אנחת רווחה לטסים: בוטלה השביתה המתוכננת בנתב"ג

(עדכון) - ועד עובדי רש"ת תכנן להשבית את נתב"ג בסופ"ש הקרוב בשל המחלוקת על העסקת עובדי הקבלן, אולם החליט להסיר את איום השביתה לאור ההתקדמות במו"מ בנושא

נתב"ג  / צלם: איל יצהר
נתב"ג / צלם: איל יצהר

ועד עובדי רשות שדות התעופה הודיע היום (ה') אחר-הצהריים על ביטול השביתה שתוכננה בסוף השבוע הקרוב בנתב"ג.

מוועד העובדים נמסר כי "לאור ההתקדמות במשא-ומתן בנושא עובדי הקבלן, ועד עובדי רש"ת מסיר את איום השביתה. המשא-ומתן האינטנסיבי ימשיך ביום ראשון".

מוקדם יותר היום פורסם כי ועד עובדי רשות שדות התעופה מתכנן להשבית את נמל התעופה בן-גוריון מיום שישי הקרוב עם כניסת השבת ועד צאת השבת, וזאת בשל אי-שביעות-רצון הוועד מהתנהלות הנהלת רש"ת בכל הנוגע לעובדי קבלן.

הצעד האמור ננקט, לטענת הוועד, לאחר שהמשא-ומתן בדבר הגבלת קליטת עובדי הקבלן הגיע למבוי סתום. יוזכר כי לפני למעלה מחודש הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה ברש"ת על רקע העסקת עובדי קבלן.

יו"ר ועד העובדים, פנחס עידן, מסר היום בצהריים כי "לא ייתכן שכולם מדברים על מיגור תופעת העסקת עובדי הקבלן, וברשות שדות התעופה מרחיבים את ההעסקה המנצלת הזאת".

ברש"ת מועסקים כ-3,400 עובדים וכ-700 עובדי קבלן. עובדי הקבלן מועסקים ברש"ת בעבודות ניקיון, בעגלות, בביטחון ובגינון. חלקם מועסקים שנים רבות ברשות. רק בשנתיים האחרונות גדל מספר עובדי הקבלן ברש"ת בכ-400.

כך למשל, עובדי הניקיון בשטח האווירי תמיד היו עובדי רשות שדות התעופה. בשנתיים האחרונות נקלטו לתחום עשרות עובדי קבלן. בנוסף, בהסכם הקיבוצי סוכם כי 240 עובדי ביטחון (קבלן) ייקלטו להעסקה ישירה כעובדי רשות, אולם הם לא נקלטו.

ועד העובדים דורש להסדיר ולהגביל את סוגיית עובדי הקבלן ברשות מבחינת כמות העובדים, תפקידיהם וזכויותיהם. דרישות הוועד: 1. אי-קבלת עובדי קבלן; 2. צמצום העסקת עובדי הקבלן באמצעות העברתם להעסקה ישירה.

לטענת ההסתדרות ונציגות העובדים, ההתנהלות הקיימת של הרשות פוגעת פגיעה חמורה בעבודה המאורגנת.

מהנהלת רשות שדות התעופה נמסר בצהריים: "ההנהלה התכנסה לדון בהודעת הוועד על הפסקת הפעילות במהלך סוף השבוע". עוד נמסר כי "מכניסת השבת ועד צאתה צפויים לעבור בנתב"ג כ-30 אלף נוסעים ב-200 טיסות נכנסות ויוצאות".

קובי זוסמן, מנכל יאט"א, ארגון חברות התעופה הבינלאומי בישראל, קרא להנהלת רש"ת ולוועד העובדים לפתור מיידית את המחלוקות ביניהם ולא לנהל שביתה על גבם של עשרות אלפי נוסעים ועל גבן של חברות התעופה. "לא ייתכן שנמל התעופה הבינלאומי היחיד במדינה יושבת בשביתת פתע כזו, בשיא עונת הנסיעות ובשיא הפעילות התעופתית של חברות התעופה".

עוד אמר זוסמן ל"גלובס" כי "השבתה כזו ללא התראה מספקת תסב נזק עצום לחברות התעופה, שצריכות לעשות שינויים בלו"ז, בציוות צוותי אויר ומטוסים שלא יוכלו לנוע".

כאמור, היום בשעות אחר-הצהריים הודיעה ועד עובדי רש"ת על הסרת איום השביתה בנתב"ג, לאור ההתקדמות במשא-ומתן בסוגיית עובדי הקבלן.