נעילה שלילית בוול סטריט; NYSE הייתה מושבתת כ-4 שעות

המסחר ב-NYSE נעצר ב-18:30 בשל בעיות טכניות ■ יוון ביקשה סיוע פיננסי מאירופה למשך 3 שנים בתמורה לרפורמות מס ■ צניחה חופשית בבורסות אסיה ■ פרוטוקול פגישת הפדרל ריזרב: רק חבר פד אחד היה מוכן להעלות ריבית ביוני

וול סטריט / צילום: יוסי ניסן
וול סטריט / צילום: יוסי ניסן

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ד') בירידות שערים חדות, לאחר שעות ארוכות שבהן המסחר בבורסת ניו יורק נעצר, על רקע בעיות טכניות לא ברורות. הירידות היום היו על רקע הטלטלה בשוקי אסיה, הדרמה היוונית באירופה, ולאחר פרסום הפרוטוקולים של הודעת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב. היום מתחילה בארה"ב עונת הדוחות לרבעון השני.

בשעה 18:32 נעצר בצורה פתאומית המסחר בבורסת NYSE, ועד כה אין הודעה רשמית אודות הסיבה לכך. רק בשעה 22:10 התחדש המסחר. הבורסה דיווחה כי מדובר בבעיה טכנית פנימית ולא בפריצה. גם בממשל האמריקני מסרו כי אין מדובר בפריצת סייבר.

על פי גורמים בוול סטריט, אמש בוצע בבורסה עדכון תוכנה, אולם לא ברור אם זו הסיבה לתקלה.

"אנו חווים בעיות טכניות קשות", אמרה מריסה אנולד, דוברת הבורסה בניו יורק. "נשתדל לספק עדכונים נוספים ברגע שנוכל. אנו עושים כמיטב יכולתנו כדי לפתור את המצב במהירות, תוך תקשורת שקופה ולהבטיח את פתיחת המסחר המחודשת באופן מסודר ובטוח".

גם האתר "וול סטריט ג'ורנל" חווה בעיות, ולכך מצטרפת בעיית המחשוב בחברת התעופה יונייטד איירליינס שגרמה להשבתת טיסות מוקדם יותר היום.

רק חבר פדרל ריזרב אחד מתוך 10 היה מוכן להעלאת ריבית בחודש יוני, כך עולה מפרוטוקול פגישת הריבית האחרונה של הבנק המרכזי של ארה"ב ביוני. שאר חברי הפד אמרו שהם זקוקים לראיות נוספות שמראות ש"הצמיחה הכלכלית חזקה מספיק ושתנאי שוק העבודה איתנים מספיק על מנת שהאינפלציה תחזור ליעד". עם זאת, הם הסכימו ש"התנאים הכלכליים ממשיכים להתקדם לעבר נקודה שבה יהיה זה נכון להתחיל להעלות את הריבית". מספר חברי פד הזהירו מפני העלאה מוקדמת מדי של שיעורי הריבית.

כמו כן, חברי הפד הביעו חשש מפני התפתחות המשבר ביוון ובסין. כמו כן הוסכם כי כאשר תתבצע ההעלאה, הפד ישחרר הצהרה נפרדת שבה יפורט המידע המעשי בנוגע לאופן בו הדבר יתבצע.

נזכיר כי בפגישה ביוני העריכו חברי הפד כי הריבית תעלה השנה פעמיים, אולם העריכו כי קצב העלאות הריבית יהיה מתון יותר מכפי שנחזה בעבר. מאז, המשבר ביוון החריף וההבורסה בסין מראה סימנים מדאיגים.

הסאגה היוונית נמשכת

יוון הגישה היום בקשה רשמית לסיוע פיננסי ממנגנון הייצוב האירופי (ESM), למשך 3 שנים, תמורת רפורמות מס ופנסיה.

שרי האוצר של גוש האירו ידונו בבקשה של יוון בשיחת ועידה שיקיימו במהלך היום.

