קבוצות תורמים רוכשות אמנות ישראלית לאוספי המוזיאונים

15 יצירות נוספו לאוסף מוזיאון ישראל בתרומה של כ-850 אלף דולר ■ 13 יצירות נוספו לאוסף מוזיאון תל-אביב ב-465 אלף שקל

1991 באוקראינה עבודה של זויה צ'רקסקי/ צילום: מוזיאון ישראל
1991 באוקראינה עבודה של זויה צ'רקסקי/ צילום: מוזיאון ישראל

קבוצת הרכישה הצעירה של מוזיאון תל-אביב לאמנות, שהוקמה לפני שנתיים, רכשה 13 יצירות של אמנות ישראלית עכשווית לאוספי המוזיאון, בסכום כולל של 465 אלף שקל. החלטות הקנייה של הקבוצה, בהנחיית צוות האוצרים של המוזיאון, הוסיפו לאסף עבודות של יעל אפרתי, בועז ארד, קרן בנבנישתי, הילה בן ארי, יפעת בצלאל, דרור דאום, אורן הופמן, שי זילברמן, פאהד חלבי, דנה לוי, רותי סלע ,אריאל שלזינגר וזמיר שץ.

פסלו של בועז ארד "לחן עממי" הוא מעין שנדלייר או שיח פורח, עשוי מחפצים קיימים (רדי מייד) שאסף האמן. זהו חלק מסדרה שבה מנסח ארד שיר הלל נוגה ל"זוהרם" של חיי היום-יום. מחבטי שטיחים ירוקים תלויים במעגל אלגנטי, והאור הנוגה מתוכם נובע מאריזות מזון, כפפות גומי וצעצועי פלסטיק זולים בגווני צהוב, שיחד יוצרים תמונה מגוחכת ומרירה של ניסיון להכניס הדר לשגרה עלובה.

יעל אפרתי יוצרת דיוקנאות בטון של תופעות ומצבים ארכיטקטוניים. בעבודות שנעות בין דו-ממד לתלת-ממד מושטח, היא חורצת קווי מתאר ופרספקטיבה, ומתעדת מרצפות, חדרי מדרגות או מבואה בכניסה לבניינים, עבודתה נעה בין ניכור אנונימי לחוויה אינטימית-קולקטיבית של סביבה מוכרת.

עבודותיה של הילה בן ארי נרכשו במקביל הן למוזיאון ישראל והן למוזיאון תל-אביב, אחרי שהציגה באחרונה בתערוכת יחיד מרשימה במשכן לאמנות בעין חרוד וכעת היא מציגה באיטליה. בן ארי יוצרת עבודות עדינות בווידיאו ובמגוון טכניקות, העוסקות באיזון הגוף מול המרחב. האתלטיקה היא מוטיב מוביל בעבודותיה, אך הן מתרחקות מהאסתטיקה של הספורט והופכות את השימוש בו לאתגר סיזיפי של כוח ושיווי-משקל, מתח פיזי המעמיד את הצופה בתחושת פגיעות וחרדה.

התרומות של קבוצות הרכישה הן נדבך משמעותי ביכולת של המוזיאון להתעדכן בזמן אמת ולהוסיף לאוספים יצירות של אמנים צעירים ורלבנטיים. העבודות שנרכשו מיועדות לשלוש מחלקות במוזיאון תל-אביב: המחלקה לאמנות ישראלית, שאוצרת אלן גינתון, המחלקה לצילום, שאוצרת נילי גורן, והמחלקה לרישום והדפס, שאוצרת אירית הדר. חברי קבוצת הרכישה קיימו במהלך השנה מפגשי פרזנטציה עם האוצרות, סיורים בתערוכות, הרצאות וביקורי סטודיו להיכרות עם האמנים.

קבוצת הרכישה של מוזיאון תל-אביב לאמנות, "בוחרים אמנות", נוסדה בשנת 2013 ביוזמת ציפי זיסקינד ז"ל ואורנה ורטהיים, יו"רית הקבוצה, ובליווי מנכ"לית המוזיאון והאוצרת הראשית סוזן לנדאו. מטרתה לגייס כספים לרכישת אמנות ישראלית עכשווית לאוספי המוזיאון. זוהי הרכישה השנייה של הקבוצה.

