עד כמה שכר המנכ"לים בוול סטריט צמוד לביצועי המניות?

ניתוח של ה"וול סטריט ג'ורנל": חלק לא מבוטל מהמניות לא ממש הצדיקו את חבילות השכר שקיבלו מנכ"לי החברות, כלומר סיפקו תשואה חיובית נמוכה או תשואה שלילית

וול סטריט / צילום: יוסי ניסן
וול סטריט / צילום: יוסי ניסן

תחילת הקיץ היא התקופה שבה אפשר לנתח את נתוני שכר מנכ"לי החברות הציבוריות הגדולות בארה"ב. לפי החוק, חברות שהשנה הפיסקלית שלהן מסתיימת בדצמבר צריכות להגיש לרשות לני"ע האמריקאית עד 1 במאי בשנה העוקבת את הדוח שמפרט את שכר בכיריהן, ולכן זו התקופה שכמעט כל חברת מחקר וכלי תקשורת שמכבדים את עצמם מדרגים ומנתחים את נתוני השכר.

השנה, "וול סטריט ג'ורנל", היומון הפיננסי המוביל בארה"ב, "הגדיל ראש": בניתוח שפרסם ביוני הוא בדק את חבילות השכר של מנכ"לי 300 החברות הציבוריות הגדולות (לפי הכנסות ולא לפי שווי שוק), והשווה אותן לתשואות המניות של החברות בשנת 2014. התוצאה: חלק לא מבוטל מהמניות לא ממש הצדיקו את חבילות השכר שקיבלו מנכ"לי החברות, כלומר סיפקו תשואה חיובית נמוכה או תשואה שלילית. דהיינו, יש קשר לינארי שלילי בין שווי חבילות השכר לתשואות המניות.

המסקנה הזאת אינה ממש חדשה. חבילות השכר המפנקות אינן מוצמדות ישירות לביצועי המניות, והקשר בין הנתונים אינו תמיד לינארי חיובי. ובכל זאת, כשמניה מאבדת גובה זה בדרך כלל אומר שביצועי החברה נסוגו, גם ביצועי המנכ"ל, ולכן הגיוני שיקבל חבילת שכר נדיבה פחות. בפועל, זה לא תמיד קורה ובדיקת היומון האמריקאי ממחישה זאת. אבל בכל זאת: ב-10 החברות שמניותיהן רשמו את התשואות הגבוהות ביותר אשתקד, המנכ"לים קיבלו חבילת שכר גדולה מזו של שנה קודמת, ו-8 מתוך 10 מנכ"לי החברות שמניותיהן רשמו את התשואות הנמוכות ביותר קיבלו חבילות שכר קטנות יותר.

קחו לדוגמה את רקס טילרסון, מנכ"ל ענקית האנרגיה אקסון מוביל, ששווה 345 מיליארד דולר. הוא קיבל אשתקד חבילת שכר ששווייה 33.1 מיליון דולר - בין הגבוהות שקיבל בחמש השנים האחרונות, אך המניה איבדה באותה תקופה 6.1% מערכה. דוגמה אחרת היא של ג'פרי אימלט, מנכ"ל ג'נרל אלקטריק ששווה 267 מיליארד דולר. הוא קיבל אשתקד חבילת שכר ששווייה 37.3 מיליון דולר - הגבוהה ביותר שקיבל בחמש השנים האחרונות, אך תשואת המניה בתקופה זו הייתה מינוס 6.7%.

מהצד השני של המתרס נמצא טים קוק, מנכ"ל אפל, החברה והאייפון 6 פלוס, שכבר שווה 724 מיליארד דולר. קוק קיבל אשתקד חבילת שכר ששווה 9.2 מיליון דולר - השנייה בגובהה בארבע השנים האחרונות - ותשואת המניה בתקופה זו עמדה על 49.4%. ואלכס גורסקי, מנכ"ל ג'ונסון אנד ג'ונסון, קיבל אשתקד 25 מיליון דולר - הכי הרבה שקיבל בשלוש השנים האחרונות, ותשואת המניה עמדה על 16.9% - השנייה בגובהה בשלוש השנים שחלפו מאז כניסתו לתפקיד.

בעזרת חברת המחקר Hay Group, דירג "וול סטריט ג'ורנל" את חמש המניות בעלות הביצועים הטובים ביותר ב-2014 מול חמש המניות בעלות הביצועים הגרועים ביותר, וגילה שדווקא המניות הטובות ביותר הן אלו של חברות קטנות (לפחות בהשוואה לאפל ואקסון מוביל) - וחבילות השכר של מנכ"ליהן אינן נמנות עם הגבוהות ביותר.

המניה שרשמה אשתקד את התשואה הגבוהה ביותר, 292%, היא של Rite Aid, חברה שמפעילה רשת בתי מרקחת ושווה "רק" 9 מיליארד דולר. המנכ"ל שלה, ג'ון סטנדליי, קיבל אשתקד 8.3 מיליון דולר. המניה השנייה בדירוג (142%) היא של Micron Technology, יצרנית שבבי זיכרון ששווה 19 מיליארד דולר. המנכ"ל, מארק דורקאן, קיבל 11.5 מיליון דולר. לעומת זאת, המניה שרשמה את התשואה הכי גרועה, מינוס 60%, היא של Transocean, ספקית שירותי קידוחי נפט ששווה 5.4 מיליארד דולר והמנכ"ל שלה קיבל אשתקד 14.2 מיליון דולר.

שכר מנכלים
 שכר מנכלים