גם הזהב אינו חסין

כל מה שצריך לדעת על המתכת היקרה בימים טרופים אלה

זהב / צילום: רויטרס
זהב / צילום: רויטרס

מחיר רוב הסחורות נמצא במצב בכי רע. בסחורות החקלאיות המצב קצת יותר טוב, אבל סקטורי האנרגיה והמתכות נמצאים בירידה דרמטית למדי. אם תסתכלו על הנחושת, הברזל, הנפט והפחם, תקבלו מושג על מה מדובר. קצת מפתיע, מבחינה פונדמנטלית, שהמתכות היקרות משתתפות גם הן במהלך השלילי, אבל זו עובדה שכבר אי אפשר להתכחש לה.

לזהב, כמתכת הייצוגית של התחום, קשה מאוד לשמור על פאסון חיובי כאשר בשבוע שעבר קרה בו מאורע טכני די דרמטי. אירוע אשר הכניס הרבה מאוד משקיעי מתכות יקרות למגננה של ממש, אם לא יותר מזה. אבל, תחילה, נקודה מעניינת למחשבה בתחום זה.

מאז תחילת מדיניות ריבית ה-0 וההרחבות הכמותיות הגדולות שהנהיג הפדרל רזרב בארה"ב ראינו את מנתחי הזהב מעבירים מסר אחד, והוא שכל הניסוי הגרנדיוזי הזה לשיפור הצמיחה והכלכלה יצליח לפחות בדבר אחד, והוא לגרום לבועות פיננסיות; תהליך, אשר בסופו של דבר, יגרום גם לרדיפה של הרבה מאוד כספים אחרי כמות מצומצמת יותר של מוצרים ושירותים, ועל ידי כך לאינפלציה שיכולה הייתה בהחלט לצאת משליטה.

זה כמובן לא קרה.

הסברים לכך יש עכשיו לרוב, אבל הסבר המגיע מתחום הגירעון התקציבי הועלה רק לאחרונה, ולדעתי הוא אכן מתאים להגיון הבריא. וזה הולך כך: מדיניות הרחבה כמותית, המלווה בהוצאה ממשלתית גדלה, יכלה אכן להתבטא באינפלציה הגדולה. אבל, כאשר רוב הכסף הולך לספקולציה מצד אלו שמוכרים את האג"ח לפד, וכאשר הגירעון הממשלתי, דהיינו ההפרש בין ההוצאה וההכנסה הממשלתיות, דווקא קטן, הסיכוי לאינפלציה קטן משמעותית. וכך, הפחד ממנה, אשר הניע קונים של מתכות יקרות לצורך שמירה על ערך הונם, ייעלם או יקטן משמעותית.

הנה גרף המראה כמה טובה הקורלציה בין המתכת הצהובה וגודל הגירעון:

משה-שלום-גרעון-28-07
 משה-שלום-גרעון-28-07

אם תוסיפו לכך את הצורך במימוש נכסים נזילים בזמנים של הקטנת נזילות (כמו עכשיו, כאשר יש עצירה של תוכנית ההרחבה של הפד), את הרגיעה היחסית של משברים סיסטמיים חדשים, את חיסול חלק מרזרבות הזהב הממשלתיות (דברו על יוון בהקשר לכך) לכיסוי חובות, וגם את אפקט האכזבה מן הגודל המוצהר של רזרבת הזהב של סין - ובכן, אם תשלבו את כל אלו, תוכלו להבין למה יש הגיון בשבירה הטכנית המשמעותית, אשר ראינו בגרף השבועי שלפניכם:

משה-שלום-זהב-28-07
 משה-שלום-זהב-28-07

זמן רב המנתחים של נכס זה האמינו שהתיקון הגיע לשלב הסופי שלו.

הסיבות לכך היו רבות:

■ הגעה לסביבות תיקון השני שליש Fibonacci, דהיינו חזרה של 61.8% מן העלייה כולה, וזאת סביב אזור המחיר של 1180.

■ מבנה הגלים מורכב, אבל הנראה כבנוי מקומבינציות של מבנים של שלשות.

■ מבנה של שלושה חלקים ברורים לירידה הגדולה: זה שהתקיים בין השיא של 1930 והרצפה של 1530, זה האחרון בין 1430 ו-1180, וזה המקשר ביניהם.

■ כמו כן, מאז הגעתו לסביבות 1200, ראינו אינסוף ניסיונות שבירה שלא הצליחו, והניבו שבירות שווא, כאשר הזהב נשאב חזרה לתוך יתד, ואח"כ למשולש סימטרי.

מבנה כזה של מחיר בונה בדרך כלל תחתיות, וזה מה שהיה בראשם של כל חוזי העתיד כאן.

לכן, מה הייתה ההפתעה כאשר הזהב שבר גם את גבול המשולש, ואת זה של היתד, תוך ימים. (1 סגול). לא רק זאת, כולם נזכרו אז שגולדמן סאקס נתן בזמנו את 1060 כיעד סביר למתכת, וכך כולם החלו לפעול כאילו יעד זה היה חקוק באבן.

התנועה האסרטיבית האחרונה נעשתה באלימות כה גדולה שיש הגיון בלשער שעמדו שם כמויות עצומות של פקודות קטיעת הפסד של משקיעים אשר החזיקו עד כה מעמד, וקיוו לטוב. אכזבה כזו מוציאה אותם לזמן ארוך מאוד מלגעת בנכס הזה, ומייצר חולשה של ביקוש נוספת בזירה הזו.

עכשיו נותר לראות איך הזהב באמת משתלב בקומפלקס הסחורות, ומגיע ליעדים נמוכים. כאמור, 1060 הייתה נבואת גולדמן, אבל יש גם את 970 שמהווה את תיקון ה-Fibonacci האחרון של 78.6% מן העלייה הגדולה. כמו כן, יש כמה רמות תמיכה עם קידומת 8, אבל ככל שהזמן עובר, כולם מתחילים להוציא מן ההדחקה את ההגעה חזרה לנקודת הזינוק של 710, אשר ממנה הכול החל.

אגב, שימו לב שאינדיקאטור ה-RSI בנה את התחתית הכפולה האחרונה שלו עם ערכים הרבה יותר נמוכים מאלו הנמצאים כיום (3 סגול), וזה באמת סימן רע למדי.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.