המונית שהגיעה לכבישים חדשים

ציון בלס, מנכ"ל שטראוס ישראל, בוחר ב-Gett, שבזמן הקצר שבו היא פועלת, הצליחה לבסס פעילות ב-12 מדינות, להתגבר על רעשים מצד המתחרים ולייצר כל הזמן ערך מתמשך ללקוחותיה

וילהלם ברון הגרמני נחשב לאיש המשפיע ביותר על תעשיית המוניות. ברון הוא זה שהמציא בשנת 1891 את המונה, ולמעשה אפשר לתעשייה הזו להתפתח למודל שאנו מכירים כיום. בחיי האישיים, איני צרכן קבוע של מוניות ולמרות שגם לא הקמתי עדיין סטארט-אפ, משהו בחברה הצעירה Gett, המוכרת עדיין לרובנו כגט טקסי, יוצר אצלי תחושת הזדהות.

Gett הצליחה להתגבר על רעש המונה ועל הקריאות בקשר - ולייצר לנו שקט. המייסד שחר וייסר ושותפיו רכבו על הנחשול האדיר שמייצרת כלכלת השיתוף, והעניקו לנו מצד אחד שקט נפשי בזכות העובדה שהם אפשרו לנו לדעת בכל רגע נתון היכן נמצאת המונית שהזמנו, ומצד שני, הם גם העניקו לנו שקט, פשוטו כמשמעו, במהלך הנסיעה משום שתהליך ההזמנה הפך לדיגיטלי וקולות הסדרן כבר לא נשמעים ברקע. אך טבעי שאת ההצלחה הזאת הם מתרגמים בימים אלו לקטגוריות נוספות, מרחיבים את מגוון האפשרויות עבור נותני שירותים ועבור הלקוחות הפוטנציאליים, ובעיקר מקצרים את לוחות הזמנים להם הורגלנו בקשת מתרחבת של שירותים.

תחושת ההזדהות שלי עם Gett נובעת מכך שהסביבה שבה הם פועלים לא זרה לי. Gett החלה את דרכה כסטארט-אפ, אך מיומה הראשון היא פועלת בתעשייה ותיקה, והרחבת השירותים למוצרים בסיסיים כמו מזון מתחברת לעולם התוכן שבו אני פועל. תעשיית הסעת ההמונים ותעשיית המזון הן תעשיות שהשכילו לשמר את מעמדן לאורך השנים וכמעט ולא הושפעו ממגמת המובייל והשימוש הנרחב ברשת האינטרנט. הצורך הבסיסי של צרכנים בהן קיים, אבל האופן שבו הוא מוגש לצרכנים משתנה ומתאים את עצמו לעת החדשה.

האמרה "לשים את הצרכן במרכז" היא כבר מזמן לא עוד סיסמה שמנהלי שיווק מציינים בבריף למשרדי הפרסום. זו אסטרטגיה עסקית שמתחברת לרעיונות פורצי דרך כמו "האינטרנט של הדברים", שמשנים את האופן שבו אנשים יצרכו מוצרים ובעיקר את המהירות שבה הם יממשו את הצרכים שלהם. החדשנות באי-קומרס מאפשרת גישה ישירה לקהלי יעד חדשים, הקמעונאות באוף-ליין מתעדכנת ומספקת אלטרנטיבות זולות ומגוונות יותר, הפרסונליזציה חוסכת זמן והביג דאטה מאפשרת את כל זה ומעצימה את האתגר שלנו כמנהלים. Gett, למרות הזמן הקצר שבו היא פועלת, הצליחה לבסס פעילות ב-12 מדינות, להתגבר על רעשים מצד המתחרים ולייצר כל הזמן ערך מתמשך לקהל הלקוחות שלה.

המהלך האחרון של Gett הוכיח כי תרבות השירותים לפי דרישה מהווה כר נרחב לפעולות מגוונות המשפיעות עלינו בכל רגע נתון. כל אדם או עסק, באמצעות הפלטפורמה הדיגיטלית והעובדה שאנשים משתמשים במובייל, יכול למתוח את גבולות הגזרה הקיימים, להסיר חסמים ולתקשר באופן ישיר עם הצרכנים. אני מאמין שגם תעשיית המזון צועדת בכיוון הזה. חברת שטראוס לקחה צעד קדימה, התחברה למגמת השיתוף ובאמצעות אפליקציה חדשה שהשיקה מתקשרת עם הצרכנים שלה באופן ישיר ומספקת להם הטבות ותכנים בהתאם למידע שהם משתפים.

בספר "אסטרטגיית האוקיינוס הכחול" שכתבו פרופ' צ'אן קים ופרופ' רנה מובורן, הם קוראים לחברות "לצאת מהאוקיינוס האדום כדם של תחרות חסרת תקדים ההופכת את התחרות ללא רלוונטית". הם ממליצים לבחור שדה שפונה לקהלי יעד חדשים ומשנה את חוקי המשחק כפי שהכרנו אותם עד עכשיו. המהלכים המאפיינים בימים אלה תעשיית המזון בארץ ובעולם והמהלך האחרון של Gett, נותנים ערך ישיר ומובהק ומאפשרים לחברות להתמודד עם התחרות באמצעות יצירת אוקיינוס חדש וכחול של אפשרויות.