גם קבוצת הרכישה "כאן עכשיו", של התורמים הישראלים למוזיאון ישראל בירושלים, רכשה בימים אלה 15 יצירות אמנות ישראלית בכ-850 אלף שקל, למען המוזיאון. האמנים שעבודותיהם נבחרו לרכישה הם דגנית ברסט, יעקב מישורי, מיכאל סגן-כהן, קבוצת סלה-מנקה, זויה צ'רקסקי, הילה בן ארי ורועי קופר.

עבודתה של קבוצת סלה-מנקה "סוכת נצח" היא למעשה מבנה ארעי גדול של אוהל בדואי משבט הג'האלין. ההקבלה המפתיעה בין המאהל הבדואי לבין מושג הסוכה היהודי-ישראלי יוצרת הזרה, מדגישה את הפערים התרבותיים והחברתיים, ובו בזמן קושרת בין הרקע התנ"כי של המסורת לחיים העכשוויים. סוכת-נצח היא יצור כילאיים פרקטי, שבא לענות על צורך מודרני בייעול מנהגי החג - משחקי הסוכה. הכנסת האוהל למוזיאון, בהקשר אמנותי ולא אתנוגרפי, כמוה כהערה על יישוב השבטים הנודדים של הבדואים בכפרי קבע.

קבוצת סלה-מנקה, של האמנים דייגו רוטמן ולאה מאואס, פועלת בבית הנסן בירושלים. האמנים רכשו את האוהל משבט הג'האלין, שחי במדבר יהודה בין ירושלים ליריחו, וקיימו בו במהלך חג סוכות כינוסים ומפגשים. המבנה עשוי חומרים פשוטים ומזדמנים, והוא "הסתגל" לשינוי הייעוד שנכפה עליו - מבית בדואי ארעי, לסוכה יהודית ובסופו של דבר ליצירת אמנות במוזיאון. גלגוליו מעלים שאלות הנוגעות לקבלת האחר, לשינוי במשמעות ובפונקציה של אובייקט, ולסוגיית היחסים המורכבים שבין האמנות למציאות עכשווית.

עבודתה של זויה צ'רקסקי "1991 באוקראינה, שישי בשיכון" (2015), מתארת תמונת מצב עגומה של החיים בקייב לעומת השיכון בישראל, אליו הגיעו העולים החדשים מבריה"מ לשעבר בשנות ה-90. בשנים האחרונות עוסקת זויה היא בנושא העלייה שבה הגיעה היא לארץ כילדה. המציאות העולה משני הציורים הצמודים - האחד בגווני קור-השלג של קייב והשני בצהוב ישראלי לוהט, משקפת בבוטות ועם הרבה מודעות עצמית והומור את תחושותיה של צ'רקסקי הן על ארץ המוצא שלה והן על הארץ בה קיוו העולים לעתיד טוב יותר. היא מעמתת אותם - ואותנו - במעין "מצא את ההבדלים", בציורים בעלי גוון חברתי וביקורתי. היא בוחרת בשפת ציור כמו-נאיבית, שממחישה את נקודת מבטה של הילדה שהייתה, ומסרבת לנקוט עמדה שיפוטית חד משמעית.

הקבוצה רכשה גם עבודת פנורמה מצולמת של רועי קופר, מתוך הפרויקט "חלום עזה" המוצג כעת במוזיאון במסגרת התערוכה "6 אמנים 6 פרויקטים". עוד נרכשו יצירות של דגנית ברסט, יעקב מישורי ומיכאל סגן-כהן.

בנוסף ל-15 יצירות של אמנות ישראלית עכשווית החליטו כמה מחברי הקבוצה לגייס בנפרד סכום של כמיליון שקל הנחוצים לרכישת עבודתו של האמן המנוח אבשלום, שפעל בצרפת והותיר גוף עבודות מרתק וייחודי, העוסק בחברה האנושית, בבדידות ובצרכים קיומיים. עבודתו של אבשלום "תא מס' 1" מסדרת תאי המגורים האישיים שיצר, מוצגת כעת בתערוכה "קיצור תולדות האנושות" במוזיאון ישראל.

בשש שנות פעילותה עד כה רכשה קבוצת התורמים "כאן עכשיו" 98 עבודות ביותר מ-4 מיליון שקל למען המוזיאון. הקבוצה הוקמה על-ידי אגודת הידידים של מוזיאון ישראל והיא רוכשת את היצירות בהתאם לצרכים האמנותיים של המוזיאון, בהנחיית צוות האוצרים. בראש הקבוצה עומדים עו"ד גיל ברנדס ורבקה סקר, נשיאת סות'ביס ישראל, שניהם אספנים ותומכים באמנות.