פשרה בייצוגית: נכים ייסעו בחינם ברכבת למשך 15 חודשים

את התביעה הגישו שני נכים המתניידים בכיסא גלגלים, בטענה כי במספר מקרים בהם נסעו ברכבת ותיאמו מראש את נסיעתם, הם נאלצו לפספס תחנות בשל חוסר לכאורה בכוח-אדם זמין מטעם הרכבת שיסייע להם

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

בשורה לקבוצת המתניידים בכיסא גלגלים שמשתמשים בשירותי רכבת ישראל: מהיום (א') יוכלו כלל בעלי המוגבלות בישראל הנעים בכיסאות גלגלים ליסוע בחינם ברכבת למשך 15 החודשים הבאים. זאת, בזכות אישור הסדר פשרה בתובענה ייצוגית שהגישו שני מתניידים בכיסאות גלגלים נגד הרכבת, שבית המשפט המחוזי בבאר-שבע נתן לה תוקף של פסק דין בחודש מאי השנה.

אפרת וקנין ואיגור גונופולסקי, שניהם מתניידים בכיסאות גלגלים, יכולים לרשום לעצמם הישג משמעותי ותרומה לחברה. השניים הגישו את תביעתם בשנת 2007 נגד הרכבת, בעת שהיו סטודנטים והרבו להשתמש בשירותי הרכבת, אך נוכחו לדעת כי כמעט כל נסיעה עבורם הייתה בבחינת גיהנום.

ככלל, נכים המתניידים בכיסא גלגלים נדרשים לתאם עם הרכבת את נסיעתם לצורך עזרה לעלייה וירידה מהקרונות. בכתב תביעה מפורט הם גוללו מספר מקרים בהם נסעו ברכבת ותיאמו מראש את נסיעתם, אך בשל "חוסר" לכאורה בכוח-אדם זמין מטעם הרכבת שיסייע להם, הם נאלצו "לפספס" תחנות ולהמשיך ליסוע לעבר תחנה אשר בה כן היה כוח-אדם זמין.

וקנין וגונופולסקי טענו כי הבעייתיות בכוח-האדם הייתה טמונה בכך שהרכבת מינתה רק את מנהלי התחנה בתור אלה שיכולים לסייע לציבור הנכים, ואולם אלה לא תמיד היו בקרבת התחנה - בעוד שהחוק מחייב את רכבת ישראל למנות כל עובד ברכבת (גם אם הוא לא בדרגת מנהל, ס'כ') לצורך כך.

עוד טענו השניים כי בימי העומס לא אישרו להם לתאם נסיעות בגלל העומס ברכבות. בכתב התביעה תואר באחד האירועים כיצד הרכבת התעלמה בבוטות מצורכי וקנין, כשביקשה לברר תיאום נסיעה ליום חמישי שנחשב עמוס במיוחד.

"כאשר ביקשה המבקשת 2 (וקנין, ס'כ') לתאם את הנסיעה ליום חמישי אחר-הצהריים, אמר לה (נציג הרכבת, ס'כ') עופר כי המשיבה משתדלת שלא לתאם נסיעות לנכים לימי חמישי אחר-הצהריים, משום שהרכבת עמוסה בנוסעים, ואין אפילו מקום לעמוד בה", זאת נטען בעקבות שיחה שקיימה וקנין עם הנציג עופר: "אני מקווה שזה לפני הצהריים, כי לאחרי-הצהריים אין אפשרות לתאם את זה. כמו שאת יודעת, ביום חמישי אחר-הצהריים אי-אפשר לתאם נסיעות. ספק אם יש למישהו מקום לעמוד בחלק מהרכבות".

בהמשך לכתב התביעה מתוארים מקרים נוספים מזעזעים לא פחות, שבאחד מהם נאלצה וקנין ל"היחלץ" מתחנת הרכבת רק באמצעות טנדר משטרתי, שכן אף אחד לא סייע לה לעלות לקרון; וכן מקרה נוסף בו נאלצה לבלות לילה חורפי שלם בתחנה, "בצורה מבזה ומשפילה ביותר", שוב, משום שלא סייעו לה לעלות לקרון לחזור לביתה.

לאחר הגשת הבקשה לייצוגית, שהוגשה באמצעות עורכי הדין גדעון פנר, יצחק ששון ודורון קורן, בית המשפט אישר אותה ולאחרונה נתן תוקף של פסק דין להסדר הפשרה שהושג בין הצדדים, כאמור.

לפיכך, על-פי הסכם הפשרה, לכל מי שנמנה עם קבוצת בעלי המוגבלות בישראל אשר מתנייד באמצעות כיסא גלגלים ידני או מכני ומחזיק בתעודה של המוסד לביטוח לאומי או משרד הביטחון המאשרת את נכותו, תעמוד הזכות לעשות שימוש בשירותי רכבת ישראל בחינם לתקופה של 15 חודשים, החל מהיום ולמשך 15 חודשים.

לצורך מימוש ההטבה על המוגבל המבקש ליהנות ממנה להצטייד בכרטיס רב-קו, אשר יונפק על-ידי הרכבת ללא עלות בתנאים המפורטים בהסכם.