מסתמנת פשרה על תקציב הביטחון: יעמוד על 56.5 מיליארד ש'

(עדכון) - לקראת ישיבת התקציב מחר הסכמות גם עם חיים כץ וישראל כץ ■ שס, בנט וארדן עדיין לא הגיעו לסיכומים ■ ראש הממשלה: יהיה תקציב למדינת ישראל, כי אחרת לא תהיה ממשלה; נדון בשורה של רפורמות שהן חשובות גם להפחתת יוקר המחיה

בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילום: אמיל סלמן - הארץ
בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילום: אמיל סלמן - הארץ

מסתמנת פשרה על תקציב הביטחון: יעמוד על כ-56-57 מיליארד שקל. לקראת אישור תקציב המדינה לשנים 2015-2016 מחר בממשלה הולכות ומתגבשות הסכמות בין משרד האוצר למשרדי הממשלה השונים. על פי הערכות התקציב יעבור בסופו של דבר ברוב גדול. למרות שעדיין לא נחתם סיכום סופי, מסתמנת הסכמה על גובה תקציב הביטחון שיעמוד ככל הנראה על 56-57 מיליארד שקל. על פי ההסכמה, המלצות דוח ועדת לוקר לא יאומצו לפי שעה והדיון בהן ידחה לאחר אישור התקציב וככל הנראה יתקיים רק בשנה הבאה. בסביבתו של שר הביטחון, בוגי יעלון, אמרו כי רק לאחר שיראה מחר מה גובה תקציב הביטחון יחליט כיצד להצביע על תקציב המדינה. באוצר מעריכים כי יעלון יתנגד בסופו של דבר בהצבעה בממשלה.

באוצר הצליחו לנטרל גם את התנגדותם של שר התחבורה, ישראל כץ, ושר הרווחה, חיים כץ, והצליחו להגיע עימם לעמק השווה. ישראל כץ יתמוך בתקציב לאחר שסוכם עימו שהקיצוץ הרוחבי במשרד התחבורה לא יחול התחבורה הציבורית, ואילו חיים כץ יתמוך בתקציב לאחר שהצליח להגיע עם האוצר לסיכומים על לתוספת של למעלה ממיליארד שקל לרווחה. התוספת כוללת, בין היתר, 200 מיליון שקל למכסות השמה חוץ ביתית לנכים ובעלי מוגבלויות, 100 מיליון שקל לפיתוח שירותים קהילתיים לילדים ונוער בסיכון, 220 מיליון שקל לחיזוק השירותים ברשויות המקומיות ובכללם תוספת תקנים לעו"ס, 60 מיליון שקל להרחבת שירותי הזנה במסגרות לבעלי מוגבלות וקשישים ועוד 580 מיליון שקל להשלמת הכנסה לקשישים עניים. מדובר בתוספת הגדולה ביותר שניתנה למשרד הרווחה אי פעם.

בנוסף, הצליח שר הרווחה חיים כץ להגיע להסכמה עם האוצר על תיקון מבנה המצ'ינג, שבעקבותיו רשויות חזקות תשלמנה יותר מרשויות חלשות עבור תקציב תוספתי לשירותי הרווחה. כמו כן, לסעיפי התקציב נוספו תכניות ממוקדות לטיפול בעוני, הקמת מרכזים למיצוי זכויות, הכוונה תעסוקתית לאוכלוסיות רווחה ועוד.

כץ בירך על ההישג ואמר כי "אני מברך על תוצאות המשא ומתן שניהלתי להגדלת תקציב הרווחה והשירותים החברתיים בישראל ומודה לראש הממשלה ולשר האוצר שרואים ב- 2016 את שנת הרווחה. מדובר בתוספת משמעותית וחשובה שתסייע בפתרון בעיות ליבה קשות בחברה הישראלית. מחובתנו לדאוג לאוכלוסיות המוחלשות, לקשישים החיים בעוני, לילדים ונוער הנמצאים בסיכון, בעלי המוגבלויות והעובדים הסוציאליים, חוסנם הוא המדד למצפוננו החברתי".

עם זאת, עדיין נותרו חילוקי דעות קשים עם השר לביטחון פנים, גלעד ארדן שעל פי הסיכום עימו טרם הצטרפותו לממשלה, הובטח לו כי יקבל תוספת שוטרי מקוף לסיורים רגליים ותוספת תחנות משטרה לטובת שירותי שיטור במגזר הערבי, בהיקף של 300 מיליון שקל בהתחלה לשנת 2015 וסכום נוסף של 500 מיליון שקל ל-2016, וזאת בנוסף לתקציב השוטף. מאחר שהצעת האוצר לתקצוב משרד הפנים לא הביאה לידי ביטוי את הסיכומים הללו, הבהיר ארדן כי הוא יאלץ להצביע נגד התקציב, אלא אם יחול שינוי ביממה הקרובה.

