ארקדיה היוונית

מלון בוטיק ירושלמי

"ארקדיה" הוא שמו של חבל ארץ היסטורי ביוון העתיקה, כשממנו נגזרת המילה ארקדיה כמושג, המשמש בהשאלה לתיאור חיי אושר ושלווה. "ארקדיה במושבה" הוא מלון בוטיק ירושלמי השוכן במושבה היוונית, הנושקת לזו הגרמנית המוכרת יותר. הוא ממוקם ברחוב יהושע בן-נון, שנקרא בעבר בשם היווני אפטימיוס, על-שם סוחר נכבד מראשי העדה היוונית, שרכש במחצית השנייה של המאה ה-19 כמאה דונמים מחוץ לחומות העיר העתיקה.

נוצרים יוונים אמידים מיוון הקימו בשכונה וילות מאבן. בשנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת גרו בשכונה משפחות ערביות נוצריות ומוסלמיות, ארמניות ובריטיות באווירה קוסמופוליטית. אחרי מלחמת העצמאות בתי המושבה הפכו לנכסי נפקדים, כי רוב תושביה היוונים ברחו. מקצתם חזרו והקימו מועדון תרבותי, שעד היום פעיל ויש בו חוג ללימוד הריקוד היווני-זורבאי, הסירטאקי.

הבית של משפחת ח'רופה עבר כמה גלגולים עד שב-2012 שכרה אותו רשת מלונות ארקדיה. זהו מבנה מרהיב, ש-24 חדריו נפתחו אשתקד, בתום תהליך שימור קפדני שנועד להגן על צביונו כבית "חריג ביופיו ובפארו", כמו שכתב עליו דוד קרויאנקר בספרו "שכונות ירושלים". במקור היה זה בית דירות בן ארבע קומות, שנבנה להשכרה בסביבות 1918 בידי משפחת ח'רופה, בטוב טעם מסוגנן: סורגים מעוטרים במרפסות, חלונות שעוצבו בצורות שונות ועוד קישוטים.

הקרבה למושבה הגרמנית התוססת הייתה יתרון. גם מתחם התחנה הראשונה בהישג רגליים. בשעות הערב, הריחוק ממרכז העיר מחייב לקחת מונית. החדר הזוגי היה קטן למדי, וכך גם המרפסת, אבל עצם קיומה נתן חלון לגינה מרחיבת לב.

ארוחת הבוקר שפעה הפתעות בצלוחיות קטנות. כרובית עם רוטב טחינה ויוגורט, כדורי סלומון ממולאים בכוסברה ובבצל סגול, לחמים ביתיים ועוד. בשעות אחר הצהריים מתקיימת "שעה עליזה" עם עוגות, פירות, פיצוחים, יין ושתייה.

מחיר: מ-1,000 שקלים ללילה לזוג באמצע שבוע, 1,200 בסופו; טל' 02-5423000.