חשד: בעל מכולת ואברך העלימו מס משכר דירה במיליונים

עוד נעצרו אברך מירושלים ושכיר מפ"ת בחשד להשמטת הכנסות של מיליונים משכר דירה ■ בתוך כך, רשות המסים ערכה פשיטות-פתע על מועדוני לילה וחשפנות בצפון - ומצאה כי כ-10% מהעסקים לא רשמו הכנסות כדין ■ מדריך ומחשבון - מס על שכר דירה

ברשות המסים לא נחים לרגע, גם לא בשעות הלילה המאוחרות. בימים האחרונים ביצעו חוקרי רשות המסים פשיטות-פתע על מועדוני לילה ומועדוני חשפנות בצפון הארץ, ובמקביל, במבצע אכיפה אחר לחלוטין, נמשכים המעצרים של בעלי מספר דירות המסתירים לפי החשד הכנסות משכר דירה.

רשות המסים קיימה ביום חמישי האחרון מבצע לבדיקת רישום הכנסות בחיפה, קריית חיים, קריית אתא ונשר, בעסקים מתחום המסחר ומתן שירותים, בדגש על עסקים הפעילים בשעות הערב והלילה המאוחרות.

במסגרת המבצע נערכו 131 ביקורות, מהן עלה כי כ-10% מהעסקים לא רשמו הכנסות כדין.

כך, בפאב בקריית אתא גילו מבקרי הרשות הכנסות לא רשומות בסך 6,300 שקל, והבדיקה שערכו העלתה כי הפאב גובה מלקוחותיו 50 שקל עבור כניסה ומנפיק להם כרטיסים שאינם עומדים בקריטריונים של קבלה או חשבונית מס.

ביקורת שבוצעה במועדון חשפנות בחיפה העלתה כי לא נרשמו הכנסות של כ-7,000 שקל, שהתקבלו בגין מכירת משקאות, השכרת נרגילות וכרטיסי כניסה. "יש לי דף עם פירוט ההכנסות, אני אשאל את רואה החשבון שלי איך לרשום", אמר בעל המקום למבקר מס הכנסה בתגובה.

עוד באותו לילה, במועדון לילה אחר בחיפה, נמצאו הכנסות לא רשומות בסך 2,300 שקל ממכירת כרטיסים ושתייה. מנהל המקום מסר למבקרים: "בעל המקום בחו"ל, ואני לא יודע איך לרשום".

בפאב אחר בחיפה התבצעה קניית ביקורת שלא נרשמה בספרי העסק, ובעל המקום הסביר: "לא יודע מה קרה, כנראה שרשמתי את ההזמנה עם הזמנה של לקוח אחר".

אך לא רק על חיי הלילה פשטו המבקרים, אלא גם על נותני השירותים הפועלים ביום. כך, בעסק למניקור ופדיקור בקריית אתא נמצא כי לא נרשמו הכנסות בסך 1,500 שקל, שהתקבלו ממספר לקוחות, ובעלת העסק טענה: "אני רושמת קבלות פעם בשבועיים, אני ממהרת לילד הקטן שלי".

בחנות למוצרי שיער, גם היא בקריית אתא, לא נרשמה קניית ביקורת בספרי העסק, ובעל המקום הסביר למבקרים: "אח שלי גנב את הכסף, הוא בעייתי, מה אני יכול לעשות לו?".

בנוסף, בחנות צעצועים בנשר בוצעה ביקורת שהעלתה כי בעל העסק מכניס את החלק הארי של התשלום למגירה צדדית ומדפיס רק את החלק הנותר בקופה. ראשית טען בעל העסק בפני המבקרים כי טעה בהדפסה, אולם לאחר שעימתו אותו עם הממצאים, הודה בעל העסק כי עשה זאת בכוונה להעלים הכנסות.

המבצע נערך כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור ובמסגרת הנחיית מנהל הרשות, משה אשר, למשרדים האזוריים להגביר את פעילות האכיפה ולשפר את כושר ההרתעה, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח שמטרתם להביא לדיווחי וגביית מס אמת ולהגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.

נמשכת האכיפה נגד מעלימי הכנסות משכר דירה

בתוך כך, במקביל למבצעי האכיפה המגזריים, נמשכת גם האכיפה נגד סרבני הגשת דיווח במלוא המרץ. הפעם נעצרו במסגרת זו שני אחים מנתניה, אברך מירושלים ושכיר מפתח-תקווה - כולם בחשד להשמטת הכנסות של מיליוני שקלים בגין שכר דירה.

החשודים הם: משה בורוכב, בעל מכולת בנתניה, ואחיו יוסף בורוכוב, העובד כשכיר בחנות; דוד בן-פדי, שכיר מפתח-תקווה; וישראל רייך, אברך מירושלים המקבל מלגה חודשית בסך 2,500 שקל.

