בעקבות שבירת השיא: חברת החשמל תרכוש גז טבעי נוזלי

בעקבות הביקושים הגבוהים השבוע ובשל המחסור בגז, נאלצה חברת החשמל לצרוך גז טבעי נוזלי שיקר פי שניים מהגז אותו היא רוכשת ממאגר תמר

חברת החשמל / צילום: איל יצהר
חברת החשמל / צילום: איל יצהר

חברת החשמל פרסמה בקשה למתן הצעות לרכישת מטען של גז טבעי נוזלי (LNG), זאת לאחר ששיא הביקוש לחשמל נשבר השבוע פעמיים. חברת החשמל מבקשת שהמטען יגיע בחודש הבא, ויכיל 2.7-3 מיליון mmbtu.

הדרישה לקדם פרויקט של יבוא גז נוזלי באה בעקבות המחסור בגז שנוצר בישראל בשנים 2011-2012 לאחר הפסקת זרימת הגז הטבעי ממצרים והידלדלות מאגר הגז ים תטיס. כך הוקם מצוף ימי (BUOY) -10 ק"מ מערבית לחדרה, והושכרו שירותיה של אונייה מגזזת השייכת לחברה אמריקאית - אקסלרייט. בשעות שבהן הגז מתמר לא זורם, או שאינו מספיק לענות על ביקוש החשמל המקומי, יכולה האונייה להתחיל את פעילותה בתוך דקות, להפוך את הגז הנוזלי למצב "גזי" ולהזרים אותו לישראל.

השבוע נשבר שיא הביקוש לחשמל פעמיים, ועבר את רף ה 12.8 מגה-וואט. רזרבות החשמל במשק עמדו על פחות מ-600 מגה-וואט, שהן נחשבות לרזרבות נמוכות ביותר.

בעקבות כך ובשל המחסור בגז, נאלצה חברת החשמל לצרוך השבוע גז טבעי נוזלי שיקר פי שניים מהגז אותו רוכשת ממאגר תמר. כמו כן, חלק מיחידות הייצור שלה, ומיחידות הייצור של יצרנים פרטיים עברו לשרוף סולר שמחירו יקר פי 8 מגז טבעי.

לכן, בימים אלו מדברים בחברה על החשיבות שבבניית מצוף ימי נוסף בדרום הארץ, כך שלמקרה חירום ניתן להכשיר את שירותיה של אוניית LNG נוספת שתתחבר למצוף.