לקראת צניחה במחירים? "הביקוש לנפט יואט ב-2016"

ה-IEA צופה כי ב-2016 הצמיחה של הביקוש הגלובלי לזהב השחור תרד לרמה של 1.2 מיליון חביות ביום, לעומת קצב צמיחה צפוי של 1.4 מיליון חביות ביום השנה ■ סוכנות האנרגיה מעריכה בנוסף כי התנודתיות במחירים תימשך גם ב-2016

נפט / צילום: שאטרסטוק
נפט / צילום: שאטרסטוק

הביקוש הגלובלי לנפט יפחת ב-2016, כך טוענת סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) בדוח החודשי שהיא פרסמה. הסוכנות הזהירה בנוסף כי עדיין אין איזון בין הביקוש להיצע בשוק הנפט כך שהתנודתיות צפויה להימשך בחודשים הקרובים.

בתחילת חודש יולי מחירי הנפט ירדו לשפל של שלושה חודשים בעקבות עלייה חדה בהיצע הנפט וכן בשל המשברים הפיננסים ביוון ובסין, כך ע"פ הדוח שפרסמה ה-IEA. מחירי הנפט צנחו בכ-60% מוקדם יותר השנה, ממחיר של 114 דולר לחבית, וזאת בעקבות הזינוק בהיצע והסירוב של קרטל הנפט אופק לחתוך את התפוקה.

היום נרשמים עליות ניכרות במחירי הנפט בעקבות האופטימיות לגבי המשבר היווני, לאחר שהממשלה הציעה תכנית מקיפה לביצוע רפורמות בתמורה לסיוע פיננסי. החוזים על הנפט מסוג ברנט נסחרים סביב 59.4 דולר לחבית והחוזים מסוג WTI נסחרים סביב 53.4 דולר לחבית.

ברקע לתנודתיות במחירים, ה-IEA צופה כי הצמיחה בביקוש הגלובלי לנפט תרד לרמה של 1.2 מיליון חביות ביום ב-2016, לעומת קצב צמיחה של 1.4 מיליון חביות ביום השנה. כמו כן, סוכנות האנרגיה סבורה כי תהליך נקודת האיזון של המחירים עדיין לא נפסק ויימשך במהלך שנה הבאה.