נעילה חיובית בבורסה; אפריקה עלתה 3.6%, אבנר 2.4%

למרות המאמצים הרבים, שרי האוצר של גוש האירו לא הצליחו לנסח הצהרה משותפת בנוגע ליוון ■ היום נמשכים הדיונים ■ כלכלני לאומי: "אנו ממליצים שלא להקטין את רמת הסיכון בתיקי ההשקעות" ■ מחזור נמוך בסיום: 441 מיליון שקל

בורסת NYSE Euronext בפריס / צילום: רויטרס
בורסת NYSE Euronext בפריס / צילום: רויטרס

המסחר בבורסה בתל-אביב ננעל היום (א') בעליות שערים קלות. זאת על רקע המשך הדיונים בגוש האירו סביב הנושא היווני, ולאחר עליות שערים חדות באירופה ובוול סטריט בסוף השבוע. מניות הגז הובילו את העליות במדד המעו"ף, בעוד מניות הפארמה בלטו לשלילה. מחזור המסחר נותר נמוך בסיום והסתכם בכ-441 מיליון שקל.

הסאגה היוונית מסרבת לגווע. למרות המאמצים הרבים, שרי האוצר של גוש האירו לא הצליחו לנסח הצהרה משותפת בנוגע להסדר על חובות יוון. זאת, לאחר דיונים ממושכים שנערכו במשך כל היום (שבת).

היום (א') התכנסו שוב שרי האוצר של גוש האירו על מנת להמשיך בדיונים. לפגישה היו אמורים להצטרף בשלב מסוים גם ראשי המדינות, אך הפגישה המורחבת בוטלה.

שר האוצר של גרמניה אמר בפתח הפגישה אתמול כי "האמון נהרס בחודש האחרון באופן יוצא מן הכלל. חייבים להגיע לתוצאות בסוף השבוע". העיתון הגרמני "בילד" אף דיווח כי שר האוצר אמר שאין לו כל רצון לדון בעניינים היווניים. גם נשיא היורוגרופ, ירוון דיסלבלוים, אמר בפתח הפגישה כי ישנן סוגיות של אמון - "כיצד אנחנו יכולים לצפות מהם ליישם את מה שהם מבטיחים. זו הולכת להיות פגישה קשה".

סוכנות "רויטרס" דיווחה כי בכיר יווני אמר שבפגישה לא הועלתה כלל האפשרות של יציאת יוון מגוש האירו, וכי שר האוצר הגרמני מעולם לא העלה את הסוגיה הזו.

בבית ההשקעות הלמן אלדובי מציינים כי "שווקי המניות בעולם ימשיכו להערכתנו להיות תנודתיים בשבועות הקרובים על רקע הסערות באירופה וסין. באירופה, יוון ממשיכה לרכז עניין ולהגביר את התנודתיות בשווקים. להערכתנו, התרחיש בו יוון פורשת מגוש האירו נראה במצב הנוכחי סביר פחות. הפחתת האיום מכיוון יוון במקביל לשיפור בביצועי הכלכלה האירופאית מחזקים את המלצתנו להסיט משקל מהשוק האמריקאי לשוק האירופאי. גם במידה ותרחיש של פרישת יוון מגוש האירו אכן יתממש אנו צופים השפעה קצרת טווח בלבד על השווקים הגלובליים ולאחר מכן חזרה לשוק תנודתי פחות ועם פוטנציאל גבוה לתיקון כלפי מעלה".

"שוקי המניות אינם מגלמים את אפשרות יציאה של יוון מהגוש במלואה"

בסקירתם השבועית מציינים כלכלני אגוד כי "אנו ממשיכים להדגיש כי התנודתיות בשוקי המניות צפויה להימשך בטווח הקצר עד שתתבהר התמונה לגבי יציאת יוון מגוש האירו. להערכתנו שוקי המניות אינם מגלמים את אפשרות יציאה של יוון מהגוש במלואה ולכן יש לנהוג במשנה זהירות. ממשלת יוון צפויה להגיש בסוף השבוע הצעה חדשה ואחרונה לנושיה, ההערכות הן כי יוון תזדקק לכ-60 מיליארד אירו כדי להמשיך לתפקד עד 2018. שרי האוצר של אירופה צפויים לבחון ההצעה ולהגישה למנהיגי הגוש ביום ראשון לקבלת החלטה אם לקבלה או לדחותה על כל המשתמע".

בבנק לאומי מציינים כי התנודתיות בשוקי ההון בעולם המשיכה להיות גבוהה גם בשבוע שעבר, כאשר עיקר החששות נבעו מההתפתחויות ביוון, וקריסת מדדי המניות המקומיים בסין. "להערכתנו ההסתברות להשפעה שלילית מהותית של אירועים אלו על המגמה החיובית בכלכלות ארה"ב ואירופה הינה נמוכה. אנו ממליצים שלא להקטין את רמת הסיכון בתיקי ההשקעות".

מניות טבע , אופקו , נייס ופריגו בלטו במסחר על רקע פערי ארביטראז'. אורמת טכנ' טיפסה בכ-1.9% על רקע פערים חיוביים.

כחלק מהיערכות החברה לקראת ניסויים קליניים בחולי ALS, הודיעה היום חברת הביוטכנולוגיה הישראלית קדימהסטם על קבלת מימון מבנק לאומי לישראל בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל. המימון ניתן כנגד מכתבי התחייבות מחברת League Jinn SARL ואבי מייזלר, בעלי עניין ומשקיעים בחברה, להעמדת מימון לצורכי החברה.

קולפלנט דיווחה כי חתמה על הסכם עקרונות לא מחייב עם חברה מובילה בארה"ב לפיתוח ומסחור מוצר לאיחוי חוליות בעמוד השדרה ולריפוי שברים בעצמות.