רשות המסים: צפויים מעצרים נוספים של נישומים שלא השיבו לדרישה לדווח על הכנסותיהם

נמשך גל המעצרים של משכירי דירות שלא דיווחו על הכנסתם: נעצרו 3 בעלי דירות שהעלימו מיליונים ■ מדריך ומחשבון - מס על שכר דירה

נמשכים המעצרים במסגרת מבצע אכיפת חובת הדיווח של רשות המסים.

לאחר שאתמול (ב'), דווח על מעצרו של תושב חוץ החשוד בהעלמת 1.5 מיליון שקל מהשכרת ארבע דירות בבעלותו, ובאי-היענות לדרישת הדיווח של רשות המסים; הבוקר (ג'), הותר לפרסום כי בני-זוג שכירים מיהוד, המחזיקים ב-15 דירות להשכרה, חשודים בהעלמת הכנסות משכר דירה בסך 3 מיליון שקל; במקביל, נעצר על-ידי רשות המסים תושב רעננה, שאין לו כל הכנסה מדווחת, בחשד כי העלים הכנסות שכר דירה בסך 1.5 מיליון שקל.

כפי שנחשף ב"גלובס" לפני כשנה, כחלק מפעילות מחלקת המודיעין במס הכנסה להרחיב את רשת הנישומים, נשלחו למעלה מ-100 אלף מכתבים לאזרחים ובהם דרישה לדווח על הכנסות בישראל (טופס 5329). מטרת המבצע היא ללכוד את כל מי שהפעולות הכלכליות שלו מעוררות חשד להעלמות מס, לרבות בעלי נכסים שאינם מדווחים על הכנסתם משכר דירה, אזרחים המרבים לטוס לחו"ל וקיים חשד שיש להם הכנסות או כספים לא מדווחים במדינות זרות ועוד. המכתבים נשלחו לאזרחים שאין להם תיקים ברשות המסים, אולם בהתאם להצלבות מידע וסימנים מחשידים אחרים שבוצעו, עולה כי על-פניו אמור להיות להם תיק ברשות. מקרב מקבלי המכתבים, היו כ-50 אלף בעלי שלוש דירות ומעלה שאינם מדווחים על הכנסתם משכר דירה.

ברשות המסים בראשותו של משה אשר, מבהירים כי כחלק מפעולות אכיפת הדיווח צפויים מעצרים נוספים. עוד מבהירים ברשות כי בשלב ראשון צפויים להיחקר בימים הקרובים עשרות אזרחים מכל רחבי הארץ, שקיבלו את דרישות הדיווח מהרשות ולא הגישו דוחות על הכנסותיהם.

"לא הספקנו"

בית משפט השלום בת"א הורה היום על שחרור שלושת החשודים שנעצרו הבוקר בתנאים מגבילים, תוך הפקדת ערבויות כספיות. בני-הזוג, אהרון וגילה רחמים, תושבי יהוד שנעצרו הבוקר, הודו בחקירתם כי רכשו יחד בשנים 2003-2011, 11 דירות, כאשר אחת מהן משמשת אותם למגורים וחמש מתוכן פוצלו לשתיים, כך שהם משכירים 15 דירות מגורים תמורת 35 אלף שקל בחודש. כל זאת, בלי שפתחו תיקים ברשות המסים ובלי לדווח כלל על הכנסותיהם מהשכרת הנכסים. כך נטען בבקשה לשחרורם ממעצר בתנאים מגבילים, שהוגשה לבית המשפט על-ידי משרד חקירות מס הכנסה ת"א. בבקשה צוין כי למרות שנשלחה לבני-הזוג דרישה לדווח על הכנסותיהם, הם לא השיבו לה.

לדברי רשות המסים, בני-הזוג מדווחים על הכנסה חודשית משותפת של כ-16 אלף שקל נטו, המורכבת ממשכורתו של אהרון רחמים (51), העובד כשכיר בחברת ישפאר ומשתכר כ-7,000 שקל נטו בחודש, וממשכורתה של רעייתו, גילה (50), העובדת בבנק הפועלים ומשתכרת כ-9,000 שקל נטו בחודש.

לשאלה מדוע לא דיווחו על הכנסותיהם מהשכרת דירות, השיבה גילה רחמים, לטענת חוקרי הרשות: "חוסר מודעות, הזנחה עקב זה שהיינו טרודים בעניינים אחרים"; ואילו בעלה, אהרון, השיב: "לא פנו אלינו, אבל רצינו לטפל בזה, כיוון שאנחנו אנשים עובדים עד השעות המאוחרות, לא הספקנו למרות שרצינו". בא-כוחם של בני הזוג, עו"ד ליאור שחטר, מסר בתגובה: "טענות פקיד השומה בבדיקה, וככל שנדרש ובהתאם לדין, בני-הזוג ידווחו על הכנסותיהם לפקיד השומה".

"לא ידעתי שצריך לדווח"

לחשוד הנוסף שנחקר ביממה האחרונה, מאיר קרט (64) תושב רעננה, אין כל דיווח על הכנסות ואין לו תיק ברשות המסים. כך עולה מהבקשה לשחרורו בתנאים מגבילים, שהגישה הרשות לבית משפט השלום בת"א. בבקשה צוין כי קרט לא השיב לדרישת הדיווח של רשות המסים שנשלחה אליו, למרות שנודע לרשות כי הוא רכש במרוצת השנים 10 דירות, ולכן נפתחה נגדו חקירה ונערכו חיפושים בביתו.

לפי הבקשה של רשות המסים, הודה קרט בחקירתו כי הכנסותיו בגין הדירות שהשכיר עמדו על 1.5 מיליון שקל בעשור האחרון. כשנשאל מדוע לא דיווח על הכנסותיו אלו, השיב: "לא ידעתי שצריך לדווח בכלל. התחלתי לשמוע על זה לפני ארבע או חמש שנים, ואמרתי שזה החטא היחידי שעשיתי".

עם זאת, רשות המסים טוענת כי חקירת הכנסותיו של קרט מדירות חשפה הכנסות נוספות עליהן לא דיווח. הרשות ציינה בבקשה כי בחיפוש בביתו של קרט נמצאו הסכמי הלוואות בהיקף של מאות אלפי שקל, אותן נתן תמורת ריבית בשיעור 20% לשנה, וכי גם על הכנסותיו ממתן הלוואות לא דיווח.