נעילה חיובית באירופה אירופה; "עליות מתונות בטווח הקרוב"

היום דווח בסין כי הצמיחה ברבעון השני של 2015 עמדה על 7% לעומת צפי כלכלנים להתרחבות של 6.9% ■ עוד דווח כי התפוקה התעשייתית ביוני גדלה ב-6.8% לעומת יוני אשתקד ולעומת צפי כלכלנים ל-6%

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

המסחר במרבית בורסות אירופה ננעל היום (ד') במגמה חיובית, לקראת הצבעה חשובה בפרלמנט היווני בנוגע להסכם האחרון שנחתם בין ממשלת יוון ונושיה, שכולל רפורמות מקיפות במדינה.

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב, מציין הבוקר כי "שוק המניות העולמי משול כרגע לבת יענה שמלקקת את פצעיה לאחר הקרבות מול יוון וסין, אך טומנת את ראשה בחול כדי שלא להתמודד עם בעיות עתידיות. בטווח הקצר אנחנו צפויים כפי הנראה לאתנחתא ולעליות שערים קלות, אם כי להערכתנו המשבר הבא יתרחש באירופה והוא יקרה לאחר תהליך העלאת הריביות בארה"ב, שיגיע לאחר מכן גם באירופה".

"היבשת לא מטפלת בבעיות הליבה שלה, בפערים הכלכליים והתרבותיים בין המדינות וברתיחת האמוציות, אלא משיגה את התרופה שמאפשרת לגוף להמשיך לתפקד כגוף אחד, מבלי לטפל בבעיות הליבה - וזה עשוי להגדיל את הנזק בטווח הארוך. מתחילת החודש רשם שוק המניות האירופאי עלייה של כ-3% וכ-5% מתחילת השנה. ארה"ב מפגרת אחריה עם תשואה של 2% מתחילת החודש וכ-3% מתחילת השנה. סין לעומתן עדיין עם ירידה של כ-7% מתחילת החודש אך עלייה של כ-6% מתחילת השנה. בסך הכול משקיעים מחפשים את הרגיעה ואת ההזדמנות לחזור אל השוק בהיעדר אלטרנטיבות השקעה ואם לא יהיו הפתעות בלתי צפויות, אנחנו צפויים לראות עליות שערים מתונות בשוקי המניות בעולם בתקופה הקרובה", אומר צדוק.

בורסות אסיה נסחרו היום במגמה מעורבת, לאחר פרסום נתוני מאקרו בסין ויפן וסגירה חיובית בוול סטריט.

באסיה, היום דווח בסין כי הצמיחה ברבעון השני של 2015 עמדה על 7% לעומת צפי כלכלנים להתרחבות של 6.9%. עוד דווח כי התפוקה התעשייתית ביוני גדלה ב-6.8% לעומת יוני אשתקד ולעומת צפי כלכלנים ל-6%. המכירות הקמעונאיות צמחו ביוני ב-10.6% בסין לעומת צפי לגידול של 10.2%.

גיא בית-אור, כלכלן בכיר לשווקים גלובליים בפסגות, מציין בתגובה כי "הערכתנו עד כה הייתה כי הצמיחה בסין תעמוד על 6.5% - 7.0%. אנו ממשיכים להעריך כך, אך נתוני הצמיחה האחרונים מעלים את הסבירות כי הצמיחה תהיה קרובה יותר לגבול העליון של התחזיות. כמו כן, אנו מצפים להפחתות ריבית נוספות ו/או שימוש בכלים מוניטאריים ופיסקאליים נוספים במהלך החודשים הקרובים. התיקון בשוקי המניות בסין בפרט ובאסיה בכלל מייצרים להערכתנו הזדמנויות השקעה שכן מדינות אסיה נהנות מיציבות יחסית, אינפלציה נמוכה וסביבת ריבית נמוכה גם כן. כמו כן, רמת התמחור נוחה בהשוואה לשווקים אחרים".

ביפן החליט הבנק המרכזי להשאיר את המדיניות המוניטארית ללא שינוי אולם הוריד את תחזית הצמיחה ל-2015 מ-2% ל-1.7%.

כאמור, המסחר בוול סטריט ננעל אתמול בעליות, כשעונת הדוחות נכנסת להילוך גבוה. בגזרת יוון האופטימיות ששררה שלשום בעקבות ההסכם עם יוון התחלפה מהר מאוד לפסימיות כאשר בשוק חוששים מהאפשרות שראש ממשלת יוון לא יצליח להעביר בפרלמנט את הרפורמות והחוקים שעליהם הוא התחייב.

במחלקת המחקר של יוטרייד מעריכים כי לאור החולשה בשוק המניות הסיני ותקופת ההחלמה שאירופה תהיה חייבת לעבור, הון רב ימשיך לזרום לעבר חוף המבטחים הטבעי שהוא הדולר האמריקני ונכסים שונים הנקובים במטבע הזה. "תרחיש שבו ערכו של הדולר יהיה גבוה יותר מערכו של האירו הוא אינו תרחיש בדיוני בהתחשב בתנאים המאקרו כלכליים הקיימים כיום בכפר הגלובאלי".