כחלון סיכם עם החרדים: כל ילד ישראלי יקבל מהמדינה עשרות אלפי ש'

תקציב המדינה יגיע לאישור הממשלה ביום חמישי הבא ■ ה"מתנה" לחרדים: קצבאות הילדים יגדלו אך 70% מהתוספת תופקד בתוכנית חיסכון שתיפתח לכל ילד ותשתחרר בגיל 18 או 21 ■ כל ילד יקבל מהמדינה 20-30 אלף שקל

משה כחלון / צילום: אמיר סלמן - הארץ
משה כחלון / צילום: אמיר סלמן - הארץ

מסתמן: לאחר העיכובים והדחיות המרובות, ישיבת הממשלה לאישור תקציב המדינה לשנים 2015-2016 תתקיים ביום חמישי הבא.

אחרי שאמש הסכים סגן שר הבריאות יעקב ליצמן לקבל את מתווה האוצר על פיו כחלופה להחזר קיצבאות הילדים רטרואקטיבית שהובטחה ליהדות התורה בהסכמים הקואליציוניים, תפתח המדינה קופת חיסכון לילדים עד גיל 18, נפתר הפלונטר שעיכב את גיבוש התקציב.

ההצעה עדיין דרושה את אישור מועצת חכמי התורה של אגודת ישראל, אולם ככל הנראה יאשרו חברי המועצת את המתווה מכיוון שהסכום שדרש ליצמן ינתן במלואו, רק ייפרס באופן שונה. על-פי הסיכום עם האוצר, במקום להעניק קצבאות ילדים בסכום של 170 שקל, יוענקו קצבאות בגובה של כ-120 שקל, ואילו 50 שקל יופקדו לכל ילד כקופת חיסכון. מבחינת ליצמן אין בכך שוני ממה שדרש, ואילו האוצר מרוויח את פריסת התשלומים. עם זאת, במסגרת ההבנות עם האוצר, תשלומי הישיבות יכן יוחזרו רטרואקטיבית ממאי 2015.

הסכמתם של ליצמן ושל מועצת חכמי התורה תאפשר להתקדם בהליכי אישור התקציב ולהביאו להצבעה בממשלה כבר בשבוע הבא, אולם ההליכים הבירוקרטים שמלווים הגשת הצעת חוק ממשלתית, יחד עם הרצון להעניק לשרים זמן לעיין בחוק התקציב לפני ההצבעה, גוררים את ישיבת הממשלה לאישור התקציב ליום חמישי הבא.

על פי לוח הזמנים שקובע חוק התקציב, עד ה-31 באוגוסט אמור התקציב להיות מונח בכנסת וב-2 בספטמבר הוא אמור להגיע להצבעה בקריאה ראשונה במליאה. התאריך האחרון לאישור החוק בקריאה שניה ושלישית הוא ה-19 בנובמבר, שכן אם לא יאושר עד אז תיפול הממשלה.

משמעות הפשרה עם ליצמן היא דחיית תשלום של כ-70% מהתוספת לקצבאות, שעלותה מגיעה לכ-2.6 מיליארד שקל, בחישוב שנתי. יחד עם זאת הבעיה התקציבית רק נדחית ל-2017 משום שההתחייבות לשלם את הסכום רטרואקטיבית מיום הקמת הממשלה - לא השתנתה.

על-פי הסיכום יעביר האוצר 50 שקל בחודש מתוך הקצבאות המוגדלות לפיקדון ארוך טווח על-שם הילד. הילד יוכל לפדות את הסכום עם הגיעו לגיל 18, בתנאים מסוימים, או בגיל 21 ללא מגבלות. חישוב אקטוארי מראה כי הפקדה של 50 שקל לחודש ממועד הלידה ועד לגיל 18 יכולה להצטבר ולהגיע לסכום של כ-20-30 אלף שקל בעת משיכת החיסכון, בהנחה שהריבית תישאר כפי שהיא היום.

בשלב זה עדיין לא ברור האם הפיקדון ינוהל בבנקים או בקרן של הביטוח הלאומי, בדומה לפיקדון לחיילים משוחררים. במידה והפיקדון ינוהל בבנקים יידרש האוצר להליכי מכרז וההפקדות אינן צפויות להתחיל בפועל לפני 2017.

ברקע ההסכמות עם האוצר, עומד עימות בין ליצמן ליו"ר ועדת הכספים, משה גפני, שני ראשי הפלגים ביהדות התורה. במהלך הלילה והבוקר עדכנו ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון את גפני במתווה שהושג.