בורסות אירופה מסכמות את החודש הטוב ביותר מאז פברואר

המדד האירופי המרכזי עלה השבוע ב-0.4%, והוסיף 4% ביולי ■ הריבית ברוסיה נחתכה ל-11% ■ בורסת סין בחודש הגרוע מאז 2009 - תשואה שלילית של 14% ביולי

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו בעליות היום (ו'), יומו האחרון של שבוע המסחר העולמי, והאירו עלה לאחר פרסום נתוני האינפלציה של גוש האירו, שעשויים לסייע לבנק האירופי המרכזי בצעדו הבא. מדד סטוקס יורופ 600 ננעל בעלייה מזערית לאחר שבמשך רוב היום התנדנד בין עלייה קלה לירידה קלה.

העליות בסיכום חודשי הגיעו לאחר השגת הסכם עם יוון מוקדם יותר החודש שמנע את פרישתה מגוש האירו.

האירו התחזק היום מול הדולר, בעקבות נתוני האינפלציה בגוש האירו. המחירים לצרכן באיחוד האירופי נותרו בחודש יולי ללא שינוי לעומת יוני, אך היו גבוהים ב-0.2% לעומת יולי שנה קודם לכן, בהתאם לציפיות האנליסטים, אך עדיין מתחת ליעד האינפלציה.

הבנק המרכזי של רוסיה קיצץ היום (ו') את שיעור הריבית, מ-11.5% ל-11%, בהתאם לציפיות. בעקבות ההודעה התחזק הדולר מעט מול הרובל.

בורסות אסיה ננעלו מוקדם יותר במגמה מעורבת, בהמשך לנעילה המעורבת בוול סטריט ולאחר פרסום נתון מאקרו בסין. הבורסה בשנגחאי ירדה כ-1.2% ורשמה את החודש הגרוע ביותר מאז 2009, עם תשואה שלילית של כ-14%. בורסות יפן והונג קונג עלו כ-0.3%. ברקע, הערכות בשוק כי הפדרל ריזרב מתקדם להעלאת ריבית לראשונה בארה"ב מאז 2008.

מדד MCSI אסיה עלה קלות כעת בטוקיו אך רשם ירידה חודשית של 3.3%. גם הסחורות ממשיכות לרדת היום וממשיכות את הנפילה החודשית של כ-10% - הנפילה החדה מאז ספטמבר 2011. מדד הסחורות של בלומברג בשפל של כ-13 שנה.

בסין פורסם היום על גירעון של 14.9 מיליארד דולר במאזן המסחרי בחודש יוני, לעומת גירעון גדול יותר של 18.3 מיליארד דולר בחודש הקודם. במחצית הראשונה של השנה הגירעון הסתכם ב-91.6 מיליארד דולר.

מדדי וול סטריט סגרו אמש במגמה מעורבת שבין עלייה של 0.3% לירידה של כ-0.1%. אתמול פורסם כי כלכלת ארה"ב צמחה ברבעון השני ב-2.3% לפי הקריאה המקדמית, לעומת צפי לצמיחה של 2.8% בתמ"ג ולעומת צמיחה של 0.6% ברבעון הראשון של השנה (תיקון להתכווצות של 0.2% לפי הנתון הקודם).

יו"ר הפד ג'נט ילן אמרה ביום רביעי כי "שוק העבודה המשיך להשתפר, עם תוספת סולידית של משרות וירידה בשיעור האבטלה", מה שמצביע על נכונות הפד להעלות ריבית כבר בספטמבר כמו שרוב החזאים בשוק מעריכים. הפד הודיע כי הוא מעריך ש"יהיה נכון להעלות את הריבית כשהוא יראה שיפור נוסף בשוק העבודה וכשהוא יהיה מספיק בטוח שהאינפלציה תעלה לכיוון ה-2% בטווח הזמן הבינוני". בפגישה הקודמת, ביוני, בכירי הפד עדכנו את תחזיותיהם, שמצביעות כעת על שתי העלאות ריבית ב-2015. בסוף השנה הריבית צפויה לעמוד כבר על 0.6%.