הסקטורים שמשכו את וול סטריט למעלה ב-2015 - ימשיכו לזנק?

הבריאות והקמעונאות הם הסקטורים היחידים שבלטו לטובה בשוק האמריקאי ב-2015 ■ מה הביא לעליות בתחומים אלה, והאם הן יימשכו?

וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג
וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג

מדד S&P500 חייב לא מעט לחודש יולי. בחודש שהסתיים בסוף השבוע האחרון, עלה המדד ב-2.2%, שני שלישים מהתשואה השנתית המלאה שלו ל-2015. התשואה אמנם לא גבוהה, אך מטרידה יותר העובדה שהיא הושגה בזכות מעט מאוד סקטורים - מה שמחדד את השאלה עד כמה יוכלו המגזרים האלה להמשיך לשאת את המדד, לפחות עד שסקטורים נוספים יחזרו למעגל הנושאים בנטל.

לפי בדיקה שנערכה על ידי סוכנות הידיעות בלומברג, סקטור הבריאות ותחום הקמעונאות תרמו מעל 100% מעליית S&P500 מתחילת השנה. זה מספר הסקטורים המושכים את השוק הקטן ביותר מזה כ-15 שנה, מאז בועת מניות האינטרנט של שנת 2000.

סקטור הבריאות עלה מתחילת השנה בכמעט 13% ומניות הקמעונאות עלו ביותר מ-18%. מה שמוסיף לחששות זו העובדה ששני הסקטורים האלה נסחרים במכפיל גבוה משמעותית מהמכפיל הממוצע של חברות ה-S&P500 - 18.4. המכפיל של סקטור הבריאות הוא 23.6 ושל חברות הקמעונאות הוא 29.

הביוטק עולה, התרופות יורדות

האם זו סיבה לחשוש? המכפילים הגבוהים מהשוק בשני הסקטורים האלה אינם תופעה חדשה. הביצועים של סקטור הבריאות מעל S&P500 בולטים כבר מאז תחילת 2013 והמכפיל הנוכחי של הסקטור גבוה מהמכפיל הממוצע בשוק לפחות בשנתיים האחרונות.

זה עדיין לא אומר שצריך להתעלם מהעובדה הזו, אבל במקרה של הבריאות צריך להביא בחשבון גם את השינוי הדרמתי שעובר הסקטור ושבא לידי ביטוי בחלק ההולך וגדל במהירות של תת-סקטור הביוטכנולוגיה (חברות צעירות יחסית בתחום) ואת הירידה המתמשכת בחלקן של חברות התרופות המסורתיות. כיום מהווה הביוטכנולוגיה 21.6% מסקטור הבריאות, לעומת 15.9% בתחילת 2013 והחלק של חברות התרופות כבר ירד מתחת ל-50% וכיום הוא עומד על 42.7%. בעבר, הודות למשקל הגבוה של חברות התרופות בו, נחשב הסקטור למקום מפלט בעתות קשות בשוקי המניות - אך ייתכן כי אנו חווים בשנים האחרונות שינוי הדרגתי במעמדו.

באופן לא מפליא, המכפילים הגבוהים ביותר הם במניות הביוטכנולוגיה, אם כי מדובר בתחום שמפגין צמיחה מתמשכת וחזקה בשנים האחרונות וגם במבט קדימה צופות לפחות חלק מהחברות המשך צמיחה איתנה. גיליאד סיאנס, אחת החברות הבולטות בסקטור ומהחברות המובילות בכל מדד בתחום, עלתה השנה ביותר מ-25% ובלטה לטובה גם בעונת הדוחות הנוכחית עם צמיחה גבוהה מהצפוי ותחזיות טובות להמשך, שבעיני אנליסטים רבים מצדיקים המשך מגמה חיובית במניה. כמובן שהיו בסקטור הזה גם כמה יוצאי דופן, כמו ביוג'ן, שמניותיה צללו ב-22% ביום שבו פרסמה דוחות מאכזבים לפני שבועיים.

צליל מקוון

בתחום הקמעונאות, החברות הבולטות ביותר הן הקמעונאיות המקוונות, שהפגינו צמיחה חזקה גם בעונת הדו"חות הנוכחית, ובזכותה כמה מהן רשמו קפיצת מדרגה נוספת. מתחילת השנה זינקו מניות אמזון בכ-70% כאשר בעונת הדו"חות האחרונה היא הפתיעה עם מעבר לרווח רבעוני הודות לצמיחה חזקה בתחומים החדשניים כמו אחסון בענן. מניות חברת התיירות באינטרנט אקספדיה זינקו בשבוע שעבר ב-7% והשלימו עלייה של 40% השנה, הודות לדוחות מצוינים ברבעון החולף וחלוקת דיבידנד גדול. גם כמה מהקמעונאיות המסורתיות רשמו עליות יפות אם כי נמוכות יותר. כך למשל מניות דולר ג'נרל עלו השנה בכ-14%, מניות הום דיפו ב-12.6% ומניות טארגט ב-9.3%.

