סיבוב פרסה לא נעים ולא צפוי

בעתות משבר נוהגות הממשלות האסיאניות דרך קבע להתערב בשוקי המניות שלהן באמצעות רכישת מניות, אך הוצאת מכירת מניות אל מחוץ לחוק היא בבחינת צעד חדשני. סין חצתה את הגבול המוזר הזה כאשר הכריזה כי מנהלים, דירקטורים וכל מי יש לו אחזקה של יותר מ-5% בחברה - לא יוכלו למכור את מניותיהם בששת החודשים הבאים.

זהו היפוך עמדה משמעותי לממשלה שמדברת זה כמה שנים על הגדלת תפקידו של תמחור השוק בכלכלה. מדובר בסיבוב פרסה לא צפוי, לא נעים ובעל תוצאות מתמשכות. ניתן לצפות לשתי תוצאות. האחת: כשהמחירים יורדים ולא הכול ניתן למכירה, אנשים ימכרו את מה שהם כן יכולים למכור. לפיכך כל לחץ מכירות שהצעד הזה יסיר ממניה אחת, יצוץ מחדש בתור לחץ מכירות על מניה אחרת - או לחץ למכור משהו שאינו מניה. התוצאה השנייה: האופן שבו תופסים המשקיעים הזרים את סין עומד להשתנות. השינוי ישתקף, למשל בסוגיה אם MSCI יכלול מניות מסין היבשתית במדדי השווקים המתעוררים שלו - החלטה שצפויה, או שהייתה צפויה, בקרוב. ייתכן ש-MSCI שוקל מחדש את עמדתו.

נדרש אומץ כדי לצאת לחיפושי ערך בטריטוריה לא-ידועה, אך ייתכן שהפיתוי יהיה גדול מכדי שניתן יהיה לעמוד בפניו. ההשלה התרחבה גם למניות בהונג קונג, שזמינות למשקיעים זרים שאין להם גישה למניות בסין היבשתית, ושיכולים לרכוש מניות סיניות באמצעות תוכנית הקישור בין מניות הונג קונג ושנחאי (Hong kong/Shanghai Stock Connect). יש המון חברות שמניותיהן כבר ספגו השלה מסיבית, ושיש להן הערכות שווי נמוכות, תזרים מזומנים חופשי גדול, והכנסות תופחות. אם אתם מעדיפים את הסולידיות של הנדל"ן, אז צ'אונג קונג הולדינגס (Cheung Kong Holdings) נסחרת בירידה של 15% ובמכפיל רווח של 14, כאשר ב-12 החודשים האחרונים צמח תזרים המזומנים החופשי שלה ביותר מ-20%. חברות ביטוח כגון AIA, פינג אן (Ping An) ו-PICC רשמו צלילות חדות, נראות זולות ומניבות מזומנים. ייתכן שחברת התוכנה קינגדי (Kingdee) עדיין אינה זולה, אבל היא נסחרת במחצית המחיר מלפני חודש-חודשיים. הרשימה עוד ארוכה. סין היא שוק מוזר, וכעת היא גם מקום מעניין לעשות בו קניות.