"האשראי החוץ-בנקאי מאפשר פתרונות יצירתיים לחברות נדל"ן"

כך טוען מוטי ויזל, מנכ"ל חברת VCELL המתמחה במתן שירותי מחקר וייעוץ שיווקי ואסטרטגי לחברות נדל"ן ■ ויזל טוען כי "נרשמה ירידה בחשיפת הבנקים בקרב הקבוצות העסקיות הגדולות בשוק הנדל"ן"

ביטוח ופיננסים ניירות ערך בורסה מגדלת / צלם: thinkstock
ביטוח ופיננסים ניירות ערך בורסה מגדלת / צלם: thinkstock

מגמת הופעתן של קרנות חוץ-בנקאיות, המהוות פתרון לחברות הנדל"ן המתקשות לקבל אשראי מהבנקים, תלך ותתעצם בשנים הבאות. כך אומר מוטי ויזל, מנכ"ל חברת VCELL המתמחה במתן שירותי מחקר וייעוץ שיווקי ואסטרטגי לחברות נדל"ן.

ויזל מצביע על הסקירה השנתית של מערכת הבנקאות בישראל לשנת 2014, שהתפרסמה לאחרונה על-ידי בנק ישראל, ואומר כי "החוב של לפחות 10 הקבוצות הגדולות במשק הצטמצם ב-2014 ב-11 מיליארד שקל לעומת שנה קודם לכן, ונרשמה ירידה בחשיפת הבנקים בקרב הקבוצות העסקיות הגדולות בשוק הנדל"ן". להערכתו, בשנים הבאות תתחזק המגמה לאור קשיים רגולטורים שממשיך להטיל בנק ישראל על הפעילות העסקית בשוק והגדלת יעד הלימות ההון.

עם זאת, בסקירת המפקח על הבנקים צוין עוד כי אלה ממשיכים להגדיל את חשיפתם לענף הנדל"ן המקומי, וכי נכון לסוף שנת 2014, 17% מתיקי האשראי של הבנקים חשופים לענף באופן ישיר, כלומר באמצעות מימון פרויקטים, וכן באופן עקיף, כאשר האשראי מובטח בנכסי נדל"ן. המפקח התריע בסקירתו מפני החשיפה הגבוהה של הבנקים בשוק הנדל"ן, וכתב כי "רמת הסיכון של החברות בענף הבינוי והנדל"ן עודנה גבוהה ביחס לרמת הסיכון של חברות בענפי משק אחרים".

"מעבר לניתוח הכלכלי של הפרויקט, שכולל בחינה של המוניטין והרקורד של חברת הבנייה, המיקום של הפרויקט וקהל היעד - בסופו של דבר השיקולים של הבנק אם להעניק ליווי בנקאי לפרויקט נדל"ן או לא, הם רבים", ממשיך ויזל. "עם זאת, אין ספק שהפתיחה של השוק לאשראי חוץ-בנקאי מגדילה את הכדאיות ביחס לבנק ומאפשרת פתרונות יצירתיים לחברות נדל"ן רבות, שעד היום היו חסומות בגלל צמצום תנאי האשראי של הבנקים לענף הבינוי והנדל"ן, מציין ויזל, "חברות אחרות מצאו פתרון מימון באמצעות הנפקת אג"ח ומניות, מה שעשוי להיות אטרקטיבי לעיתים יותר מהריביות שהבנק מציע".