כחלון נגד עצמו

כחלון יו"ר קבינט הדיור מקבל החלטות שיקשו על כחלון שר האוצר

משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור משה כחלון מגלה כמעט מדי יום שפתרון בעיה אחת בשוק הנדל"ן מייצר לו מיד בעיה לא פחות מורכבת במקום אחר.

ההבטחה לשחרר מכרזים כמעט אך ורק במסלול של "מחיר למשתכן", השיטה שקוראת לקבלנים להתחרות על מחיר דירה סופי הזול ביותר בהינתן קרקע מסובסדת (במקום להתחרות מי מציע את מחיר הקרקע הגבוה ביותר), הקפיצה את אנשי הפריפריה. שם, מחיפה צפונה ומבאר שבע דרומה, עלות הקרקע כמעט אפסית. אחרי סבסוד קרקע בשיעור של 50% בראש העין או במודיעין, מהלך שיניב לפי חזונו של כחלון דירות סביב מחיר של מיליון שקל באותן ערים, מי יבוא לקנות דירה ב-800 או ב-900 אלף שקל בכרמיאל או באופקים?

לכן, לפני שהשרים החברתיים והפריפריאליים מרימים ראש, החליט כחלון להגיש לקבינט הדיור הרחבה של תוכנית "מחיר למשתכן". על הפער הנסגר מול הפריפריה הוא יפצה באמצעות מענקים (40-60 אלף שקל לרוכש), סבסוד פיתוח (40 אלף שקל) וסובסדיה גדולה יותר על הקרקע (עד 80%).

אבל לדאבונו של כחלון, ההבטחה להעניק "200 אלף שקל הנחה לדירה", בין לרוכש דירה במרכז (באמצעות סבסוד הקרקע) ובין לרוכש דירה בפריפריה (סבסוד קרקע בשילוב מענק וסבסוד פיתוח), אולי פותרת את המודל הנדל"ני שתפר יו"ר קבינט הדיור, אבל מייצרת בעיה לא פחות גדולה לשר האוצר. בזמן שכל השרים החברתיים נעמדים על הרגליים האחוריות לפני גזירת הקיצוץ הרוחבי שעוד תגיע, במקביל למאבק מול ש"ס על קיום הבטחת הבחירות למע"מ אפס על מוצרי יסוד, כשהארגונים החברתיים גם מזכירים לו כמעט מדי יום שחסרות אלפי דירות לדיור הציבורי (אנשים שלא יכולים לחלום לקנות דירה גם במחיר למשתכן נדיב ככל שיהיה), קשה לראות את כחלון מכניס לטבלת ההוצאות גם הנחה של 200 אלף שקל, כפול עשרות אלפי הדירות שהוא מבטיח לנו במסלול המסובסד של מחיר למשתכן.

כל עוד כחלון לא משכנע אותנו שהאלכימיה החדשה שלו מצאה דרך להגדיל את השמיכה התקציבית, שלא יתפלא שהציבור הרחב - כולל אותם זוגות צעירים שאמורים ליהנות מהסבסוד הנדיב - ממשיך לקנות עוד ועוד דירות במחירים מטורפים.