גם משרד האסטרטגיה שבראשו עומד ארדן לא זכה לתקצוב במאבק בדה לגיטימציה ובארגוני ה-BDS. טרם כניסתו לתפקיד הגיע ארדן לסיכום עם נתניהו על תוספת תקציב של לפחות 100 מיליון שקל וכן הבטחה לתקנים במשרד. כזכור, ארדן שהודיע שלא יכהן כשר בממשלה, הצטרף אליה רק לאחר שקיבל הבטחה מפורשת מנתניהו לסכומים הללו.

גם שרי ש"ס מאיימים להצביע נגד התקציב בממשלה ובכנסת אם לא תתקבל דרישתם ליישום מע"מ אפס על מוצרים שונים כפי שסוכם עימם בהסכמים הקואליציוניים. במשרד הכלכלה גיבשו הצעות אופרטיביות כגון פטור ממע"מ על נסיעה בתחבורה ציבורית או החלת פטור ממע"מ על מוצרים שונים באופן דיפרנציאלי לטובת העשירונים התחתונים בלבד, אולם לפי שעה דחו באוצר את הרעיונות. אמש הסתיימה ישיבת משרדי הכלכלה והאוצר בנושא בלא הסכמות וגם השיחות שנמשכו היום הגיעו למבוי סתום.

יו"ר ש"ס ושר הכלכלה, אריה דרעי, הבהיר כי שרי המפלגה יצביעו נגד התקציב בממשלה ובכנסת אם לא יכובדו ההסכמים עם הסיעה. בכיר בש"ס הבהיר כי שרי ש"ס לא יהססו להצביע נגד התקציב. הבכיר מתח ביקורת על כל שרק לפני כשבועיים אישר קבינט הדיור העברת מליארדי שקלים בעבור תוכניותיו של כחלון כפי שדרש במסגרת ההסכמים הקואליציוניים. "אנחנו עוד לא יודעים אם המיליארדים האלה יובילו להורדה המיוחלת בדיור אבל מה שבטוח שהם הועברו כבר לדרישת שר האוצר", זעם הבכיר. "רק דרישות שר האוצר מתמלאות? גם הפטור ממ"מ על מוצרים סוכם עם ש"ס במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, בידיעתו של כחלון. אל תבדקו את הרצינות של ש"ס בנושא", אמר. לדבריו, דרעי נחוש להצביע נגד התקציב גם בממשלה וגם בכנסת, גם אם הדבר יוביל לבחירות. "הסכמים צריך לקיים", הוסיף.

במהלך היום נמשכו גם המגעים בין האוצר לאנשי משרד החינוך. שר החינוך הצהיר ביממה האחרונה כי לא יתמוך בתקציב אם יושת קיצוץ על תקציב משרד החינוך, והוסיף כי אליו יצטרפו גם שר החקלאות אורי אריאל ושרת המשפטים איילת שקד. לדברי בנט, במהלך המשא ומתן הקואליציוני הובטחו לו 630 מיליון שקל להורדת מספר התלמידים בכיתות, לסייעת שניה בגני ילדים ולרפורמה בלימודי המתמטיקה. באוצר מנגד הבהירו כי תקציב משרד החינוך דווקא יגדל השנה.

לקראת אישור תקציב המדינה מחר בממשלה, התכנס הבוקר הקבינט החברתי כלכלי לאישור הרפורמות המבניות שיובאו במסגרת חוק ההסדרים. בפתח הדיון הביע נתניהו ביטחון כי התקציב יאושר מחר. "אנחנו נביא תקציב מאוזן ואחראי. אני העברתי למעלה מתריסר תקציבים בזמן כהונתי כראש ממשלה וכשר אוצר, ואני מכיר תמיד את אותו מצב - לכולם יש דרישות. תמיד הדרישות גדולות ממה שמצוי, אבל בסוף מקבלים את ההחלטות הנכונות - אנחנו נעשה זאת גם הפעם. יהיה תקציב למדינת ישראל, כי אחרת לא תהיה ממשלה למדינת ישראל, והמצב הכלכלי והביטחוני שלנו יידרדר. אני סומך על האחריות הקולקטיבית של השרים והשרות, אנחנו נעביר תקציב מחר בישיבת הממשלה".

שר האוצר משה כחלון הוסיף כי "אין לי ספק שאנחנו נקבל את התמיכה של השרים. מדובר בתקציב חברתי ואחראי ששם את האדם במרכז, שם את האזרח במרכז, לצד אחריות לצמיחת משק, ליצירת מקומות תעסוקה, לצמצום פערים, לקירוב פריפריה למרכז, גם בתחום התשתיות, גם בתחום הדיור וכמובן בתחום החינוך".