החקלאים נגד חוק ההסדרים: יפגינו מחר בכבישי הארץ

במחאה על שורה של רפורמות שיזם השר כחלון בחקלאות הכלולות בחוק ההסדרים בענפי הצאן, המדגה, הפטם והצמחים

מאיר צור / צילום: רוני שיצר
מאיר צור / צילום: רוני שיצר

החקלאים יוצאים למאבק בחוק ההסדרים: מאות חקלאים מכל רחבי הארץ מתכוונים להפגין מחר (ג') בצמתים קסטינה, גילת והערבה שבדרום ובצומת יקנעם שבצפון, במחאה על שורה של רפורמות בחקלאות הכלולות בחוק ההסדרים בענפי הצאן, המדגה, הפטם והצמחים.

את ההפגנות מארגנת התאחדות החקלאים, בטענה כי החלת השינויים הצפויים מתוקף חוק ההסדרים יובילו לפגיעה בפרנסתם של מאות חקלאים כל רחבי הארץ שייאלצו לסגור את משקיהם.

"זה צו השעה: שר האוצר נכנע לפקידי משרדו ושם לו למטרה לחסל ענפים חקלאיים שלמים. החקלאות היא לא עוד סעיף תקציבי. אני מציע לכחלון לא להיות גיבור על חקלאים", אמר היום (ב') יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור.

על רקע ההיערכות של החקלאים למאבק בתוכנית האוצר לקדם את הרפורמות האמורות, קראו היום בהתאחדות החקלאים להחיל את השינויים במסגרת רפורמה ארוכת טווח "ולא במסגרת חוק ההסדרים שנולד בחטא", כהגדרת ההתאחדות.

הרפורמות של שר האוצר משה כחלון שמקוממות את החקלאים נועדו להוזיל את יוקר המחיה, תוך הורדת מחיר העוטף הטרי והקפוא בשיעור של 20%, ביטול מכסות על גידול של דגי מאכל, ביטול התכנון במשק הצאן ועוד.

בהתאחדות החקלאים מזהירים כי מהלכים אלה לא יטיבו עם הצרכנים וההוזלה בסל המוצרים תהיה זניחה: "הורדת המחירים לצרכן תתבטא במספר אגורות בלבד אל מול ההשלכה שחקלאים רבים בישראל יאבדו את פרנסתם. כל זאת למען יבוא פרוע של מוצרים. את החקלאים יחליפו מונופולים גדולים".

"מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות הגדיר היום את הרפורמות שמקדם האוצר בענפי החקלאות כהרסניות. "האוצר עקבי בניסיונותיו לפרק כל ארגון ותכנון בחקלאות בכל פעם שמגיעים לחוק ההסדרים", כתב כהן לשר החקלאות, אורי אריאל.

כהן קרא לשר החקלאות לפעול למען הדיפת הניסיונות של "קבוצות קיקיוניות" כדבריו, שמבקשות לסגור את מועצת הצמחים: "דבר זה יהרוס את ענף הצמחים עם אלפי משפחות שמתפרנסות ממנו בקושי רב".

נוסף על הדרישות לבטל את הרפורמות המתוכננות בחקלאות במסגרת חוק ההסדרים, קראו היום בהתאחדות החקלאים לאוצר לבטל את מס המעסיקים שגובהו כ-10%, שהם משלמים למדינה מעלות שכרו של כל עובד שר שהם מעסיקים.

"ישראל היא המדינה היחידה מבין מדינות ה-OECD שבה ההיטלים מכוונים להעלאת עלות העסקה של העובדים הזרים כמשיר ליצירת העדפה לעובדים מקומיים. המס אינו אפקטיבי, שכן מעטים העובדים הישראלים שמוכנים לעבוד בחקלאות", טענו בהתאחדות.