדלת ההשקעות בישראל, שיפור התשתיות, שיפור איכות התעסוקה של עובדים בעשירונים התחתונים והגדלת התחרותיות. הבעיה היא שהפתרונות הללו דורשים השקעות ענק. בטווח היותר קצר, נדרשת "מהפיכה ניהולית", שתתמקד בהעלאת יעילותו של כל עובד ועובד, ותבוצע בין אם ע"י הנהלות החברות, ובין אם בניהול עצמי של העובד (או העצמאי).

למהפכה ניהולית זו רבדים רבים. אחד מהם הוא ניצול טכנולוגיות דיגיטל ומובייל חדשות לשיפור יעילות העבודה ברמה האישית והארגונית. דוגמה מצוינת היא Waze, התורמות לשיפור יעילותם של עובדים רבים שחלק גדול מיום העבודה שלהם מוקדם לנהיגות. אפליקציות הניווט, בניגוד ל-GPS שהיה קיים עוד שנים רבות קודם, נותן תמונת מצב בזמן אמת ומציע את הדרך המהירה ביותר בהתאם לתנאי הדרך. לשימוש ב-Waze יש יתרונות משקיים רבים במיוחד במדינה עם כבישים צפופים כמו ישראל. החיסכון בזמן הנסיעה והיכולת לתזמן זמני הגעה של עובדים וסחורות מאפשרים ייעול משמעותי והגדלת פריון.

דוגמה נוספת יכולה להילקח מתחום "ניהול פגישות העבודה". אין ספק שלפגישות חלק מהותי במדד יעילות תהליכי עבודה של עובדים וחברות רבות. מעבר לחשיבות של פגישות העבודה בקידום תהליכי עבודה, אצל עובדים אלו פגישות עבודה תופסות נתח משמעותי מיום העבודה. אם נוסיף את זמני התיאום, הנסיעה, ההמתנה, וכו', נגיע לפרקי זמן משמעותיים מאוד.

לאור זאת, מפתיע להווכח עד כמה תחום זה אינו מנוהל: כיום, אין לעובדים ולמנהלים נתונים על ביצועיהם בתחום, וללא נתונים ממילא לא ניתן להבין ולנהל דבר. בעוד שבעולם האינטרנט "הכל מדיד", וכל פעולה ניהולית מתבצעת על בסיס מידע מהשטח (analytics), ניתוחו והבנתו, הרי שבעולם האמיתי, ובעניננו, בעולם הפגישות, העינינים מתנהלים מעצמם, ללא הבנה וניהול.

מהפכת הדיגיטל והמובייל מובילה למהפכה גם בתחום זה ומאפשרת לעובד ולמנהל לתחקר את ביצועיהם ולהשתפר בתחום הפגישות על בסיס מידע עשיר ומדויק: כמה פגישות קיימו בפרק זמן נתון, עם מי והיכן, תוך פילוח מדויק של סוג הפגישה (מכירה, פגישה עם המנהל/עובד, פגישה בנושא פרויקט מסוים וכו'), התדירות, משך הפגישה, וכן יעילותה והשגיה.

אחת הדוגמאות הבולטות לטכנולוגיות עם פוטנציאל לייעול עבודה של ארגונים רבים הוא סטארטאפ חדש בשם Meeter שהצליח להתגבר על אתגרים טכנולוגיים ולהציג פתרון מובייל שמאפשר קביעת פגישות, גם מרובות משתתפים, באופן חכם ואוטומטי. הפתרון של Meeter המשקלל אינספור נתונים אישיים וסביבתיים, חוסך משאבי זמן, אנרגיה וקשב ניהולי המתבזבזים היום על תיאום פגישות עבודה.

בנוסף, Meeter מאפשרת למשתמשים להבין ולנתח באופן אוטומטי את משאבי הזמן (בתיאום הפגישה, הנסיעה, חיפוש החניה, ההמתנה) והכסף (דלק, חניה, קפה) שאנחנו משקיעים בכל פגישה. נתונים אלו יוצלבו באיכות כל פגישה והערך שיצרה. נתונים נלווים, המלצות אישיות והשוואות שתפיק המערכת הדיגיטלית ישלימו את התמונה: למשל, את מי לא פגשנו כבר הרבה זמן (לקוח חשוב?), לצד נתונים השוואתיים מהתעשיה שלנו לגבי מספר הפגישות החודשיות הממוצע בנושא מסוים, הזמן שהושקע בהן וכו'.

תמונה מלאה זו, שתוצג למשתמש בצורה נוחה וברורה, תאפשר לראשונה תיחקור וניתוח של יחסי עלות-תועלת של הפגישות שלנו, ותכנון פגישות עתידיות בהתאם. כמובן שארגונים בינוניים וגדולים יוכלו להשתמש בכלים אלו לסיוע לעובדיהם בתכנון מערך הפגישות ולהשוואה בין עובדים, ובכך להגדיל משמעותית את יעילות הארגון.

ואכן, מהפכת המובייל נכנסת לתחום ה"התייעלות בעבודה" שתופס תאוצה בעולם, שזוכה לתשומת לב רבה של עובדים, ארגונים, ספקי שירותים גלובאליים, ומשקיעי הון סיכון. מספר סטארט-אפים ישראליים מציגים פתרונות מלהיבים בתחום. כעת על שוק העבודה בישראל להתחיל לאמץ טכנולוגיות אלו, ברמה האישית והארגונית, דבר שיאפשר לו לשפר את פריון העבודה בישראל בטווח הקצר.

הכותב הוא מנכ"ל החממה הטכנולוגית VLX Ventures