בחוסנם של שני הסקטורים תומכת גם העובדה שהעליות האלה לא מאפיינות רק את השוק האמריקאי. הבריאות והקמעונאות הם מהסקטורים הבולטים ביותר בכל העולם השנה - באירופה עלו מגזרי הבריאות והקמעונאות במדד סטוקס 600 בשיעורים של 20%-24%, ביפן הם עלו ב-33%-40% וגם במדד MSCI העולמי (כלל המדינות) הם שני הסקטורים הבולטים ביותר, עם תשואה של 14%-16% (המדד עצמו עלה ב-3.6%, לא רחוק מהביצועים של S&P500. ארה"ב תורמת 51% מהמדד).

גם הקמעוניות קונות

במידה רבה, גם המגמות העולמיות בשני הסקטורים דומים, בעיקר בשווקים מפותחים אך לעתים גם בשווקים מתפתחים. החשיבות של חנויות הענק של קמעונאיות רבות מאבדת מערכה בעידן של אוכלוסייה מזדקנת, הוצאה מחושבת של צרכנים ומעבר ליותר רכישות דרך האינטרנט. רבות מהקמעונאיות המסורתיות, במיוחד בתחום המזון, מקימות חנויות מקוונות. אמנם הרווחיות של הפעילות הזו נמוכה יחסית, אך היא צומחת במהירות וחברות רבות מנצלות אותה כדי להתרחב לתחומים שאינם מזון, כדי למשוך צרכנים וכך הן נכנסות לעולם הקמעונאות הרחב יותר. מנגד, רבות מהן גם ממציאות את עצמן מחדש בפורמטים קטנים יותר של חנויות נוחות, שהרווחיות שלהן גדולה יותר, הודות למכירה של מוצרים כמו ארוחות מוכנות ומזון טרי.

המרדף אחר צמיחה דוחף קמעונאיות גדולות כמו קרוגר או אהולד לרכוש מתחרות כדי לחסוך בהוצאות או למכור חלקים מהפעילויות כדי להתמקד בפעילויות רווחיות יותר ולהקטין חובות (כמו טסקו). בשנה האחרונה היו בעולם מיזוגים ורכישות בתחום הקמעונאות בהיקף של 124 מיליארד דולר, מחציתם בארה"ב, שליש באירופה והשאר באסיה.

גם תחום הבריאות שופע עסקאות. כאן לא מדובר רק במיזוגי ענק, כמו זה שעליו הודיעה טבע רק לפני שבוע, ברכישת החטיבה הגנרית של אלרגן, אלא גם עסקאות רבות שבהן העדיפו חברות גדולות כמו פייזר לרכוש חברות קטנות יותר בתחומי הביוטכנולוגיה, כמעין תחליף להשקעה במו"פ פנימי בפיתוח תרופות חדשניות משלהן. ב-12 החודשים החולפים היו בעולם מיזוגים ורכישות בתחום הבריאות בהיקף של 633 מיליארד דולר, כשני שלישים מהם בין חברות תרופות והשאר בין חברות שירותי בריאות (ביטוח, בתי חולים, מעבדות וכו') וחברות ציוד רפואי.

הצמיחה בסקטור הבריאות והעובדה שהביצועים שלו ממשיכים לבלוט לאורך זמן, מושכת לא מעט השקעות מצד משקיעים פרטיים ומוסדיים דרך קרנות הסל. הבריאות הוא הסקטור המגייס ביותר בשנה האחרונה בתעשיית ה-ETF העולמית עם יותר מ-6.5 מיליארד דולר בעשר קרנות הסל המובילות בתעשייה. בתחום הקמעונאות לא רואים זרימת כספים גדולה כזו, מה שמחדד עוד יותר את העובדה שחשיבות בחירת המניות בתחום הזה גדולה יותר, מאחר שהצמיחה כאן היא לא מנת חלקן של כל החברות.

אגב, יש הטוענים כי במיוחד בסקטורים שבהם יש פעילות נרחבת של קרנות סל, קשה יותר להסיק מסקנות חותכות מהמכפיל הכולל של המגזר. אם בעבר היו משקיעים בוחרים מניות באופן סלקטיבי, הרי שחשיפה גדולה מאוד לסקטור באמצעות מוצרים פאסיביים, מעלה באופן טכני את המחירים (והמכפילים) של כל החברות בסקטור בלי להתחשב בביצועים והמאפיינים של כל חברה בנפרד. הטיעון הזה מפחית את החשש מכך שהעליות במדד כמו S&P500 נובעות רק מסקטורים בודדים - כי העובדה שחלק גדול מההשקעה היא באמצעות קרנות סל, ניתנת לשינוי בתוך זמן קצר יחסית.

הכותב הוא מנהל מחקר יועצים בהראל פיננסים. אין לראות בכתוב שיווק השקעות או תחליף לייעוץ מס עצמאי. הכותב, החברה, חברות קשורות ובעלי עניין בהן עשויים להחזיק או לסחור בניירות הערך המצוינים בכתוב

התשואות ב-2015
 התשואות ב-2015