הותר לפרסום: שני ישראלים מוחזקים בשבי חמאס ברצועת עזה

(עדכון) - אברהם מנגיסטו, בן 28 מאשקלון הלוקה בנפשו, חצה את הגבול לרצועת עזה בספטמבר 2014, נעצר ע"י חמאס והועבר למקום מסתור ■ הישראלי השני, בן מיעוטים מהיישוב חורה ששמו ופרטיו עדיין אסורים בפרסום, חצה את הגדר לעזה לפני 3 חודשים

אברהם מנגיסטה שבוי בידי חמאס / צילום וואלה באדיבות המשפחה
אברהם מנגיסטה שבוי בידי חמאס / צילום וואלה באדיבות המשפחה

שני ישראלים מוחזקים בשבי חמאס ברצועת עזה - כך הותר הבוקר לפרסום. הראשון, אברהם מנגיסטו, בן 28 מאשקלון, צעיר הלוקה בנפשו שחצה את הגדר לרצועת עזה בספטמבר 2014, נעצר על-ידי ארגון הטרור בתוך זמן קצר והועבר למקום מסתור. מידע על כך הועבר למשפחתו זמן קצר לאחר מכן, שבעצת גורמי ביטחון התנגדו להתייחס לפרשה בכלי התקשורת. גורם ביטחוני התייחס למצבו של מנגיסטה ואמר כי "מתבצעות פעולות בנושא אך לא ניתן לפרט עליהן".

הישראלי השני, בן מיעוטים מהיישוב חורה ששמו ופרטיו עדיין אסורים בפרסום, חצה אף הוא את הגדר לרצועת עזה לפני 3 חודשים ומוחזק בשבי חמאס.

חודש לאחר תום מבצע "צוק איתן" זיהתה תצפיתנית כי אזרח מטפס על גדר המערכת באזור החטיבה הצפונית של אוגדת עזה. האירוע החריג צד את עיני התצפיתניות בשל העובדה כי פניו היו לכיוון הרצועה, בניגוד לרוב המקרים, וכי נשא על גבו תיק אישי. בשנים האחרונות, וביתר שאת בתקופה שלאחר המלחמה בעזה, גבר זרם הפלסטינים שחצו את גדר המערכת לתוך שטח ישראל מסיבות כלכליות.

כוחות צה"ל רבים בראשות מפקד החטיבה באותם ימים, אלוף-משנה ירון פינקלמן, הוקפצו למקום האירוע עקב החשש כי מדובר בחטיפה או בניסיון להסיח את דעת הכוחות מאירוע גדול יותר. למרות זאת מנגיסטה הצליח לטפס על הגדר ולחצות את הגבול, תוך שהוא נפצע קלות מגדר תיל באזור. בשלב מסוים הוא אף פתח בריצה לעומק הרצועה. האירוע החריג הועבר לגורמי שירות הביטחון הכללי (שב"כ) בגזרה ולקציני המודיעין של אוגדת עזה ופיקוד דרום כדי לנסות ולהבין במי מדובר.

השמועה שהתפשטה בעזה

על הפרשה הוטל צו אסור פרסום והחקירה הוטלה על חוליית הפעילות החבלנית (פח"ע) של משטרת המחוז הדרומי והשב"כ. בשלב מסוים התחקו החוקרים אחרי זהותו של הצעיר. מתחקיר של מערכת הביטחון עלה כי מדובר באדם הלוקה בנפשו שחצה את הגדר מסיבה שאיננה ביטחונית. חוקרי המשטרה הגיעו לבית המשפחה, העבירו את המידע למשפחה והודיעו להם כי הוא בחיים. בני משפחתו וסביבתו הקרובה תושאלו על אודות מצבו בניסיון להבין את המניע למעשיו.

שבוע לאחר שחצה את הגבול התראיינו הוריו ואחיו לכלי התקשורת על המקרה. כעבור זמן מה, בהתאם לעצת גורמים במערכת הביטחון, הם התנגדו למסור תגובות לכלי התקשורת בטענה שזה יזיק להחזרת בנם.

ממידע נוסף שהגיע מאוחר יותר התברר כי תצפיתנים של חמאס זיהו את תנועתו של מנגיסטה והעבירו אותו למקום סודי ברצועת עזה. בשלב זה סברו בארגון כי בידיהם קלף מיקוח שיסייע להם להקשיח עמדות במשא-ומתן לשחרור אסירים פלסטינים בישראל, לצד גופותיהם של אורון שאול והדר גולדין, שנלקחו בשבי במהלך "צוק איתן".

השמועה על האזרח הישראלי הנמצא בידי חמאס התפשטה ברצועת עזה ואף קיבלה הד בכלי תקשורת ערביים. עם זאת, כלי התקשורת בישראל לא דיווחו על כך. גורמים במערכת הביטחון אמרו בתחילת הפרשה כי צו איסור הפרסום הגורף שהוטל עליה נועד לאפשר חקירה מקיפה, ללא הפרעות, אולם ככל שחלף הזמן התברר כי מדובר ככל הנראה בניסיון להמעיט בערכו של השבוי ולמנוע מחמאס להפעיל לחץ על ישראל.

מו"מ? ישראל מנמיכה ציפיות

"חמאס חשב בתחילה שיש לו אוצר בידיים. בשונה מאירועי מלחמה או טרור, שבהם אזרח מוחזק בניגוד לרצונו בשטח הפלסטיני, הנסיבות במקרה הזו היו ברורות", סיפר גורם ביטחוני. מקור אחר במערכת הביטחון הוסיף כי המסר שהועבר לחמאס בעקיפין היה ברור: "הדר גולדין ואורון שאול נהרגו. האזרח הישראלי עבר כשהוא בחיים. אנחנו יודעים שהוא מוחזק בחיים".

בכירים בחמאס ניסו לגשש באמצעות שליחים והעברת מסרים עקיפים לגורמים בישראל מה מידת החשיבות שהדרג המדיני מייחס לשבוי. בשנה החולפת ניסו גורמים בחמאס להעלות את הסוגיה על-ידי פרסומים בכלי התקשורת שלפיהם החל משא-ומתן להעברת גופותיהם של גולדין, שאול ומנגיסטה. במערכת הביטחון פירשו את הפרסום כלחץ פנימי בחמאס להראות לפעילים ולאסירים עשייה בסוגיית שחרור האסירים. בחודשים האחרונים גברו הפרסומים בנושא ואף נכתב בהם כי ישראל פנתה לחמאס כדי לנהל משא-ומתן בנושא, אך בישראל המשיכו להכחיש.

גורמים המעורים בתהליך המעקב וניהול המשא-ומתן העתידי אמרו לוואלה!NEWS כי נעשה ניסיון שלא לקשור בגורלו של האזרח הישראלי, שעבר מרצונו לצד הפלסטיני, לגורל החיילים. העמימות בצד הישראלי הובילה להערכות שונות בכלי התקשורת הפלסטיניים, ולפי אחת מהן ישראל מנסה להנמיך ציפיות לקראת משא-ומתן עתידי.

בראש המשא-ומתן להשבת גופות החיילים עומד אלוף-משנה (במיל') ליאור לוטן, לשעבר מפקד היחידה המטכ"לית למשא-ומתן ומי ששימש מפקד בכיר בסיירת מטכ"ל. לוטן, שמונה לתפקיד על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, מנהל קשר רציף עם גורמים בכירים במוסד, בשב"כ, בצה"ל ובגורמים נוספים במערכת הביטחון כדי לקדם את התהליך.