לפי החשד, כמפורט בבקשות לשחרורם של החשודים ממעצר בתנאים, משה בורוכוב העלים הכנסות בהיקף של כ-2.7 שקל, אחיו יוסף השמיט הכנסות בסך של כ-1.6 מ' ש', בן-פדי השמיט הכנסות בסך של כ-800 אלף שקל, ורייך חשוד כי השמיט הכנסות בסך של כ-1.3 מיליון שקל.

החקירה נגד האחים בורוכוב ובן-פדי מנוהלת במשרד חקירות מס הכנסה מרכז, בחשד כי ברשותם דירות ברחוב עולי הגרדום בעיר, אותן השכירו מבלי שפתחו תיק ברשות המסים ומבלי שדיווחו על ההכנסות.

מחקירתו של משה בורוכוב עלה כי בבעלותו 12 דירות, שבע מהן רשומות על שמו, חמש מהן רשומות על שם בנו, ורק אחת משמשת אותם למגורים.

מהבקשה שהוגשה לבית המשפט בעניינו עולה כי משה בורוכוב הודה כי בשנים 2005-2014 לא דיווח על ההכנסות בסך 2.7 מיליון שקל, שקיבל מהשכרת דירותיו בנתניה ובכפר-יונה.

אחיו, יוסף בורוכוב, הודה אף הוא על-פי הדיווח של רשות המסים לבית המשפט כי בשנים 2005-2015 היו בבעלותו 6 דירות בנתניה, אותן השכיר, ובגינן שולם לו שכר דירה בסך כ-1.6 מיליון שקל, אולם בדוחות שהגיש למס הכנסה דיווח כי גובה השכירות נמוך מרף הפטור ממס.

מהחקירה בעניינו של בן-פדי עלה כי בבעלותו 5 דירות שהושכרו במרוצת השנים 2005-2014, זאת ללא פתיחת תיק ברשות וללא דיווח. בדיקת חוזי השכירות הצביעה על סך הכנסות של כ-800,000 שקל בתקופה הרלוונטית.

על-פי הבקשה שהוגשה לבית המשפט בעניינו, גם בן-פדי הודה בחקירתו כי לא דיווח על הכנסותיו משכר דירה.

משרד חקירות מס הכנסה ירושלים והדרום מנהל את החקירה נגד רייך (35), וכעולה מהבקשה שהגיש לבית המשפט, רייך החל ברכישת נכסי נדל"ן כבר לפני עשור, ובבעלותו 5 דירות ונכסים המניבים לו הכנסה חודשית, אך הוא לא פתח תיק במס הכנסה ולא דיווח על הכנסותיו מתשלומי השכירות שקיבל. הואיל והוא לא השיב לדרישת הדיווח שנשלחה לו מרשות המסים, הוא נחקר, ולכאורה הודה בחקירה כי הכנסותיו משכירות החל משנת 2007 לא דווחו כלל.

כפי שנחשף ב"גלובס", בשנה האחרונה, כחלק מפעילות מחלקת המודיעין במס הכנסה להרחיב את רשת הנישומים המשלמים מס, נשלחו למעלה מ-100,000 מכתבים לאזרחים ובהם דרישה לדווח על הכנסות בישראל, בהם כ-50 אלף מכתבים לבעלי מספר דירות החשודים באי דיווח על השכרת דירותיהם.

כחלק מפעולות אכיפת הדיווח נחקרו בשלב הראשון עשרות אזרחים מכל רחבי הארץ, שקיבלו את דרישות הדיווח ולא הגישו דוחות, ועד כה נעצרו: תושב חוץ, שהעלים לפי החשד בעשור האחרון הכנסות בסך כ-1.5 מיליון שקל שקיבל מהשכרת 4 דירות שבבעלותו; בני זוג שכירים מיהוד, החשודים כי העלימו הכנסות משכר 15 דירות שבבעלותם בסך כ-3 מיליון שקל; ותושב רעננה, שאין לו כל הכנסה מדווחת וחשוד כי העלים הכנסות שכר דירה בסך כ-1.5 מיליון שקל.

ברשות המסים מבהירים כי במהלך השבוע האחרון, מאז החל המהלך לאכיפת חובת הדיווח, נחקרו עשרות חשודים שלא הובאו בפני בית המשפט, ולכן לא ניתן לפרסם את שמם, ביניהם: ירושלמי בן 38, שכיר בחברה ליבוא ויצוא, החשוד כי העלים הכנסות משכר דירה בהיקף של כ-550,000 שקל. כיום ברשותו שתי דירות מושכרות, האחת בפתח-תקווה והשנייה בבית-שמש, אולם מאז החל להשכיר דירות, היו בבעלותו כמות משתנה של דירות.

עוד נחקר פנסיונר מתע"ש, שבבעלותו 5 דירות בירושלים אותן השכיר כבר משנת 2005, ולא דיווח על הכנסותיו בגובה של יותר מ-1.3 מיליון שקל. גם פנסיונרית של משרד החינוך נחקרה בחשד להעלמת הכנסות בסך של כ-520,000 שקל, אותן קיבלה בגין 5 דירות שהשכירה במודיעין עילית, בית-שמש ואשדוד.