הבקשה היוונית הגיעה לאחר שראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס הבטיח היום להציג הצעה חדשה לנושים בימים הקרובים - ולעמוד בדד-ליין שהציבו לו מנהיגי אירופה - תוכנית חדשה ונוקשה יותר שתכלול רפורמות מבניות בכלכלת יוון - עד יום ראשון. בתמורה, אירופה הציעה ליוון מימון קצר-טווח כדי שהיא תוכל לעמוד בתשלום שלה לבנק המרכזי האירופי ב-20 ביולי, וכמו כן הקלה ארוכת-טווח הנוגעת להפחתת החוב.

ר"מ יוון ציפראס הבהיר כי עמו מוכן לרפורמות כלכליות אך הדגיש כי ההסכם הבא שיושג חייב להיות בר-קיימא, "כדי למנוע אירופה מפוצלת". כזכור, ציפראס דרש מאירופה הפחתה של 30% מהחוב הלאומי של יוון, קרי כ-100 מיליארד אירו.

בתוך כך, כריסטיאן נויר, חבר הבנק המרכזי האירופי, אמר היום כי הבנק המרכזי לא יעניק עוד סיוע חירום לבנקים ביוון אם ממשלת יוון לא תגיע להסכם עם נושיה. לדבריו, אם לא יושג הסכם עד יום ראשון, "יהיה זה מאוחר מדי וההשלכות יהיו קשות".

צניחה חופשית באסיה

באסיה נמשכת הקריסה של הבורסות מהחודשים האחרונים למרות התחייבות של הבנק המרכזי הסיני לעקוב מקרוב אחר שוק המניות ולהמשיך לנקוט צעדים שונים לתמיכה בשוק. בורסת שנחאי צנחה בסיום ב-5.9% לאחר שיקזזה מעט ירידות של כ-8% מהבוקר. הבורסה צנחה בחודש האחרון יותר מ-16%. גם בורסת הונג קונג צנחה בכ-6%.

גם היום ניסה הבנק המרכזי בסין להרגיע את הרוחות ללא הצלחה, וציין כי יספק "נזילות מלאה" לשוק המניות וימנע "סיכונים מערכתיים". בניסיון נוסף לעצור את גל המכירות, גם כ-1,300 חברות סיניות עצרו את המסחר במניותיהן, במטרה להגן על שעריהן. מדובר בלא פחות מ-40% מסך המניות בשוק הסיני.

"המפולת בשוק המניות בסין רק התחילה", כותב היום הווארד גולד, פרשן כלכלי באתר מרקטוואץ'. "מה שקרה היום בבורסה בסין הוכיח כי צעדי הממשל לבלום את המפולת נכשלו".

אלקואה תפרסם דוחות

חברת מיקרוסופט מתכננת פיטורים המוניים ברחבי העולם כדי לקצץ בהוצאות על רקע ירידה בביקושים העולמיים לחלק ממוצרי החברה. לפי דיווח בניו יורק טיימס, הפיטורים יהיו במטה החברה ועוד חטיבות ובינהן חטיבת הסמארטפונים. גל הפיטורים הקרוב מצטרף לפיטורי 18,000 עובדים (14% ממצבת העובדים) שעליהם החברה הודיעה בשנה שעברה.

כמדי שנה, יצרנית האלומיניום אלקואה צפויה לפתוח את עונת הדוחות לאחר הנעילה, והיא צפויה לדווח על רווח של 23 סנט למניה, לעומת 18 סנט למניה ברבעון המקביל ב-2014.

חברת WD-40 (סימול WDFC) יצרנית חומרי הניקוי והתחזוקה, צפויה לדווח על דוחות הרבעון הפיסקלי השלישי, ולהציג רווח של 77 סנט למניה, לעומת 69 סנט למניה ברבעון המקביל.

הקמעונאית Container Store (סימול TCS) דיווחה אמש לאחר הסגירה על התרחבות ההפסד ברבעון הפיסקלי הראשון ל-5.2 מיליון דולר או 11 סנט למניה, לעומת הפסד של 3.58 מיליון דולר או 7 סנט למניה ברבעון המקביל. עדיין מדובר בהפסד נמוך יותר מתחזיות השוק. ההכנסות ירדו 2.1% ל-169 מיליון דולר.