הצרה "הקטנה" של ויסמן ובירן: תשלומי אג"ח ב-53 מ' ש' ברוזבאד

בשנים האחרונות הזרימו בעלי השליטה 250 מיליון שקל לשם פירעון הקרן והריבית של האג"ח, בטרם התגלע ביניהם סכסוך ■ בקופת רוזבאד רק 200 אלף שקל, ויש לה גירעון בהון העצמי בסך 102 מיליון שקל

דודי ויסמן ושרגא בירן / צילום: תמר מצפי ואיל יצהר
דודי ויסמן ושרגא בירן / צילום: תמר מצפי ואיל יצהר

חברת הנדל"ן הכושלת רוזבאד, שבשליטת שרגא בירן ודודי ויסמן, דיווחה היום למשקיעים על אפשרות לעסקת קומבינציה במסגרת פעילותה ברומניה. חברת בלו-רוז, שרוזבאד מחזיקה במחצית ממניותיה, חתמה על מזכר הבנות לא מחייב עם יזם נדל"ן להקמת 150 יחידות דיור על קרקע שבבעלותה.

בלו-רוז מחזיקה בקרקע עצומה של 61 דונם בצפון בוקרשט, בירת רומניה. במסגרת העסקה יוקצה ליזם שטח של 3 דונם, ובתמורה תהיה בלו-רוז זכאית ל-18% מתוך התמורה הכוללת שתתקבל ממכירת יחידות הדיור. עוד סוכם במזכר ההבנות, כי בשלב שני יועמד ליזם שטח נוסף בן 5 דונם, עליו מתוכננות להיבנות 200 יחידות דיור, כאשר התמורה לבלו-רוז תהיה בתנאים דומים לאלו של השלב הראשון.

אלא, שאת מחזיקי האג"ח של רוזבאד מעניינת כיום (וגם בשנים קודמות) בעיקר יכולתה של החברה לפרוע את התחייבויותיה כלפיהם, המסתכמים בכ-53 מיליון שקל (קרן וריבית).

בשנים האחרונות הלוו בעלי השליטה, בירן וויסמן, המחזיקים ברוזבאד באמצעות החברה הפרטית ביילסול (השולטת גם בקבוצת אלון, המתמודדת בימים אלה עם קריסתה של רשת מגה), סכומי עתק בהיקף 250 מיליון שקל לצורך פירעון הקרן והריבית למחזיקים. ואולם, הסכסוך בין השניים, הדחתו של ויסמן מניהול קבוצת אלון והחברות שבשליטתה וההסתבכות הנוכחית של מגה, החייבת לנושיה כ-1.3 מיליארד שקל - מייצרים חוסר ודאות בנוגע להמשך התמיכה ברוזבאד.

נשארה רק הקרקע ברומניה, ב-89 מ' ש'

עד 2014 פעלה רוזבאד בשני תחומים עיקריים - בנכסים מניבים בגרמניה ובייזום והקמת פרויקטים ברומניה. לפני כשנה הגישו שותפויות שבאמצעותן החזיקה החברה ב-14 נכסים בגרמניה בקשות לחדלות פירעון, עקב אי יכולתן לפרוע חובות בנקאיים, ועקב כך איבדה רוזבאד את השליטה בהן.

בידי החברה נותרה כעת ההחזקה (50%) בקרקע בבוקרשט, שרשומה בספרים בשווי של 89 מיליון שקל.

לרוזבאד קופה מצומקת של כ-200 אלף שקל בלבד, לאחר שהציגה בסוף מארס 2015 גירעון של 102 מיליון שקל בהון העצמי, בשל הפסד מצטבר של 322 מיליון שקל. כך, שכדי לפרוע את החוב לנושים היא תידרש להלוואות נוספות מצד בעלת השליטה ביילסול, בה מחזיקים בירן ב-80% ו-ויסמן ב-20%.

עד כה, בכל פעם שרוזבאד נדרשה לתשלום החוב למחזיקי האג"ח, העבירו שני השותפים את הכסף לביילסול לפי חלקם בה, והיא הלוותה את הסכום לרוזבאד. אך כעת, בעקבות הסכסוך בין בירן לויסמן, לא ברור כיצד ינהגו בשני התשלומים האחרונים של החוב (בחודש נובמבר בשנים 2015 ו-2016). דוברו של בירן אמר היום כי החלטה בנושא תתקבל עד נובמבר הקרוב, ואילו ויסמן מצדו הדגיש כי ככל שהדבר תלוי בו, יועבר הסכום הדרוש לרוזבאד.

ויסמן אמור להעביר לחברה 5.4 מיליון שקל השנה, ועוד 5.2 מיליון שקל בשנה הבאה, כשיתרת הסכום אמורה להגיע מבירן. בינתיים, נסחרו היום האג"ח של רוזבאד בירידה של 7% למחיר של 84 אגורות, המשקף תשואה שנתית לפדיון של 34%.

מנתונים שאסף אתר האינטרנט Stocker.co.il עולה כי הגופים המוסדיים מחזיקים כרבע מהסדרה, כאשר עיקר ההחזקה של המוסדיים, בהיקף של כ-8.5 מיליון שקל, הייתה בסוף אפריל בידי חברת קרנות הנאמנות של מיטב דש.