הודעה על הסכם גרעיני היסטורי עם איראן תיתכן עוד היום

נשיא איראן: "עברנו דרך ארוכה... ואנו קרובים מאוד" ■ נקודת מחלוקת מרכזית, שטרם ברור כיצד תיושב: האמברגו על משלוחי נשק קונוונציונלי לאיראן

שיחות הגרעין - ג'ון קרי מוחמד זריף / צילום: רויטרס
שיחות הגרעין - ג'ון קרי מוחמד זריף / צילום: רויטרס

ייתכן שהודעה על השגת הסכם גרעיני בין איראן ל-6 המעצמות - ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה - תפורסם כבר היום (ב') ב-וינה, כמעט שנתיים לאחר תחילתו של מו"מ קשה, שדילג על 3 מועדי יעד מוחמצים במאמץ לגשר על פערים עמוקים בין עמדות הצדדים. איתותים מדיפלומטים מערביים ואיראניים מצביעים על כך, שמנהלי המו"מ נמצאים על סף גיבושה של עסקה היסטורית, שתגביל את יכולותיה הגרעיניות של איראן לפחות לעשר שנים תמורת הסרת חלק מהסנקציות שהוטלו עליה, ואולי אף כולן.

עד כמה קרובים הצדדים להסכם? התשובה על כך תלויה במשיבים. פקידים אירופיים, שמצוטטים הבוקר ב"וול סטריט ג'רנל", אמרו, כי המו"מ עם איראן הגיע לנקודת ההכרעה. לדברי אחד מהם, אם לא יושג הסכם עד יום ב' בערב, שעון ישראל, "אין שום דרך" להמשך המו"מ.

פקידי ממשל אמריקאיים, שמובילים את המגעים עם איראן, הבהירו שארה"ב אכן מוכנה לשים קץ למו"מ אם לא יושג הסכם בימים הקרובים, אך הם הדגישו, שממשל אובמה אינו מוכן להיחפז ושהוא יהיה מוכן לשמור על הסטטוס-קוו, כלומר הסכם זמני עם טהראן, שנחתם בסוף 2013 ושבו הסכימו האיראנים להקפיא חלק מהתכנית הגרעינית שלהם תמורת הקלה צנועה בנטל הסנקציות. (האופציה הזו, אגב, קונה לה חסידים בקרב מתנגדי ההסכם הפוטנציאלי, בישראל ובארה"ב. הם טוענים שעדיפה הקפאה של ההתקדמות הגרעינית האיראנית על פני עסקה גרועה, שתזרוק את ישראל לכלבים).

ונשיא איראן, חסאן רוחאני, אמר אמש בטהראן: "עברנו כברת דרך ארוכה. אנו צריכים להגיע לפסגה, ואנו קרובים מאוד". על-פי דיווחים מטהראן, יש אווירה של דריכות ושמחה ברחובות, בציפיה להסרת הסנקציות.

משרד-החוץ האמריקאי הבהיר אמש כי כמה "סוגיות מרכזיות" נותרו פתוחות, אך כל הגורמים המעורבים - אמריקאים, אירופים ואיראנים - תמימי דעים שהמגעים מיצו כמעט את כל הנושאים ושהודעה תיתכן היום. "הכל יכול עדיין לקרוס", אמר פקיד גרמני ל"ג'רנל", "(אך) עם נכונות טהראן לנקוט את הצעדים הסופיים, המו"מ עשוי להתקדם במהירות. אנחנו מוכנים לשבת כל הלילה".

אחת הסוגיות שטרם נסגרו היא עיצומי או"ם על יבוא נשק קונוונציונלי לאיראן או יצוא נשק כזה ממנה. מועצת הביטחון קיבלה סדרת החלטות על כך לפני תשע שנים. ממשל אובמה ומחוקקים רבים בארה"ב חוששים שהסרת הסנקציות האלה תקל על המשך תמיכתה של איראן במשטר אסד בסוריה, בשיעים בעיראק, בחיזבאללה בלבנון ובחמאס בעזה. הם לוחצים שהמשך יישום הסנקציות על נשק קונוונציונלי יהיה חלק מההסכם הגרעיני עם איראן, אף על-פי שלסנקציות אלה אין כל קשר לפיתוח נשק גרעיני.

"הממשל יתקשה מאוד למכור לקונגרס את ההסכם הזה"

שר ההגנה האמריקאי, אשטון קארטר, אמר בשבוע שעבר בשימוע בקונגרס, כי חלק מהאיסור על יצוא נשק קונוונציונלי - סעיף שאוסר ליצא לאיראן טכנולוגיה לטילים בליסטיים - נחשב קריטי לביטחון הלאומי של ארה"ב., במיוחד לאור העובדה שאיראן עלולה לחמש טילים כאלה בנשק גרעיני, כימי או ביולוגי ולשגר אותם לעבר מטרות בארה"ב.

אך האיראנים רואים בחירות ליבא או ליצא נשק קונוונציונלי עניין של כבוד לאומי, על-פי ניתוח ב"ניו-יורק טיימס", והם אינם מראים נכונות להתפשר בסוגיה זו. לא ברור אם אי-השגת הסכמה על הנשק הקונוונציונלי תביא לקריסת ההסכם הגרעיני, וככל הידוע המחלוקת הזו טרם יושבה. אף אין עדיין הסכמה לגבי העיתוי המדויק של הסרת הסנקציות, אם כי אנליסטים מעריכים, שארה"ב לא נענתה לדרישת איראן להסיר את כל הסנקציות בבת אחת עם כניסת ההסכם לתוקף. גם לא ברור אם האיראנים הגמישו את התנגדותם לכניסת פקחים בינלאומיים למה שהם מגדירים כמתקנים צבאיים.

מחוקקים אמריקאים משתי המפלגות מכינים קבלת פנים צוננת להסכם עם איראן, אם אכן ייחתם. הם יוכלו לדון על ההסכם הפוטנציאלי במשך חודשיים מיום חתימתו, אם כי חלק ניכר פרק זמן זה יחול בפגרת הקונגרס. הסנטור הרפובליקני בוב קורקר, יו"ר ועדת יחסי החוץ של הסנט, אמר אתמול: "אני מודאג מאוד מהכיוון שאליו אנו פונים... איראן תרמה בדברים קטנים, כלומר היא פשוט תרמה, תרמה, תרמה".

וסנטור מיץ' מקונל, ראש הסיעה הרפובליקנית בסנאט, אמר: "הממשל יתקשה מאוד למכור לקונגרס את ההסכם הזה, אם הוא בכלל ייחתם... אנו כבר יודעים, שהסכם זה יותיר את איראן כמדינת סף גרעינית. נראה שגישת הממשל היתה להגיע להסכם עם האיראנים בכל מחיר".

בכל זאת, על-פי חוק שהושג לפני כמה חודשים כפשרה בין הקונגרס לבית הלבן, יתקשו המחוקקים לבלום את ההסכם.