מש' התקשורת עובד על שימוע לביטול ההפרדה המבנית בבזק

הערכה היא כי המשרד ידרוש כתנאי את הקצאת הטלפוניה של בזק לטובת מתחרותיה ■ בבזק אופטימיים שניתן להגיע להבנות, אך במקביל צפויים לדרוש בתמורה שינויים בתמחור השימוש ברשת החברה

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

משרד התקשורת החל לגבש את הכללים לביטול ההפרדה המבנית בבזק, כך נודע ל"גלובס". מדובר במתווה שהמשרד יפרסם בקרוב במסגרת שימוע שיפרסם לכלל השחקנים בשוק, ובו יצוינו התנאים והמגבלות שיחולו על בזק במסגרת ההפרדה בינה ובין חברות-הבנות שלה. כפי שזה נראה כעת, ביטול ההפרדה המבנית בבזק יהיה תלוי בין היתר בסוגיית הטלפוניה של בזק והכללתה במסגרת הרפורמה בשוק האינטרנט. השימוע צפוי לכלול גם את המדיניות בנושא הפיקוח על מחירי בזק לאחר שתבוטל ההפרדה המבנית.

כללי ביטול ההפרדה המבנית היו אמורים להתפרסם מזמן, עוד בתקופה שגלעד ארדן היה שר התקשורת. ביטול ההפרדה המבנית בבזק מעוגנת במסמך המדיניות שאותו קבע משרד התקשורת עוד בתקופתו של שר התקשורת משה כחלון. אלא שבעקבות המחלוקות בין בזק ומשרד התקשורת סביב יישום הרפורמה בשוק האינטרנט, הקפיא המשרד את פרסום השימוע לגבי ביטול ההפרדה, עד שלא יהיה ברור כיצד והאם בזק נותנת יד להצלחת הרפורמה או שמנסה להכשילה.

מסתבר שבמשרד שוררת שביעות רצון מהעובדה שהרפורמה באינטרנט נושאת פרי, וכבר 80 אלף לקוחות עברו לחבילות החדשות הכוללות תשתית אינטרנט פלוס ספק. הצלחת המהלך, ביחד עם העובדה שרוחות חדשות מנשבות במשרד התקשורת עם הגעתו של מנכ"ל המשרד שלמה פילבר, שהמטרה המוצהרת שלו היא לא להתעמת עם החברות המפוקחות אלא לנסות ולהסכים על הרפורמות - כל אלה מעידים על כך שהמשרד מעדיף להגיע עם בזק להבנות ולהתקדם לקראת השלב השני ברפורמה שהוא ביטול ההפרדה המבנית בבזק והוא מוכן לגלות גמישות בנושא הטלפוניה.

בבזק מרוצים מאד משינוי המגמה במשרד וסטלה הנדלר, מנכ"לית בזק, כבר הספיקה להיפגש עם פילבר פעמיים. הרוח הכללית שנושבת בבזק היא של אופטימיות זהירה והחברה מחזירה לעצמה את הנשימה לאחר התקופה הקשה שעברה עליה במסגרת הריבים המתוקשרים מול משרד התקשורת בתקופתו של המנכ"ל הקודם אבי ברגר והשר גלעד ארדן.

התחושה בבזק באופן לא פורמלי היא שניתן יהיה להגיע להבנות עם המשרד כולל בנושא הטלפוניה, אך גם כאן תלוי את מי שואלים ומתי. יש הסבורים שניתן לאמץ פתרון טלפוניה, פתרון שיהיה מבוסס על פתרון בילינינג, שנחשף בגלובס ושבמסגרתו בזק תספק את השירות מקצה לקצה ולא יאומץ הפתרון המקורי שאותו רצה המשרד - פתרון הנדסי שבו בזק נאלצת לבצע התאמות פיסיות ברשת ההנדסית שלה.

מבחינת בזק, הדבר צריך לבוא במסגרת של מו"מ של תן וקח מול המשרד, שמשמעותו מחירים יותר גבוהים לטלפוניה שתאפשר החברה למתחרותיה. מאידך, יש כאלה בבזק שמבחינתם היו מעדיפים להרים את הרף במו"מ מול המשרד ולדרוש גם עדכון של מחירי השימוש עבור האינטרנט, מתוך עידוד מהעובדה שבג"ץ לא דחה את עתירת החברה בנושא מחירי השימוש וצפוי לקיים דיון בסוגיה בחודש ספטמבר הקרוב.

כאן המקום גם להזכיר את הדברים שאמר סמנכ"ל הכלכלה במשרד התקשורת הרן לבאות במסגרת פגישה שקיים עם ממנהלי השקעות ואנליסטים מחו"ל שנפגשו עימו לפני מספר שבועות, ואשר נחשפו ב"גלובס". לבאות אמר להם שהמשרד מוכן לגלות גמישות בנושא ההפרדה המבנית ולבטלה תוך זמן קצר מאד, אך הדבר תלוי בנכונות של בזק להקצות את הטלפוניה שלה למתחרים. דבריו של לבאות היו פתיח כאמור לנושא השימוע שעליו עובד המשרד בימים אלה ושבמסגרתו ייקבעו התנאים שיאפשרו לבזק לפעול כקבוצה שמספקת ללקוח בסל אחד את כל שירותי התקשורת שלו.