הרכישות, החובות, ההתקפלות: מה באמת קרה לגרנובסקי?

עסקיו של אלכסנדר גרנובסקי באוקראינה ספגו מהלומה, החובות נערמו, וכעת הוא נאלץ להעביר את השליטה לשחקן יהודי-אוקראיני חדש, גרגורי גורטובוי ■ G בעקבות זה שהלך וזה שבא

במציאות קצת אחרת, אלכסנדר גרנובסקי עשוי היה להתפתח לאחד מאנשי העסקים המשפיעים בארץ. הוא פרץ אל התודעה הישראלית בדיוק לפני 3 שנים, באוגוסט 2013, כאשר רכש את השליטה בקבוצת האחזקות BGI מידיו של צביקה בארינבוים תמורת כ-128 מיליון שקל.

שנה לאחר מכן, הוא רכש את חברת ההיי-טק אמבלייז תמורת כ-60 מיליון דולר, ובמארס 2014, חודשים ספורים לאחר שנפלה היוזמה המשותפת לגבש קבוצה שתתפוס את השליטה באי.די.בי ביחד עם בעל השליטה המסובך דאז נוחי דנקנר, הוא רכש את השליטה בוויליפוד של האחים ויליגר תמורת כ-288 מיליון שקל.

כמו ארקדי גאידמק, גם במקרה של גרנובסקי דובר בעסקות בפרופיל גבוה, עם הרבה כסף שנשפך לכל הכיוונים. כמו גאידמק, גם מכונת המזומנים הזאת חדלה מלהדפיס, כאשר המציאות החלה לשחוק את מעמדו הפיננסי של איש העסקים הצעיר מאודסה שלחופי הים השחור באוקראינה.

"ברגע שהרוסים פלשו לחצי האי קרים, הוא הפסיד מאות מיליוני דולרים", כך גורם המקורב לגרנובסקי, ששם את האצבע על הסיפוח מבית פוטין, שהחל בפברואר 2014. "היו לו שם שני שדות תעופה, סניפי בנקים, בית מלון ואוניות. כשהרוסים נכנסו למזרח אוקראינה, הוא נפגע בצורה דרמטית. יש לו שם אינטרסים בשווי מאות מיליוני דולרים, בעוד שהעסקים בישראל הם קטנים יחסית. כשהוא ראה שעליו לקבל החלטה בין האינטרסים הגדולים שלו שם, לבין האינטרסים שלו כאן, הוא קיבל את ההחלטה להתמקד שם".