השלב השני של רפורמת השוק הסיטונאי - בספק

השלב השני של הרפורמה בשוק הקווי צפוי באוגוסט, ואמור לאפשר למתחרים נגישות פיסית לתשתיות בזק ■ ייתכנו שינויים: שירותים שהמפעילים לא חייבים באופן מיידי לצורך התחרות, ואשר מעוררים מחלוקת עם בזק, יידחו למועד מאוחר יותר

שאול אלוביץ'  / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ' / צילום: איל יצהר

השלב השני ברפורמה של משרד התקשורת בשוק התקשורת הקווי (השוק הסיטונאי), שבמסגרתו תשתיות בזק הפיסיות אמורות להיפתח לטובת שימושים של מתחרים, ייושם באופן חלקי בלבד. השלב השני של הרפורמה אמור להתחיל לפעול ב-1 באוגוסט אך בעקבות טענות שהעלתה בזק, נראה שהמשרד יגלה גמישות מסוימת וחלק ממרכיבי הרפורמה לא ייושמו מיידית.

בימים אלה נערכים דיונים במשרד התקשורת בשאלה מה ניתן להוציא מהרפורמה ושהוא אינו חשוב דיו, והערכה היא שמרכיבים שלא נחוצים למתחרים בשלב הראשון לא יהיו חלק מהרפורמה. השלב השני ברפורמה כולל מתן גישה לכל תעלות התקשורת של בזק, לאחר שבשלב הראשון קיבלו המפעילים את שירותי האינטרנט של בזק מקצה לקצה ללא שום השקעה בתשתיות פיסיות.

הרעיון של המשרד הוא שייתכן וחלק מהמשקיעים ירצו להניח תשתיות תקשורת בעצמם ולכן יצטרכו נגישות לתעלות התקשורת של בזק כדי להניח בהן סיבים. הסיכוי שהדבר יקרה בשלב כה מוקדם של התחרות הוא מאד נמוך. מצד שני יש לבזק טענות קשות לגבי התמחור של השימוש בתשתיותיה, נושא שנמצא בבג"ץ, ולכן ייתכן והמשרד מעדיף לחכות להחלטה הסופית.

למשל קיימת שאלה האם המתחרים צריכים נגישות לעמודי וקווי תקשורת עיליים של בזק והאם בכלל הם מתכוונים להשקיע בתשתיות על גבי עמודים על מנת להגיע ללקוחות. התשובה לכך היא שאף מפעיל כרגע אינו מתכוון באמת להשתמש בתשתיות בזק העיליות ואם יש מפעיל שירצה נגישות ספציפית מבזק, הוא יעדיף לשלם לה על מנת שהיא תבצע עבורו את העבודה או שפשוט יוכל לחכור ממנה את השירות. כך שאין טעם בשלב הזה לעמוד על קוצו של יוד ולדרוש מבזק לעמוד בכל התנאים המופיעים במדיניות.

עוד נודע כי אחד הסעיפים בחלק השני של הרפורמה, שדיבר על נגישות למערכות המידע של בזק, גם זה ספק אם יתממש עקב בעיות ביטחוניות שעשויות להתעורר בנושא. אחד הפתרונות הוא לאפשר למתחרותיה של בזק להיכנס לחדר מידע מאובטח שאליו יוכלו להיכנס נציגי החברות שיקבלו אישור לכך, ורק שם הם יוכלו לקבל את הגישה למערכות מידע מסוימות.

הרעיון הוא שמה שלא צריכות החברות המתחרות באופן מיידי, ושנתון כרגע במחלוקת, פשוט יידחה למועד מאוחר יותר.