חוק השקיות חוזר לחיים: יועבר לקריאה שנייה ושלישית

ועדת השרים לחקיקה אישרה החלת דין רציפות על הצעת החוק לצמצום השימוש בשקיות ניילון ■ המשך הטיפול בחוק ייעשה במושב הבא של הכנסת, כך שיעברו חודשים עד שנשלם על השקיות בסופר

היום (ב') אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה החלת דין רציפות על הצעת החוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד-פעמיות. המשמעות היא שהחוק, שאושר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת, יחזור לוועדת הפנים והגנת הסביבה על מנת להכינו לקריאה שנייה ושלישית, ובפרספקטיבה של זמן המשך הטיפול בו ייעשה במושב הבא של הכנסת, כלומר יעברו חודשים עד שנשלם עבור השקיות בסופר.

במסגרת החוק כפי שנוסח בכנסת הקודמת, אשר את הליך חקיקתו החל השר לשעבר עמיר פרץ, על כל שקית ניילון יוטל היטל בסך 30 אגורות - כפי שנהוג במדינות רבות בעולם. ההיטל הזה, כך מקווים, יוביל להרגל של הצטיידות בסל רב-פעמי בכל קנייה ויוביל להפחתה משמעותית בשימוש בשקיות המזיקות לסביבה.

החוק לא רק קובע היטל חובה שיש לגבות מהצרכנים על שקיות הניילון, אלא גם מגדיר את סוג השקיות שניתנות לשיווק: לפי הצעת החוק, תיפסק חלוקת שקיות גופייה דקות (שעוביין פחות מ-20 מיקרון), ועובי השקיות שעליהן ייגבה ההיטל יהיו בטווח של 20-50 מיקרון. מחיר השקיות יוצג בנפרד בחשבונית.

סכום ההיטל, הקבוע בתחילה על 30 אגורות, יירד בהדרגה: ל-20 אגורות אחרי שנתיים, ולאחר שנתיים נוספות הוא יירד ל-10 אגורות לשקית.

לפי ההערכות, מחיר השקיות לרשתות השיווק, המגולם במחיר המוצרים, עומד על כ-90 מיליון שקל בשנה, והתקווה היא שאם הצרכן ישלם אך ורק עבור השקיות שצרך, הפער המגולם כיום במחיר יקוזז.

כספי ההיטל יועברו למדינה בחלוקה של 20% לקרן לשמירת הניקיון ו-80% לאוצר המדינה. הרעיון הוא שכספי ההיטל ישמשו, בין היתר, למימון סיוע ליצרנים ישראלים של שקיות נשיאה חד-פעמיות שיימכרו בחנויות במחיר סמלי.

הצעת חוק נוספת שהונחה על שולחן הכנסת על-ידי חברת הכנסת מיכל רוזין (מר"צ), בשיתוף עם עמותת צלול והמועצה לישראל יפה, מבקשת לפעול על-פי עיקרון "המזהם משלם" ולהפוך את היחס בחלוקה, כך ש-80% מהכסף יעבור לקרן לשמירת הניקיון, ורק 20% יעבור לאוצר המדינה. המטרה היא לנסות לאחד את שתי ההצעות.

הצריכה הממוצעת בישראל לנפש עומדת על 275 שקיות פלסטיק (גופייה) בשנה, ובסך-הכול נצרכות בישראל כ-2.2 מיליארד שקיות בשנה.

לפי סקרים שערך המשרד להגנת הסביבה, יותר מ-70% מהציבור תומכים בהפסקת חלוקת שקיות הפלסטיק בחינם.

בישראל נצרכות כ-2.2 מיליארד שקיות בשנה, ורבע מהן מושלכות לאשפה בתום השימוש ונשארות מאות שנים באתרי הפסולת עד שהן מתפרקות. חלק גדול מהשקיות מביאות לפגיעה בשטחים הפתוחים ולזיהום המרחב העירוני, שמורות טבע, חופי הים והים עצמו.

בעלי חיים רבים בישראל (בעיקר אוכלוסיית היעלים) נפגעים כתוצאה מאכילת השקיות. כ-100,000 בעלי חיים ימיים מתים מדי שנה בעולם כתוצאה מבליעת שקיות פלסטיק.