טיול לסופ"ש: אל תיבהלו מהחום - לילות המדבר מדהימים

בקיץ מתחבאים ביום בחסות המזגן, אבל הלילה הוא סיפור אחר לגמרי ■ סיורי שקיעה, טיולים לאור ירח, והיהלום שבכתר: פסטיבל לילי במדבר בליל הכוכבים הנופלים

דיונות אליפז עם הטלסקופ הנייד ושאר אביזרי צפייה / צילום:יובל פדר

קיץ בנגב ובערבה יכול להיות קשה, מאוד קשה, ועומסי החום האחרונים, שמלהטטים ומלהיטים כל חלקה טובה, רק מוכיחים מה שבדרום יודעים כבר מזמן - שכאן הלילה הוא הכוכב הראשי. קל להבין מדוע כבר כמה שנים שינו לילות הקיץ המדבריים את פניהם, הוסיפו להם תוכן, רקמו רעיונות יפים, חיברו אנשים ומיזמים ויצרו אוסף של אירועים מקסימים לכל המשפחה. מסורת הלילות הדרומיים רק משביחה עם הזמן, מתפתחת ומשתכללת, ובאוגוסט צפויים כמה אירועים ליליים מקסימים.

ליל הכוכבים הנופלים: בשבוע השני של אוגוסט (12 באוגוסט), כששמי הנגב יחשיכו בלילה כמעט בלי ירח, ינצנצו בהם רק אורות של כוכבים שזורחים ממרחק אלפי שנות אור. את השמיים ימלא בלילה הזה שובל של פרסאידים - אותם כוכבים נופלים שמלווים במטר של משאלות לב אנושיות. ליל המטאורים הוא אמנם תופעה אסטרונומית-שמיימית, אבל זה לא מפריע, למי שעל האדמה, להפוך אותו לפסטיבל.

לכבוד האירוע ייערכו השנה שני אירועים גדולים שימשכו אליהם חובבי לילה, מדבר ומטאורים, והשנה, לאחר שהתגלה הכוכב החדש, קפלר 452B, דומה שהאסטרונומיה פופולרית מתמיד. האירועים יתקיימו בפארק תמנע ובמצפה רמון, שבהם כמעט אין זיהום אור (כך מכנים האסטרונומים את האורות שמייצרים יישובים אנושיים ומפריעים לצפייה בכוכבים).

בפארק תמנע מוזמנים המבקרים מדי יום שלישי לטיול שקיעה בין האתרים השונים במקום, ובליל הכוכבים הנופלים ייערך סוף שבוע שעיקרו פעילויות בנושא גרמי השמיים. במקום יוקם באוהל גדול פלנטריום נייד עם תצוגה המדמה את כיפת השמיים ואת תנועת כוכבי הלכת והירח לצד תופעות אסטרונומיות מוכרות יותר, כמו ליקוי חמה וליקוי ירח. במרכז ההפעלה הייחודי תהיה הדמיה של תנועת גרמי השמיים וגלגל המזלות, ומובן שיהיו שיהיו גם צפייה המונית בכוכבים הנופלים ותצפיות מודרכות בטלסקופים משוכללים, שבהם יתאפשר לפגוש את שבתאי, את שביל החלב וכמובן גלקסיות וערפיליות.