אובמה: "פעולה צבאית מול איראן עדיין נמצאת על השולחן"

נשיא ארה"ב בריאיון מיוחד ל-BBC: "שלחנו מסר ברור לאיראנים: אמנם סגרנו את העסקה, אך עדיין יש לנו חשבון לא סגור" ■ "כעת, עם הסרת הסנקציות, הרפובליקה האסלאמית תהיה מסוגלת להרחיב את תמיכתה בארגוני הטרור"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ברק אובמה התייחס בריאיון מיוחד ל-BBC להסכם הגרעין שנחתם עם איראן וטען כי כעת, עם הסרת הסנקציות, הרפובליקה האסלאמית תהיה מסוגלת להרחיב את תמיכתה בארגוני הטרור.

"האם למשמרות המהפכה ולכוח אל-קודס (הזרוע שמסייעת לארגוני הטרור) יהיו יותר מקורות מימון? ככל הנראה שכן כתוצאה משיפור מצב הכלכלה במדינה", ציין אובמה בריאיון. "לארגון חיזבאללה למשל, שמאיים לירות טילים לעבר ישראל, לא חסרים משאבים. "ראינו כי גם בזמן של מצוקה היא מסוגלת לממן את מה שהיא רואה כעדיפות אסטרטגית".

"זה נכון שבהגדרה בעסקה שכזאת איראן מקבלת משהו בתמורה", הוסיף הנשיא האמריקני. "משטר הסנקציות שיישמנו יחד עם המעצמות משמעותו שהמימון שלהם הוקפא. עכשיו המימון הופשר. חלק גדול מהמימון הזה שהופשר נועד לשיפור ובנייה מחדש של הכלכלה האיראנית".

אובמה הדגיש כי האפשרות הצבאית עדיין נמצאת על השולחן. "איראן הוכיחה כי היא מוכנה לשנות את סדר העדיפויות והאסטרטגיה שלה", הוא אמר. "שלחנו מסר ברור לאיראנים: אמנם סגרנו את העסקה, אך עדיין יש לנו חשבון לא סגור. אני מקווה שחלק מהפתרון יגיע בצורה דיפלומטית, אך במידת הצורך ישנה גם את האופציה הצבאית".

"בטוח שנצליח להעביר את ההסכם בקונגרס"

"יש לזכור שעצרנו את כל הדרכים בהן איראן תוכל לייצר נשק גרעיני", הוא הבהיר. "זה היה בראש סדר העדיפויות שלנו. אם איראן תשיג נשק גרעיני, הדבר יוביל ליצירת אתגרים אסטרטגיים לבעלי בריתנו בישראל, במדינות המפרץ ובאירופה".

בנוגע להצבעה בקונגרס האמריקני על אישור העסקה עם איראן אמר אובמה: "אני בטוח שנצליח להעביר את ההסכם".

הנשיא האמריקני התייחס גם לחששות של מדינות המפרץ מהאיום של איראן גרעינית. "הבהרנו לבנות בריתנו במפרץ כי אנחנו מוודאים שפיתוח הגרעין האיראני נמצא תחת פיקוח. בנוסף הדגשנו כי יכולות ההגנה שלהן גדולות פי 10 מיכולותיה של איראן".