אספקת הגז לישראל לא תגדל ב-20% בשנים הקרובות

נובל אנרג'י סיימה היום את פרויקט התקנת המדחסים בצינור הגז לישראל בהשקעה של 265 מיליון דולר - אך בפועל אי-אפשר להעביר גז

בניגוד לציפיות, אספקת הגז מתמר לא תגדל ב-20%, זאת למרות שנובל השלימה היום (ד') את פרויקט המדחסים בצינור הגז ממתקן הפקת תמר לישראל. התוכנית להגדלת הקיבולת התבססה על האפשרות לאחסן גז במאגר הגז הריק ים תטיס.

במשך שנים לא קיבלה נובל אישור לאחסן בו גז, וכעת עלה הלחץ ברמה כזאת שלא ניתן לעשות זאת יותר. משק הגז בישראל יצטרך לחכות לפחות עוד כמה שנים עד שתתאפשר הגדלת הקיבולת. בינתיים, לקוחות שחתמו על חוזה גז באספקה בלתי רציפה (interruptible) ייתקלו במחסור כבר בשבועות הקרובים.

לאחר שהתרוקן הגז במאגר מארי B, שסיפק גז למשק הישראלי במשך 10 שנים, בחן משרד האנרגיה את האפשרות לאחסן בו גז ממאגר תמר. בעולם נהוג להשתמש במאגרים ריקים לצורכי אחסון גז, המשמש גיבוי בעת תקלה חמורה. ואכן, משרד האנרגיה אפשר לחברת נובל לבחון אם אחסון גז הוא אפשרי, והחברה ענתה בחיוב.

מעבר ליתרון המובהק של אחסון גז, נובל תכננה להשתמש בגז המאוחסן למקרים שבהם ביקוש הגז נמצא בשיאו.

כיום יש לא מעט שעות שבהן צינור הגז היחיד ממתקן הפקת תמר לישראל לא מסוגל להזרים את כמות הגז הנדרשת. מסיבה זו התקינה נובל מדחסים בצינור, שמאפשרים את הגדלת הקיבולת בו - ממעל מיליארד רגל מעוקב ליום (mmcf per day) למעל 1.2 mmcf ליום. פרויקט המדחסים הושלם היום. עד כה השקיעה נובל בפרויקט מעל 265 מיליון דולר.

אלא שלמרות שהצינור יכול להעביר יותר גז, אין לו יותר גז להעביר. כעת צוואר הבקבוק במערכת עבר לשני הצינורות שמחברים את בארות תמר למתקן ההפקה מול חופי אשקלון. אלו מסוגלים להעביר רק 1.1 mmcf ליום.

בינתיים נובל אנרג'י לא קיבלה אישור לאחסן גז במאגר מארי B, ועל פי הערכות עדכניות של משרד האנרגיה והתשתיות, לחץ המים במאגר עלה בצורה כזו שכבר לא יתאפשר בו אחסון של גז. לטענת משרד האנרגיה, ייתכן כי הלחץ יעלה עוד בעתיד, מה שיקשה עוד יותר חדירה והוצאה של גז ממנו.

הגדלת קיבולת הגז במאגר תתאפשר רק כאשר יחתמו שותפויות תמר על עסקה ליצוא גז עם חברת יוניון פנוסה הספרדית, שלה מתקן הנזלת גז במצרים.

על מנת לאפשר את יצוא הגז למצרים, צריכה השותפות להרחיב את יכולת האספקה מתמר באופן ניכר. ההרחבה כוללת קדיחת שלוש בארות נוספות וצינור נוסף - שלישי - מבארות תמר למתקן ההפקה. בכל מקרה, הגדלת הקיבולת לישראל לא תגדל בשלוש השנים הקרובות.

המשמעות של חוסר הגדלת קיבולת הגז היא, כאמור, כי לקוחות שחתמו עם שותפות תמר על חוזה אספקה בלתי רציפה של גז (interruptible) ייתקלו במחסור כבר בשבועות הקרובים. בשעות שבהן ביקוש הגז הוא גבוה, לקוחות אלו "ייחתכו" ראשונים.

במצגת שהציגה חברת דלק לצוות קנדל עולה כי עם לקוחות אלו (Tier 2) נמנים חברות שיווק הגז, דוראד, בז"ן ו-OPC.

ביקושים לגז טבעי
 ביקושים לגז טבעי