כשרה"מ "לא בנאדם"

נתניהו היה חייב לפטר מיידית את אל"מ ליאור לוטן. התנצלות לא מספיקה

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

שוב ושוב אני מוצא את עצמי אומר לאנשים, רבים מהם לקוחותיי כעורך דין, "הוא בן אדם, כמוך וכמוני". אני מסביר להם שגם שופטי ישראל הם בני אדם, בשר ודם. שאין לייחס להם תכונות-על. באומרי זאת, אני מבקש להגן על השופטים, לרכך את הביקורת, שלעתים מוטחת בהם, לאור החלטה כזו או אחרת. להעמיד את הדברים בפרופורציה הנכונה.

כולנו בני אדם. לכל אחד תפקיד משלו ב"משחק החיים". אל לנו לשכוח, שכולנו בני אדם. יש בנו טובים ויש רעים. יש יפים ויש מכוערים. יש שמנים ויש רזים. יש בהירים ויש כהים. יש טיפשים ויש חכמים. כולנו בני אדם.

"גם ראש הממשלה הרי בן אדם, מה אתה חושב שהוא יחטוף, יחטוף, יחטוף וזה הדבר הכי חשוב לו בעולם?" כך הוקלט שליחו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לענייני שבויים, אל"מ ליאור לוטן, מטיח בגסות בבני משפחתו של אברה מנגיסטו, האזרח הישראלי שעבר לפני עשרה חודשים את גדר הגבול לרצועת עזה ושעקבותיו נעלמו, ככל הנראה בעקבות החזקתו בשבי החמאס.

בדבריו אלה איים, למעשה, שליחו של נתניהו על משפחתו המסכנה של הנעדר, כי אם היא תפנה אצבע מאשימה כלפי ראש הממשלה, יפגע הדבר במוטיבציה שלו להתאמץ ולהביא להחזרתו של מגיסטו לזרועות משפחתו. לא פחות ולא יותר.

לא אעלה כאן את השאלה אם לוטן היה מרשה לעצמו לאיים כך גם על משפחתו של נעדר שכזה, לו זו הייתה נמנית עם האליטה האשכנזית. אני מעדיף להתמקד בהיבט אחר של הדברים.

אוי לה, למדינה, שזה העומד בראשה מונע על-ידי האגו שלו. לא אחדש דבר בכך שאדגיש, שבמלאו את תפקידו הרם, שיקוליו של ראש ממשלה אמורים להיות מנותקים לחלוטין מכל עניין אישי, בוודאי אל להם להיות מושפעים מעלבון או מפגיעה באגו שלו. בקשר לכך, ראש הממשלה אינו "בן אדם". לנגד עיניו אמורים לעמוד אך ורק טובת המדינה וטובת אזרחיה, יהא צבע עורם אשר יהא.

לוטן נבחר לעסוק (בהתנדבות) בעניין כה רגיש - נושא השבויים והנעדרים. נושא תפקיד שכזה אמור להיות, מטבע הדברים, "בן אדם" משכמו ומעלה, רגיש, מבין, אמפטי, מכיל, חומל, מתקשר, מתחבר, מנחם וכו'. אוי לה, למדינה, ששליחו של ראש הממשלה שלה בעניין כה רגיש נמצא מאיים על משפחה, השרויה במצוקה כה קשה, כי אם היא תתנהג לא יפה כלפי שולחו, הוא יפנה לה את גבו. האם הוא שכח אילו אינטרסים הוא אמור לייצג? האם שכח מה תפקידו? האם הוא שכח להיות בן אדם?

לא התרגשתי מהתנצלותו של לוטן בפני בני המשפחה, באישון ליל, זמן ארוך מדי לאחר שכשל, ורק לאחר שקלונו נחשף ברבים וגרר תגובות נזעמות. מדוע זה הוא לא מצא לנכון להתנצל קודם לכן, אפילו מייד לאחר שנהג כפי שנהג כלפי המשפחה? הרי אם הוא בן אדם, הייתה התנהגותו כלפי המשפחה מזעזעת אף אותו, והוא היה חוזר בו מייד.

קראתי שראש הממשלה בירך את לוטן על כך שהתנצל ועבר על כך לסדר היום. נו, באמת. על ראש הממשלה לפטר לאלתר את לוטן מתפקידו הרגיש והחשוב. ללא שיהוי. מייד. ללא שימוע. ללא בירור. פשוט. חד וחלק. זאת ללא כל קשר לעברו המפואר של לוטן. עברו אינו רלבנטי עוד לצורך העניין. ההווה שלו בעייתי. אוי, כמה בעייתי.

ככל שראש הממשלה לא יעשה כן, הוא יוכיח שלוטן טעה. שהוא לא בן אדם. ככל שהוא לא יפטר מייד את לוטן, הוא יוכיח גם שהוא אינו ראוי לכהן כראש ממשלה.

■ אמיר טיטונוביץ הוא בעל משרד עורכי-דין, העוסק בתחום המשפט האזרחי-מסחרי