הארגונים העסקיים: "הניסיונות לחרם כלכלי על ישראל התרחבו"

נשיאות הארגונים העסקיים פתחה ערוץ פניות מיוחד שיקלוט דיווחים ותלונות של בעלי עסקים על מקרים של חרם או חשש לחרם, בעקבות מהלכים של פעילי קמפיין ה-BDS בעולם

דן קטריבס / צילום: תמר מצפי
דן קטריבס / צילום: תמר מצפי

נשיאות הארגונים העסקיים פתחה היום (א') ערוץ פניות מיוחד שיקלוט דיווחים ותלונות של בעלי עסקים על מקרים של חרם או חשש לחרם, בעקבות מהלכים של פעילי קמפיין ה-BDS - Boycott Divestment and Sanctions בעולם.

לדברי הממונה על קשרי חוץ בהתאחדות התעשיינים ובנשיאות הארגונים, דן קטריבס, "הקו החדש יאפשר לנו להעמיד פתרונות פרטניים ודיסקרטיים לעסקים ישראליים שנחשפים למקרים של חרם או לניסיונות לחרם כלכלי. ה-BDS הוא לא תופעה אחידה ובכל מדינה היא מקבלת ביטוי בצורה שונה. עם קבלת התלונות או הדיווחים על מקרים כאלה נפעל נקודתית, באמצעות הכלים שיש לנו כדי לתת להם מענה רלוונטי ונכון", אמר.

באיגרת ששיגר יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים לבעלי עסקים, שרגא ברוש, ובהם בענפי המלונאות, החקלאות, הקולנוע, התעשייה וגופים כלכליים נוספים, נאמר כי "זה זמן רב אנו נחשפים באמצעות התקשורת, וחלקנו אף באופן אישי, להתנכלויות שהולכות וגוברות מצד פעילי BDS שפועלים לחרם כלכלי, אקדמי ותרבותי נגד ישראל. לצערנו, ניסיונות אלו לחרם החמירו ואף התרחבו בעת האחרונה ואינם צפויים להיעלם בעתיד הקרוב".

לדברי ברוש, במסגרת הפעילות של הקו החדש יועמד לאנשי העסקים שמתמודדים עם מקרי חרם בעולם סיוע מצד עורכי דין ויועצים כלכליים המתמחים בסחר בינלאומי, לרבות ניסיונות של "חרם שקט" שבו עסקים וארגונים בעולם נמנעים מהתקשרויות עם חברות ישראליות מהחשש שייגרם להם נזק תדמיתי או כלכלי.

עד כה הארגונים העסקיים והתאחדות התעשיינים הנהיגו גישה של הימנעות מעיסוק תקשורתי בסוגיית היוזמות לחרם כלכלי על ישראל בעולם. לדברי קטריבס, "עצם העיסוק התקשורתי בסוגיה הזו, משרת את נושא החרמות עוד יותר מהיקף הפעילות של ה-BDS שהוא קטן בהרבה מזה שמייחסים לו. בחודשים האחרונים הסוסים יצאו מן האורווה, הנושא נמצא על סדר היום הציבורי ולכן החלטנו לשמש כתובת מקצועית ראויה עבור הקהילה העסקית שעשויה להיפגע מיוזמות כאלה ואחרות הקשורות לחרם על מוצרים או פעילות. המטרה שלנו היא למנוע את זיהום הקשרים הכלכליים עם פוליטיקה".

לדברי קטריבס, מינהל סחר החוץ שבראשו הוא עומד בהתאחדות התעשיינים מקיים קשר עם משרדי המשפטים, החוץ והכלכלה: "כל הכלים שעומדים לרשותנו יותאמו למקום שבו מנסים להטיל חרם על חברה ישראלית. לעתים, מענה כזה יכול להיעשות תוך שימוש בחוק של אותה מדינה ובביצוע של מהלך אקטיבי של פניה מצדנו לבתי משפט מקומיים וזאת תוך שיתוף פעולה עם השגרירויות שלנו ברחבי העולם. צברנו כבר ניסיון במצבים כאלה ואחרים ממקרים קודמים שבהם ניסו פעילים של BDS להחרים חברות ישראליות. זאת בעיה שראוי ונכון להתייחס אליה ולא להתכחש לה ועדיין - במידתיות".