אמא מהגיהנום

האם הסיתה את ילדיה נגד אביהם - ועלולה לגרום לשליחתם לפנימייה

כמה גרוע צריכה להתנהג אמא לילדים כלפי אביהם כדי שבית המשפט יחליט שמוטב להעביר את הילדים למוסד סגור לעבריינים מאשר להשאיר אותם לגדול אצל אותה אם? שאלה זאת העסיקה רבים בשבוע האחרון, לאחר שנחשף מאבק המשמורת המכוער של בני הזוג צמחוני בארצות-הברית.

איננו יודעים די פרטים על התנהלותה של הגברת צמחוני בכדי לחוות דעה בנושא, אך פסק דין העוסק באם אחרת, שילדיה נלקחו ממנה בשל הסתתם נגד אביהם, התפרסם השבוע - ומאפשר לנו הצצה לקיצוניות הרבה אליה יכולים להידרדר הורים הנסחפים עם איבתם כלפי בן הזוג, עד לרמה שבית המשפט כבר אינו רואה בהם הורים ראויים - ומוציא את הילדים מחזקתם.

פסק דין זה ניתן בבית המשפט המחוזי, לאחר ששתי ערכאות הכריזו על האם כבלתי כשירה לגדל את ילדיה, רק מאחר שהביאה לנתק של הילדים מאביהם.

ההורים בפסק דין זה נפרדו עוד בשנת 2009, לאחר שהאם טענה כנגד האב כי הוא נהג נגדה באלימות, ולכן הוא מסוכן גם כלפי הילדים.

מאבק המשמורת בין ההורים התנהל במשך שנתיים, במהלכם מונו מומחים, ונעשו מבדקים ואבחונים שונים, אשר שללו את טענת האם כי קיימת מסוכנות מצד האב כלפי הילדים.

כמו כן נבדקו שני ההורים במכונת אמת; בנוגע לאחת מטענות האלימות האם יצאה דוברת שקר, ואילו האב נמצא דובר אמת.

בסופם של ההליכים נקבעה משמורת הילדים אצל האם, לאור גילם הרך, ומאחר שהיא המטפלת העיקרית והזמינה עבורם, אך לאור עמדתה הקיצונית של האם נגד האב לאורך כל ההליכים, צוין כי התאמתה של האם לשמש כמשמורנית עיקרית לילדים תיבחן לאורך הזמן, בהתאם למידת הקשר שהיא תאפשר ותפתח בין האב לילדיו.

למרות אזהרות אלה, האם המשיכה לראות באב גורם מסוכן לילדים, ובמטרה להרחיקם ממנו, היא עברה עימם באורח חד-צדדי למקום מגורים המרוחק 120 ק"מ ממקום המגורים הנוכחי שלהם ושל האב.

בית המשפט קבע הסדרי ראייה חדשים בין האב לילדים, בהתחשב בנטל המרחק שיצרה האם, אך גם עם הסדרי ראייה אלה האם סירבה לשתף פעולה, ומזה שנתיים חל נתק מוחלט בין האב לילדים, והוא אינו מתראה עימם כלל.

כל מאמציהם של גורמי המשפט והרווחה השונים להביא לחידוש המפגשים בין האב לילדיו סוכלו באופן ממשי ומכוון על-ידי האם. בימים בהם היו אמורים להתקיים הסדרי ראייה עם האב, האם לא שלחה את הילדים לבית-הספר ולגן כדי שלא יוכל לפגוש אותם.

האם לא הביאה את הילדים גם למפגשים ביחידת הסיוע של בית המשפט, כשהיא שולחת אישורים רפואיים על מחלות לכאורה של הילדים. בדיקה העלתה כי האם דאגה לקבל את האישורים ממרפאות שונות, המרוחקות ממקום מגוריה, כדי לא להעלות את חשדם של גורמי הרפואה.

האם לא הגיעה בעצמה לדיונים שהוזמנה אליהם ברשויות הרווחה, לא ענתה לטלפונים, ולא איפשרה ביקורי-בית של פקידת הסעד בביתה.

האם לא שיתפה פעולה גם עם יוזמות טיפוליות שמטרתן הייתה לקרב את הילדים לאב, ובכל אותה עת הסיתה את הילדים כנגד האב ונגד מערכת המשפט והרווחה כולה.

משיחות עם מוסדות החינוך בהם לומדים הילדים, התברר כי האם מנהלת מסע טרור כנגד גורמי חינוך שמקיימים קשר עם האב. בכל פעם שנודע לאם שהגן או בית-הספר מצייתים לחוק המחייב אותם להעביר כל מידע הנוגע לילד לשני ההורים הגרושים, לדוגמה על-ידי שליחת שני עותקים של תעודת סוף מחצית - היא נהגה להתפרץ על הצוות החינוכי באופן קשה מאוד, שאינו פרופורציונלי למצב.

אותו טרור הפעילה האם גם כלפי רופאים שיידעו את האב בהתאם לחוק על מצבם הרפואי של ילדיו, עד למצב שבו רופאים ממש היססו לטפל בילדים.

כשהאב נוכח כי הקשר עימו פוגע בטיפול בילדיו עקב התנהגות האם, הוא בחר להפחית את הקשר עם מוסדות החינוך והרופאים, ולמנוע מהם לעמוד בקו האש של העימות.

מאוחר יותר האם לא התביישה לעשות בכך שימוש ציני בהליך המשפטי, ולטעון כי הניתוק של האב ממוסדות החינוך והרופאים מוכיחה כי הוא אינו מתעניין בילדיו.

בשלב זה חשפו רשויות הרווחה את העובדה שמדובר באם מסיתה סדרתית: בנוסף לילדים נשואי פסק הדין, לאם גם שני ילדים גדולים מאב אחר, ואף הם נותקו על-ידי האם מאביהם ואינם מקיימים עימו קשר.

המסקנה של בית המשפט הייתה כי מדובר באם מסיתה בדרגה החמורה ביותר האפשרית, וכתוצאה מאי-שיתוף-הפעולה שלה עם כל דרך טיפולית אחרת, אין מנוס מנקיטת אמצעים קיצוניים כדי להרחיק את השפעתה הרעה על הילדים והסתתם נגד אביהם.

בית המשפט הורה להעביר את הילדים לחיות עם האב, וקבע כי האם תיפגש עם הילדים רק לאחר שתתחיל הדרכה הורית שתתקן את דרכיה.

כמובן שקיים סיכון שהילדים לא ישתפו פעולה עם פסק הדין, שכן מדובר בילדים ש"שטפו את מוחם" כנגד האב, וניתוקם מהאם לטובת מגורים עם האב עלול רק להעצים את דמותו הדמונית בעיניהם.

במקרה כזה ייתכן כי בית המשפט יידרש לצעד קיצוני עוד יותר של הוצאת הילדים מחזקת שני ההורים - לא למוסד לעבריינים כמו בארה"ב, אך בהחלט למסגרת פנימייתית סגורה.

■ עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי, מומחית לדיני משפחה וירושה, מנהלת פורום דיני משפחה ב"גלובס", בעלת אתר www.divorceinfo.co.il